جزییات مذاکرات روسیه و چین بر سر خاورمیانه

کدخبر: ۳۵۰۱۲۷
اقتصاد نیوز: وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوهای تلفنی با همتایان خود از چین و امارات، درخصوص مسائل منطقه ای و بین المللی با آنها رایزنی و مذاکره کرد.
جزییات مذاکرات روسیه و چین بر سر خاورمیانه

 

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: «سرگئی لاوروف» در گفت وگوی تلفنی با «وانگ یی» وزیر خارجه چین، با وی درخصوص برخی مسائل مهم دوجانبه و دستور کار بین المللی ازجمله مقدمات برای برگزاری اجلاس سران پنج عضو دائمی شورای امنیت، وضعیت امنیت جهانی، اوضاع مناطق مختلف جهان، روندهای همگرایی در منطقه اوراسیا، فعالیت سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس تبادل نظر کرد. 

لاوروف طرف چینی را درجریان گفت وگوی اخیر روسیه و آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات درپیوند با هدف حفظ ثبات راهبردی قرار داد. 

مذاکرات روسیه و آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات روز سوم تیر ماه در وین در شرایط کاملا محرمانه برگزار شد و "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امورخارجه روسیه و «مارشال بیلینگزلی» فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور کنترل سلاح در این مذاکرات شرکت داشتند.

  آمریکا بر شرکت چین در مذاکرات کاهش تسلیحات راهبردی با روسیه اصرار دارد اما پکن با شرکت در این مذاکرات مخالفت می کند. 

وزیر خارجه چین در ادامه گفت وگوی تلفنی، لاوروف را از نتایج گفت وگوی وبینار روز گذشته وزیران خارجه کشورهای آسیای میانه بعلاوه چین آگاه کرد.

لاوروف و وانگ یی بر عزم متقابل برای ادامه همکاریهای نزدیک در مبارزه با ویروس کرونا ازجمله درچارچوب سازمان بهداشت جهانی و در چارچوب های چندجانبه دیگر تاکید کردند.

لاوروف امروز با وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز گفت وگوی تلفنی کرد که به ابتکار طرف اماراتی صورت گرفت و در آن وزیران خارجه دو کشور مسائل مهم تحکیم روابط روسیه و امارات را بررسی کردند.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، در گفت وگوی لاوروف و عبدالله بن زاید آل نهیان به اجرای توافق های دوجانبه در جریان دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از ابوظبی در روز ۱۵ ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ و نیز سایر تماس های دوجانبه در سطح عالی توجه خاص شد.

 در بررسی مسائل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا،دو طرف بر توقف فوری اقدامات جنگی و حل و فصل سیاسی مناقشه ها در لیبی و سایر کانون های تنش در منطقه تاکید کردند.  

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.

این کشور در نهایت به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید