هزینه های ازدواج این روزها چقدر است؟ + جزییات

کدخبر: ۳۵۱۰۴۷
اقتصاد نیوز: بررسی هزینه های صفر تا صد ازدواج در کشور نشان می دهد خانواده زوج های جوان برای انجام این مراسم با هزینه های بسیار سنگینی روبرو هستند.
هزینه های ازدواج این روزها چقدر است؟ +  جزییات

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از جام جم آنلاین، جوانان دهه های گذشته معتقد بودند که برای ازدواج باید روی پای خودشان بایستند و برای تامین کم و کاستی ها از پدر و مادرها کمک بگیرند. اما طی سال های اخیر با وجود افزایش وام ازدواج، نه تنها جوان ها، بلکه پدر و مادرها هم از پس مخارج ازدواج و سایر هزینه ها برنمی آیند.

هزینه جهیزیه

در گذشته این که هر کس  وسایل برقی خانه را ایرانی یا خارجی بخرد به تصمیم خودش بستگی داشت. این تصمیم از میزان پولی که در اختیار داشت نیز نشات میگرفت؛ اما این روزها با توجه به افزایش قیمت لوازم خانگی، بیشتر افراد به اجبار رو به خرید محصولات تولید داخلی آورده اند.

گشتی در بازار لوازم خانگی، از چند و چون برخی اجناس که برای آغاز زندگی ضروری است، اطلاعاتی میدهد. هم اکنون وام ازدواج به 100 میلیون تومان افزایش یافته اما بررسی قیمت ها نشان می دهد این مبلغ اجاره یک آپارتمان 50متری هم کافی نیست.

نیست.

سایر ظروف آشپزخانه به دلیل تنوع و تعداد وسایل، دایره قیمتی گسترده ای دارند. حالا اگر از آشپزخانه خارج شویم، باید وسایل دیگری مانند سرویس چوب، مبل و تختواب که معمولی ترین آنها در حدود 15 میلیون تومان قیمت دارد را اضافه کنیم. با این حساب معولی ترین وسایل زندگی دو جوان برای آغاز زندگی چیزی در حدود 50 تا 60 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.سایر وسایل برقی آشپزخانه هم قیمت های متفاوتی دارند؛ ماشین ظرفشویی از 7 میلیون تومان تا 30 میلیون تومان، مایکروویو از 5 میلیون تومان تا 14 میلیون تومان، پلوپز از 600 هزار تومان تا 6 میلیون و پانصد هزار تومان و چای ساز از 800 هزار تومان تا 5 میلیون تومان متغیر است.

هزینه سرویس طلا

یکی از اصلی ترین خریدها برای ازدواج، خرید حلقه برای عروس و داماد و سرویس طلا برای عروس است. آن هم در شرایطی که قیمت طلا متغیر و روز به روز در حال افزایش است. از طرفی هر سرویس طلا میتواند بسته به نوع سنگ، مدل و وزنش قیمت های متفاوتی داشته باشد.

حال اگر قیمت طلا را گرمی 965 هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت یک سرویس طلای 25 گرمی که وزن معقولی محسوب میشود، چیزی در حدود 24 میلیون تومان آب میخورد. برای خرید حلقه رینگی ساده که 3 تا 4 گرم وزن دارد نیز باید 3 تا 4 میلیون تومان هزینه کرد. یعنی هزینه سرویس طلا و حلقه ها در ساده ترین حالت بیش از 32 میلیون تومان خواهد بود.

هزینه مراسم عروسی

هزینه برگزاری برای یک مراسم عروسی در یک تالار در مرکز تهران برای 200 نفر مهمان با 4 نوع غذا (باقالی پلو با گوشت بره، زرشک پلو با مرغ، جوجه کباب مخصوص، کباب لقمه مخصوص) بدون سلف سرویس و به صورت دیس پرس، چیزی در حدود 25 میلیون تومان است. باید 4 تا 5 میلیون تومان هزینه خرید میوه و شیرینی را هم به آن اضافه کنیم.

برای برگزاری جشن عروسی، هزینه­های دیگری مانند لباس عروس، دسته گل، ماشین عروس، آرایشگاه، عکاسی و آتلیه وجود دارد که هرکدام به تنهایی بخش زیادی از هزینه ها را به خود اختصاص میدهد. و باید مبلغی معادل مبلغ رزرو تالار برای آن ها کنار گذاشت. روی هم رفته با احتساب تمام هزینه هایی که برای مراسم عروسی ساده نیاز است، باید مبلغی در حدود 50 تا 60 میلیون تومان برای این شب کنار گذاشت.

هزینه خانه

اما با تمام ساده گرفتن ها در مخارجی که برای ازدواج لازم است، مهم ترین مساله، مساله تهیه مسکن برای شروع زندگی زوج جوان است. هزینه مسکنی که عروس و دامادها بسته به محله و امکانات خانه ای که برای اجاره و یا خرید انتخاب میکنند، متغیر است. در جدول های زیر قیمت خرید خانه هایی با شرایط و ویژگی های تقریبا مشابه در مناطق مختلف تهران، قرار گرفته است که میتواند تا حدودی وضعیت مسکن این روزها را مشخص کند.

وضعیت اجاره بها برای همان مناطق به این صورت است:

می‌دانیم که حساب و کتاب روی کاغذ با واقعیت مشهود در جامعه کمی متفاوت است. با بررسی اصلی ترین بخش های هزینه ازدواج و صرف نظر از بسیاری از مخارج ریز و درشت غیرضروری برای یک زندگی مشترک، میتوان فهمید که یک جوان 20 تا 30 ساله با درآمدی معادل درآمد تعیین شده از سوی وزارت کار و افزایش وام ازدواج برای هرطرف به 50 میلیون تومان، به سختی میتوان یک زندگی حتی در حد ساده را آغاز کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید