نیویورک‌تایمز گزارش داد؛

ائتلاف «جمهوری‌خواهان کلاسیک» علیه ترامپ/ حمایت جرج‌بوش، میت‌رامنی و لیز چنی از «جو بایدن»

کدخبر: ۳۵۰۱۷۱
اقتصادنیوز: جمعی از وارثان سیاسی حزب جمهوری‌خواه به ترامپ فشار وارد خواهند کرد. میت رامنی، لری هوگان و لیز چنی از یاغیان حزب جمهوری‌خواه زمزمه‌های نارضایتی خود از دونالد ترامپ را آشکار کرده‌اند. باشگاه میراث‌داران جمهوری‌خواه دو فرد دیگر نیز دارد و آنها نیز به ترتیب جورج دبلیو بوش و جب بوش هستند که هیچ‌کدام در صف هواخواهان ترامپ قرار ندارند.
ائتلاف «جمهوری‌خواهان کلاسیک» علیه ترامپ/ حمایت جرج‌بوش، میت‌رامنی و لیز چنی از «جو بایدن»

به گزارش اقتصادنیوز؛ به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یکی از فرضیه‌های پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ این بود که او یک ضربه اساسی به وارثان اصیل جمهوری‌خواهان زد. برای مثال او جب بوش، فرزند جورج بوش، چهل و یکمین رئیس‌جمهوری آمریکا و جورج دبلیو بوش، برادر وی، چهل و سومین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده را در دور اول انتخابات درون گروهی جمهوری‌خواهان نیست و نابود کرد.

در نهایت هم وی در انتخابات نهایی، همسر یک رئیس‌جمهور دو دوره‌ای در آمریکا را نابود کرد. این دوره از انتخابات با اینکه ترامپ روی حزب جمهوری‌خواهان کنترل کاملی دارد، اما سه نفر از وراث قدیمی و برجسته این حزب علیه وی به پا خاسته‌اند.

یک تیم برجسته از جمهوری‌خواهان منتخب- همه از وارثان جمهوری‌خواهان سابق- در این روزهای آشفته به صدای وجدان این حزب قدیمی تبدیل شده‌اند. در این راستا لری هوگان، فرماندار مریلند تبدیل به صدای معترضان جمهوری‌خواه علیه ترامپ شده است. عمده اعتراضات وی معطوف به مدیریت ترامپ درخصوص بیماری کووید-۱۹ است. او البته یکی از معدود فرمانداران جمهوری‌خواه بود که در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که از نامزد حزب جمهوری‌خواهان حمایت نمی‌کند.

او با این اقدام خود نام پدر فقیدش را زنده کرد که در زمان ریاست‌جمهوری نیکسون، لارنس جی‌.هوگان به‌عنوان یکی از معدود نمایندگان جمهوری‌خواه به استیضاح ریچارد نیکسون رای مثبت داد.

لیز چنی، جمهوری‌خواه اهل وایومینگ و دختر معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، یعنی دیک چنی نیز جزو منتقدان ثابت و قدیمی دونالد ترامپ در حوزه امنیت ملی به‌حساب می‌آید. او بارها از نحوه مدیریت ترامپ در حوزه مسائل خاورمیانه، روسیه و ارتباط نزدیک رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبران اتوکرات انتقاد کرده بود و خواستار ارتقای سیاست تندروانه در سیاست خارجی همچون دوران پدرش شده بود. لیز چنی البته هیچ‌گاه بابت نقش برجسته پدرش در حمله به عراق عذرخواهی نکرد و بیشتر از ترامپ در تاریخ آمریکا نقش مخرب ایفا کرده است.

ائتلاف «جمهوری‌خواهان کلاسیک» علیه ترامپ؛ حمایت جرج‌بوش، میت‌رامنی و لیز چنی

چنی برای مبارزه با ترامپ از الکساندر ویندمن، سرهنگ دومی که به‌عنوان شاهد در تحقیقات استیضاح علیه ترامپ صحبت کرد و همچنین از دکتر آنتونی فاوچی، برترین متخصص بیماری‌های عفونی حمایت‌های برجسته و قابل توجهی کرده است.

در این مثلث اما یک فرد برجسته دیگر هم وجود دارد. میت رامنی، سناتور اهل یوتا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ در موارد متعددی به ترامپ تاخته است. پدر او نیز جزو رهبران برجسته جمهوری‌خواهان به حساب می‌آمد. در واقع پدرش، جورج رامنی سه دوره متوالی فرماندار میشیگان بود و بارها و بارها با نگرش ارتدوکسی حزبش در قبال جنگ ویتنام و حقوق مدنی در افتاده بود.

ائتلاف «جمهوری‌خواهان کلاسیک» علیه ترامپ؛ حمایت جرج‌بوش، میت‌رامنی و لیز چنی

در چند ماه اخیر نیز میت رامنی جا پای پدر گذاشته و علیه ترامپ وارد عمل شده است. بی‌راه نیست که در چند وقت اخیر او بارها پیغام‌هایی همچون «پدرت به تو افتخار می‌کند،» از دیگران شنیده است.

 درواقع میت رامنی تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که در استیضاح اخیر ترامپ رای به برکناری وی داد. او همچنین در اعتراضات اخیر به نژادپرستی در آمریکا، روبه روی کاخ سفید حاضر شد و شعار «جان سیاهان اهمیت دارد»، سر داد. رامنی اخیرا در یک مصاحبه گفته است: «در چند وقت اخیر من بارها از برادر و خواهر و خواهرزاده‌هایم شنیده‌ام، مسیری که من رفته‌ام، مسیری بوده که پدرم پیش‌تر رفته بود.» البته باشگاه میراث‌داران جمهوری‌خواه دو فرد دیگر نیز دارد و آنها نیز به ترتیب جورج دبلیو بوش و جب بوش هستند که هیچ‌کدام در صف هواخواهان ترامپ قرار ندارند.

در ماه مه، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در یک ویدئو از نحوه مدیریت ترامپ درباره ویروس کرونا انتقاد کرد و گفت که جان کارگران آمریکایی با این سیستم بیمه به خطر افتاده است. این ویدئو مورد ستایش هر دو حزب قرار گرفت؛ اما در توییتر با پاسخ تند رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا مواجه شد. به نظر می‌رسد باشگاه جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ در آستانه انتخابات در حال بزرگ‌تر شدن است.

مراسم تشییع پیکر جورج بوش پدر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید