واشنگتن‌پست گزارش داد؛

ضربه سخت ایران‌وچین به آمریکا

کدخبر: ۳۵۱۰۱۹
اقتصادنیوز: روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در سرمقاله روز سه‌شنبه خود با اشاره به موضوع قرارداد توافقنامه 25 ساله ایران و چین هشدار داد که این توافقنامه ضربه قدرتمند جدیدی به منافع آمریکا خواهد زد.
ضربه سخت ایران‌وچین به آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس: روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» روز سه‌شنبه در سرمقاله‌ای به شکست کارزار «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران اشاره کرد.

کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران آشکارا شکست خورد

در این سرمقاله آمده است: «کارزار "فشار حداکثری" دولت ترامپ علیه ایران آشکارا در دستیابی به اهداف اعلام شده و غیر اعلام شده خود شکست خورد. این سیاست نه ایران را مجبور کرد که درباره توافق هسته‌ای جدید که رئیس جمهور ترامپ نابخردانه از آن خارج شد، مذاکره کند و نه سیاست خصمانه ایران در خاورمیانه را پایان داد و نه باعث سرنگونی رژیم ایران شد.»

توافق تهران و پکن می‌تواند اقتصاد چین را نجات دهد و به چین جایگاه قدرتمندی در منطقه بدهد

در ادامه این مقاله آمده است: «در حال حاضر این سیاست ممکن است ضربه قدرتمند جدیدی به منافع آمریکا وارد کند و تشکیل یک مشارکت ایرانی با چین می‌تواند اقتصاد ایران را نجات داده و به پکن نیز جایگاه قدرتمندی در منطقه بدهد.»

توافق پکن و تهران به سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار توسط چین در ایران تبدیل می‌شود

واشنگتن پست نوشت: «توافقنامه‌ای که ماه پیش توسط "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران مورد موافقت قرار گرفت می‌تواند به سرمایه گذاری میلیاردها دلار توسط چین در ایران تبدیل شود و در مقابل نیز جریان ثابت و با تخفیف نفت ایران برای چین را به همراه داشته باشد. در این توافق همکاری امنیتی که شامل رزمایش نظامی و به اشتراک گذاشتن توسعه تسلیحات و اطلاعات بوده نیز پیش بینی شده است.»

توافق ایران و چین تلاش ترامپ برای خفه کردن اقتصاد ایران را از بین می‌برد

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: «هنوز نهایی شدن این توافقنامه قطعی نیست این توافق باید توسط پارلمان ایران مورد تایید قرار بگیرد اما اگر این کار انجام شود نه تنها باعث گسستگی در دیوار تحریم‌هایی خواهد شد که دولت ترامپ در تلاش برای خفه کردن اقتصاد ایران ایجاد کرده بود بلکه باعث تشدید چشمگیر چالش چین برای نفوذ جهانی آمریکا خواهد بود.»

روزنامه واشنگتن پست به تبعیت چین از تحریم‌ها علیه ایران در دوران «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا اشاره کرد و نوشت: «رژیم شی جینپینگ از کارزار فشار حداکثری علیه ایران که توسط دولت اوباما به پیش برده شد و همچنین توافق هسته‌ای حمایت کرد. این توافق باعث محدود شدن غنی سازی اورانیوم و توسعه هسته‌ای ایران برای یک دهه یا بیشتر شد. حتی پس از خروح ترامپ از توافق هسته‌ای در سال 2018 نیز پکن به صورت کلی از تحریم‌های جدید آمریکا تبعیت کرد و خرید نفت از ایران و دیگر تجارت‌ها با این کشور را کاهش داد.»

چین به ضعف دولت ترامپ در بحبوحه بحران اقتصادی و بهداشتی پی برده است

واشنگتن پست نوشت: «رویکرد تقابلی ترامپ با چین طی ماه‌های اخیر از جمله ادامه کار بر روی توافق تجاری فراگیر سبب شد تا رئیس جمهور چین اندکی انگیزه برای همکاری با اولویت‌های ژئوپلیتیکی واشنگتن داشته باشد. در مقابل، سران چین احتمالا ضعف ترامپ در بحبوحه بحران اقتصادی و بهداشتی را درک کرده است و در حال حرکت برای بهره‌گیری از آن هستند. چین حضور خود در دریای چین جنوبی ار افزایش داده و خودمختاری هنگ‌کنگ را از بین می‌برد و با دشمن نخست آمریکا در خاورمیانه متحد می‌شود تا جبهه دیگری را بازگشایی کند.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه سرمقاله خود اضافه کرد: «ترامپ و دستیارانش در هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی علیه چین ایجاد کردند و "مایک پامپئو" وزیر خارجه آمریکا نیز درباره چشم‌انداز توافق ایران و چین و احتمال فروش تسلیحات به ایران تحت این توافق اشاره کرد و گفت که این دلیل تمدید تحریم تسلیحاتی ایران باید باشد که در ماه اکتبر (مهرماه) به پایان خواهد رسید اما این تمدید بدون موافقت پکن حاصل نخواهد شد.»

واشنگتن پست نوشت: «پامپئو تهدید کرده که شرکت‌های چینی که به تجارت با ایران بپردازند را تحریم خواهد کرد. اما این موضوع تا زمانی بازدارندگی داشت که ترامپ جنگ تجاری بی پروای خود علیه چین را آغاز نمی‌کرد. در حال حاضر چین درک کرده است که با محافظت از دشمنان آمریکا در برابر "فشار حداکثری و نشان دادن ناتوانی آمریکا می‌تواند دستاورد بیشتری داشته باشد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید