«الکاظمی» در تهران در جستجوی چیست؟

کدخبر: ۳۵۰۳۸۴
اقتصادنیوز: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به ایران گفت: اولین هدف الکاظمی از سفر به ایران، تثبیت جایگاه خود در عراق است.
«الکاظمی» در تهران در جستجوی چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، حسین اصغری ثانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این که سیاست داخلی عراق طی چند ماه گذشته اوضاع ناآرامی داشته است، بیان کرد : پس کش‌ و قوس‌های زیادی که در سیاست عراق، بر سر انتخاب نخست‌وزیر این کشور وجود داشت، مصطفی الکاظمی تنها فردی بود که توانست برای تصدی این مقام تمام گروه‌ها واحزاب را متقاعد کند، همچنین به غیر از اینکه اوضاع داخلی عراق حکایت از شکننده بودن جایگاه الکاظمی دارد، در چند ماه گذشته عراق شاهد اتفاقاتی در خاک خود بود که بیشتر از اینکه داخل عراق را تحت تاثیر قرار دهد، در فضای خارجی این کشور، تاثیرگذار بوده، وقایعی مانند ترور سپهبد شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس .

الکاظمی با چالش‌های داخلی و خارجی زیادی روبروست

وی ادامه داد: این مسائل اگرچه در داخل عراق اتفاق افتاده اما تاثیر بسزایی در حوزه امنیتی، نظامی و روابط دوجانبه و چندجانبه عراقی‌ها گذاشت، همچنین عراقی‌ها با مشکلاتی هم در حوزه امنیتی مواجه‌اند. هنوز شرایط متشنج داخلی و تاثیرات امنیتی راهپیمایی‌های گذشته عراق، در این کشور جاری است . همچنین پیامدهای اقتصادی آن اعتراضات ممکن است تا ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد چراکه اصولا آن اعتراضات ماهیتی اقتصادی و معیشتی داشتند؛ این‌ها همه از چالش‌های داخلی پیشروی الکاظمی است .

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل همچنین در مورد چالش‌های خارجی که در برابر الکاظمی قرار دارد، اظهار کرد: داعش و بحث‌های امنیتی مربوط به این گروهک تروریستی در عراق ، یکی از این چالش‌هاست، همچنین با توجه به اینکه ترکیه در شمال عراق بخش‌هایی از این کشور را تصرف کرده ، بحث‌های مربوط به نوع روابط خارجی عراق با ترکیه از دیگر چالش‌های پیشروی نخست وزیر جدید این کشور است، همچنین عراق باید بتواند روابط خود با عربستان را ترمیم کند و از طرفی این اطمینان خاطر را به ایران بدهد که نمی‌خواهد به کشوری علیه ایران تبدیل شود .

وی با اشاره به اینکه الکاظمی بیشتر فردی سکولار با روحیات ملی‌گرایانه عربی است، افزود : شعارهایی که الکاظمی بیان می‌کرد هم مبتنی بر پرداختن و توجه به آرمان‌های عراقی بود، او یک روز پس از رسیدن به قدرت، در فضای مجازی به زبان فارسی از اولویت‌های خودش نسبت به پرداختن به عراق و مردم این کشور سخن گفت که این اقدام او برخاسته از همان روحیات ملی‌گرایانه و آرمان عربی‌گری اوست، اما چون او این مطالب را به فارسی بیان کرده است، هدف او نشان دادن مخاطب خود بوده و می‌خواسته ایران را نسبت به اقدامات خود آگاه کند .

اصغری ثانی با اشاره به اینکه الکاظمی برای تصاحب مقام نخست وزیری، از حمایت احزاب ملی‌گرا که تاکید بر روحیه عراقی و کاهش نفوذ خارجی بر این کشور دارند، برخوردار بود، خاطرنشان کرد : الکاظمی مجبور شد در پاسخ به این احزاب یک سری اقداماتی را انجام دهد . از جمله این اقدامات ، می‌توان به انجام انتصاباتی مانند قرار دادن ژنرال عبدالوهاب الساعدی به عنوان رهبر سرویس ضدتروریسم عراق ، نام برد . الکاظمی طی تغییراتی که در سرویس امنیتی و نظامی عراق به وجود آورد ، کسانی را سر کار آورد که چندان با جبهه مقاومت همراه نیستند ‌. این افراد بیشتر از اینکه با شرق همراهی داشته باشند ، با غرب همراهی دارند که این مسئله نیز از چالش‌هایی است که با الکاظمی همراه است چراکه اگر او حمایت جریان مقاومت در عراق را نداشت، نمی‌توانست به مقام نخست وزیری دست پیدا کند .

وی ادامه داد : نتیجه ای که می‌توان گرفت این است که الکاظمی حتما قول‌هایی به جبهه مقاومت داده است و هنگامی که می‌خواسته خود را نزد اعضای این جبهه معرفی کند، خود را آدم موجه و متعادلی جلوه داده است، اما چیزی که ما الان شاهد هستیم این است که او احتمالا خلاف این قول و قرارها دار عمل می‌کند . لذا من فکر می‌کنم باید به این سفر الکاظمی به ایران، از چنین زوایایی نگاه کرد.

الکاظمی سعی در همراه کردن ایران با خود دارد

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نخستین سفر الکاظمی به ایران تصریح کرد : اولین هدف الکاظمی از سفر به ایران ، تثبیت جایگاه خود در عراق است، چراکه او دارای جایگاهی بسیار متزلزل است و حتی ممکن است همین حالا نیز مجبور به استعفا شود، او همچنین در این سفر سعی خواهد کرد که به مقامات ایرانی این قول را بدهد که عراق هرگز به سکویی برای اقدامات ضدایرانی آمریکا تبدیل نخواهد شد، حتما متعهد خواهد شد که قراردادهای خارجی عراق، چه با عربستان چه با آمریکا ، هرگز به ضرر امنیت ملی ایران نخواهد بود . البته این به معنی تعهد برای حفظ منافع ملی ایران نیست چراکه هر کشوری در دنیا سعی در حفظ منافع ملی خود دارد و اگر منافع ملی ایران افزایش پیدا کند ، صددرصد این موضوع می‌تواند به ضرر همسایگان ما تمام شود . افزایش قدرت هر کشوری ، به معنای ضعف دیگر کشورهاست، لذا الکاظمی نسبت به حفظ امنیت ملی ما متعهد خواهد شد نه حفظ منافع ملی ما.

ایران از نفوذ بالایی در عراق برخوردار است

اصغری ثانی بیان کرد : تفاوتی نمی‌کند در عراق چه کسی با چه طرز فکری قدرت را در دست گیرد . ایران بازیگری موثری از سال 2001 در عراق دارد و کمک‌های بسیاری به این کشور کرده است . کمک‌هایی مانند مبارزه با داعش، تشویق گروه‌های مقاومت در عراق به همراهی سیاسی با این کشور هنگام تصویب قانون اساسی و...، ایران همواره نقشی مثبت در عراق به نفع این کشور ایفا کرده است ‌. ممکن است یک سری تبلیغات سیاسی از یک سری از کشورها در عراق بر علیه ایران باشد ، اما هنگامی که وارد بستر جامعه عراق می‌شویم، می‌بینیم که تصویر ایران در عراق ، آن تصویری نیست که رسانه‌های خارجی در حال ارائه آن هستند، بلکه هنوز بخشی از جامعه عراق با ایران همراه است و هنوز بسیاری از شخصیت‌های سیاسی ایران دارای نفوذ بسیار بالایی در عراق هستند .

ابن کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد : اینکه ایران در عراق نفوذ دارد، مسئله‌ای بسیار طبیعی است، همان‌طور که ما نفوذ داریم ممکن است سایر کشور ها هم نفوذ داشته باشند و این کاملا طبیعی است ، با توجه به اینکه ما همواره نفوذی سازنده در عراق داشتیم، لذا الکاظمی نمی‌تواند از ما بخواهد از این نفوذ خود دست بکشیم، ‌الکاظمی بیشتر از اینکه به دنبال دلجویی از ایران، به دلیل تنش‌هایی که بین او و متحدان تهران در عراق وجود داشته است، باشد به دنبال همراه کردن تهران با خودش و جذب حمایت تهران است، او انتصاباتی خلاف توافقات داخلی عراق انجام داده و طی هفته‌های گذشته عملکردی داشته که به نظر می‌رسد این عملکرد بیشتر به منظور جلب حمایت آمریکایی‌ها و بر علیه محور مقاومت بوده و یا حداقل در حال تضعیف محور مقاومت از نظر سیاسی است .

وی افزود : عملکرد الکاظمی نشان‌دهنده آن است که او بیشتر به دنبال خلع سلاح جریان مقاومت ، کنار گذاشتن یک سری از رهبران جریان مقاومت از راس نیروهای نظامی امنیتی و تثبیت جایگاه ارتش عراق است، همه اینها مسلما منجر به ایجاد مشکلاتی داخلی برای نخست وزیر جدید عراق شده است و در این سفر از ایرانیان خواهد خواست در جهت حل این مشکلات به او کمک کنند، لذا این سفر بیشتر به منظور تثبیت جایگاه خودش خواهد بود تا دلجویی از ایران، الکاظمی چنان جایگاه متزلزلی دارد که نمی‌تواند در این موقعیت به دنبال دلجویی باشد .

اصغری ثانی با تاکید بر اینکه الکاظمی از عراق جدا نیست بلکه نخست وزیر این کشور است ، تصریح کرد : او به عنوان نخست وزیر عراق، منافع این کشور را نمایندگی می‌کند، سفر مقامات دولتی به کشورهای همسایه، امری کاملا طبیعی و معمول است، ممکن است الکاظمی چند بار دیگر هم به ایران سفر کند اما عملکردش در عراق تغییری نکند، حتی ممکن است عملکردش در عراق بر علیه جریان مقاومت و یا حتی بر علیه منافع ایران ، تشدید هم بشود . لذا نمی‌توان از این سفر این‌طور برداشت کرد که الکاظمی پس از بازگشتش به عراق طور دیگری رفتار خواهد کرد، البته ممکن هم هست که تغییراتی در رفتارش نسبت به ایران بدهد، اما نمی‌توان این تغییرات را به این سفر نسبت داد، چراکه انجام این سفرها طبیعی است و هدفش از این سفر، بیشتر همان تقویت جایگاه خودش در عراق است .

حاکمیت عراق، پل مذاکرات احتمالی ایران و عربستان

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به اینکه حتی از قبل شهادت سردار سلیمانی هم بحث هایی در خصوص انجام مذاکره با عربستان و گرم شدن سردی روابط ایران و عربستان مطرح بود ، اظهار کرد: پس از اینکه ترور سردار سلیمانی اتفاق افتاد ، یکی از فرضیه‌هایی که مطرح شد این بود که سردار سلیمانی حامل پیامی سیاسی از طرف دولت ایران به عراقی‌ها بوده تا به سعودی‌ها منتقل کند، از طرفی باید به این نکته نیز توجه کرد که مذاکرات سیاسی و منافع بزرگ و حیاتی کشورها، متاثر از افراد نیست، اگر دیروز سردار سلیمانی شهید شده، ما امروز سردار قاآنی را داریم که در حال دنبال کردن همان اهداف سردار سلیمانی است .

وی ادامه داد : اگر دیروز نخست وزیر عراق عبدالمهدی بوده و تصمیم داشته پل مذاکرات بین ایران و عربستان شود ، امروز الکاظمی جانشین اوست، این شخصیت‌های عراقی نیستند که می‌خواهند پلی برای این مذاکرات باشند بلکه این حاکمیت عراق است که چنین خواسته‌ای داشته ‌و این عراقی‌ها هستند که خواستار میانجی‌گری این روابط اند، کما اینکه قبل از اینها هم افراد دیگری سعی در بهبود این روابط داشته اند، بنابراین با توجه به اینکه مقصد سفر بعدی الکاظمی عربستان است، بنابراین در این سفرها الکاظمی می‌تواند نقش میانجی را برای بهبود روابط میان ایران و عربستان ایفا کند و شاید به این وسیله الکاظمی به تقویت جایگاه سیاسی خود نیز کمک کند .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید