فرستاده دبیرکل سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه:

تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانه فروپاشی است

کدخبر: ۳۵۱۱۷۳
فرستاده دبیرکل سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه نسبت به فروپاشی اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داد.
تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانه فروپاشی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه القدس العربی، نیکلای ملادینوف، فرستاده دبیرکل سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه در گزارش ماهانه خود به شورای امنیت درباره وضعیت اراضی فلسطین به چند نکته اشاره کرده است: شیوع کرونا و افزایش تعداد مبتلایان در اراضی فلسطین. وی همچنین درباره بحران اقتصادی ناشی از بسته شدن شرکت‌ها و افزایش بیکاری و افزایش اعتراضات به دلیل تبعات کرونا و محدودیت‌های اعمال شده صحبت کرد.

وی همچنین به افزایش درگیری‌های سیاسی درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و تدابیر اتخاذ شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله هماهنگی امنیتی و سیاسی پرداخت.

درباره طرح‌های اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به واکنش‌های بین‌المللی طی هفته‌های اخیر پرداخت و بر مخالفت بیشتر کشورهای جهان با این طرح‌ها تأکید کرد.

ملادینوف به سرمقاله‌ای که بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در یک روزنامه اسرائیلی منتشر و در آن بر مخالفتش با الحاق تأکید کرده بود، اشاره کرد. وی تأکید کرد که این اقدام نقض قوانین بین‌المللی است و با منافع اسرائیل تناقض دارد.

نمایندگان کشورهای غربی مثل آلمان، فرانسه و انگلیس در گزارشات خود بر مخالفتشان با روند الحاق تأکید کردند اما هیچکدام اقداماتی را که می‌خواهند برای مقابله با طرح اسرائیل انجام دهند، ذکر نکرده‌اند.

نماینده آلمان در این جلسه اعلام کرد: درحالی که اتحادیه اروپا به تحکیم روابطش با اسرائیل تمایل دارد الحاق عواقب وخیمی برای اسرائیل و این اتحادیه و کشورهای عضو دارد. احتمالا این مسئله پیامدهایی برای احتمال عادی‌سازی روابط و تحکیم روابط اسرائیل با کشورهای عربی دارد.

کایلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره اوضاع ساکنان غزه و افزایش میزان خودکشی جوانان صحبت کرد و طرف فلسطینی را مسئول وخامت اوضاع در غزه به جای رژیم اشغالگر اسرائیل دانست.

ملادینوف درباره اوضاع غزه گفت: به دلیل تدابیر مقابله با کرونا آمد و شد در غزه با محدودیت‌هایی روبروست نه فقط بین کرانه باختری و غزه و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ بلکه بین غزه و مصر.

ملادینوف گفت: گذرگاه رفح از دو ماه پیش در دو محور بسته شده است.

وی تشکیلات خودگردان فلسطین را مسئول عدم توانایی بیماران برای سفر از نوار غزه به کرانه باختری یا اماکن دیگری برای معالجه دانست و تأکید کرد این مسئله به دلیل توقف هماهنگی است.

ملادینوف همچنین تشکیلات خودگردان را مسئول بحران مالی به دلیل مخالفت با قبول درآمدهایی که اسرائیل تحویل داده، دانست. این مسئله به گفته ملادینوف موجب وخامت بحران مالی شده و بر ارائه خدمات تأثیر گذاشته است.

اما ملادینوف این را ذکر نکرد که اموالی که تشکیلات خودگردان فلسطین با تحویل آن مخالفت می‌کند همان درآمدهای مالیاتی فلسطین است که اسرائیل بخشی از آن را به بهانه حمایت تشکیلات خودگردان از خانواده‌های شهدا و زندانیان فلسطینی تحویل نمی‌دهد.  

ملادینوف به کشته شدن یک فلسطینی و زخمی شدن ۶۵ تن دیگر طی هفته‌های اخیر و زخمی شدن دو سرباز اسرائیلی اشاره کرد و گفت: شهرک‌نشینان طی هفته‌های اخیر ۱۳ حمله را علیه فلسطینی‌ها در مناطق مختلف کرانه باختری و قدس انجام دادند.

وی درباره انهدام ۵۳ خانه و ساختمان فلسطینی‌ها طی چهار هفته اخیر صحبت کرد و گفت: در پنج مورد صاحبان این منازل مجبور شدند بعد از دریافت دستوراتی از سوی مسئولان اسرائیلی خودشان منازلشان را منهدم کنند. عملیات انهدام به آواره شدن ده‌ها فلسطینی از جمله ۱۷ کودک منجر شد.

منبع: ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید