وزیر خارجه ارمنستان: ترکیه به دنبال تنش بیشتر است

کدخبر: ۳۵۰۲۸۹
اقتصادنیوز : وزیر خارجه ارمنستان در گفت‌وگو با یک رسانه اماراتی، از اظهارات مقامات ترکیه انتقاد کرد و گفت که مناقشه قره باغ باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «زوهراب مناتسکانیان»، وزیرخارجه ارمنستان از مواضع دولت و مقامات ترکیه در تنش اخیر در قفقاز انتقاد کرد و آنکارا به تلاش برای «ایجاد تنش بیشتر در چند منطقه» متهم کرد.

مناتسکانیان که امروز شنبه با شبکه اسکای نیوز عربی (متعلق به امارات) صحبت می‌کرد گفت که مواضع ترکیه در قبال تنش اخیر بین آذربایجان و ارمنستان، باعث تعجب ایروان شده است.

او گفت که ترکیه در چند منطقه مداخله می‌کند و در حال تشدید تنش در منطقه شرق دریای مدیترانه و غرب آسیا و شمال آفریقاست.

وزیرخارجه ارمنستان ادامه داد: «ترکیه تلاش دارد هیمنه و سیاست‌‌‌های خود را در منطقه تحمیل کرده و اقدامات ژئوپولیتیک خطرناکی دارد». او آنکارا را به اتخاذ «سیاست‌های غیرسازنده» متهم کرد و گفت که ارمنستان شرکا و امکاناتی برای دفاع از خود دارد.

به دنبال تنش اخیر بین باکو و ایروان، دولت ترکیه، «حملات و تجاوز مرزی» ارمنستان را شدیداً محکوم و تأکید کرد که ترکیه در کنار آذربایجان برای مقابله با «تهاجم‌های» ارمنستان است و تمامی امکاناتش را در اختیار باکو قرار خواهد داد.

وزیرخارجه ارمنستان در گفت‌وگو ا اسکای نیوز عربی همچنین با بیان اینکه اقدامات ترکیه به ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز در منطقه کمک نمی‌کند، مدعی شد: «تنها راه حل پرونده "قره‌باغ کوهستانی" گفت‌وگو بین طرف‌های مربوطه است».

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان دیروز نیز طی نشستی در مینسک گفته بود، تنش بین این کشور با آذربایجان جایگزینی جز گفت‌وگوهای صلح وجود ندارد (جزئیات بیشتر).

این اظهارات مقامات ارمنستان در حالی است که وزارت دفاع آذربایجان، نیروهای ارمنی را به نقض آتش‌بس متهم کرده و گفته است که درگیری اخیر با حمله نیروهای نظامی ارمنستان به منطقه مرزی «تووز» آغاز شد و نیروهای آذربایجانی مجبور به واکنش شدند.

تنش نظامی بین باکو و ایروان یکشنبه هفته گذشته آغاز شد و منجر به کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای دو طرف شد. اواخر هفته گذشته از شدت تنش‌ها بین دو کشور کاهش یافت، با این حال، طی شب گذشته با حمله مجدد نیروهای ارمنی به روستاهای مرزی در منطقه تووز آذربایجان، این درگیری‌ها برای ساعاتی از سرگرفته شد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز بی‌نتیجه بوده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با دعوت از دو طرف به آرامش، از آمادگی خود برای میانجیگری جهت حل مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان و حل بحران «قره باغ کوهستانی» خبر داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید