شایعه نابودی زمین در همین جمعه و با یک سیارک

کدخبر: ۳۵۱۲۱۴
اقتصاد نیوز:ناسا اعلام کرده سوم مرداد ماه، یک سیارک خطرناک از کنار زمین عبور می‌کند؛ احتمال برخورد این سیارک با زمین وجود دارد؛ این سیارک اگر با زمین برخورد کند، خسارت زیادی به همراه دارد.
شایعه نابودی زمین در همین جمعه و با یک سیارک

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، سیارک‌هایی که از کنار زمین عبور می‌کنند بنا به فاصله‌ای که از کره خاکی دارند، به چند دسته تقسیم می‌شوند و اگر از فاصله نسبتاً نزدیک زمین عبور کنند در دسته "سیارک‌های خطرناک" قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان سیارک‌ها را از زمین دور کرد؟

هر بار که خبری درباره عبور یک سیارک از کنار زمین منتشر می‌شود توجه عمومی به خطارت احتمالی برخورد یک سیارک به زمین نیز بیشتر می‌شود. موضوع دفع خطارت ناشی از سیارک‌ها هم تنها به چند سال اخیر محدود نمی‌شود و از سال‌ها قبل مورد توجه بوده است. حتی دفع سیارک‌ها به موضوعات مختلفی برای فیلم‌های سینمایی با ژانر علمی و تخیلی تبدیل شده‌است.

از همان ابتدا راه‌حل‌های گوناگونی برای دفع این مشکل پیشنهاد شده‌است؛ از انفجار سیارک‌ها تا انحراف مسیر. هرکدام از این راه‌حل‌ها هم مشکلات خودشان را داشته‌اند. به عنوان مثال انفجار سیارک‌ها می‌تواند موجب خرد و پراکنده شدن آن‌ها در اطراف زمین شود.

چند درصد احتمال دارد «سیارک سوم مرداد» به زمین برخورد کند؟

اما راه‌حل‌های مبتنی بر انحراف مسیر سیارک‌ها همواره بیشتر مورد پسند بوده است. در همین راستا هم محققان پیشنهاد داده‌اند تا با سیارک تهدیدآمیز را به یک جرم کوچکتر متصل کنند تا مسیر سیارک را منحرف کرده و مانع برخورد آن به زمین شود.

در این روش سیارک خرد نشده و از مدار زمین دور می‌شود. البته این روش هنوز اجرایی نشده و تنها این فرآیند شبیه‌سازی شده‌است.

احتمال برخورد "سیارک ND۲۰۲۰ " به زمین در سوم مرداد!

دو روز قبل رسانه ها به نقل از سایت ناسا خبر برخورد سیارکی به زمین در روز سوم مرداد را منتشر کردند.

سیارک ND۲۰۲۰ هم با عبور از فاصله ۵ و نیم میلیون کیلومتری زمین در دسته سیارک‌های خطرناک قرار می‌گیرد! همچنین در روز یکشنبه ۲۶ ژوئیه، (۵ مرداد) نیز دو سیارک دیگر از نزدیکی زمین گذر خواهند کرد.

چند درصد احتمال دارد «سیارک سوم مرداد» به زمین برخورد کند؟

گفتنی است؛ در سال ۲۰۱۶ یک سیارک بزرگتر از ND ۲۰۲۰ با سرعت ۵۴هزار کیلومتر در ساعت از نزدیکی زمین عبور کرد.

چند درصد احتمال دارد این سیارک  به زمین برخورد کند؟

این صخره فضایی قطری معادل ۱۷۰ متر دارد و با سرعت ۴۶هزار کیلومتر بر ساعت از کنار زمین رد خواهد شد؛ زمان احتمالی این عبور هم ۲۴ جولای معادل سوم مرداد ماه برآورد می‌شود و چون فاصله این سیارک به زمین نزدیک است احتمال برخورد آن با سیاره زمین وجود دارد و در صورت برخورد با زمین خسارت زیادی به همراه دارد، اما احتمال این برخورد بسیار اندک است.

چند درصد احتمال دارد «سیارک سوم مرداد» به زمین برخورد کند؟

در این خصوص برنامه در انتهای الوند از شبکه دو سیما با کاظم کوکرم، کارشناس حوزه علم به گفتگو پرداخت.

در ادامه مهترین بخش‌های گفت و گوی کاظم کوکرم را می‌خوانید.

این سیارک هم مانند سایر سیارک‌ها از کنار زمین عبور می‌کند، این خبر کذب نیست و فقط احتمال برخورد آن به زمین داده شده است، این احتمال قبل از عبور هر سیارکی وجود دارد، اما درصد احتمالی برخورد آن با زمین تقریبا صفر است و جای هیچ نگرانی نیست.

در طول تاریخ تکامل حیات، احتمال برخورد سیارکی به سیاره زمین وجود داشته، آخرین بار ۶۵میلیون سال قبل یک سیارک با زمین برخورد کرده و زمینه ساز انقراض دایناسور‌ها شده است.

از پیامد‌های فاجعه بار برخورد یک سیارک با زمین می‌توان به زمین لرزه شدید در اثر شدت این برخورد، آتش سوزی، گرد و خاک و غبار وسیع در جو زمین اشاره کرد.

سیارکی که قرار است سوم مرداد از کنار زمین عبور کند، در هر ثانیه ۱۳ و نیم کیلومتر سرعت دارد و همین احتمال برخورد آن با زمین را ۱۰ به توان منفی ۱۵ می‌رساند.

با پایش‌ها و مطالعاتی که انجام شده، مشخص شده است که تا ۱۰۰ سال آینده هیچ خطری زمین را تهدید نمی‌کند.

سیارک سوم مرداد دیده نمی‌شود

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اندازه و فاصله سیارک ND ۲۰۲۰ از زمین گفت: این قطعه سنگ کمتر از ۲۰۰ متر طول دارد در حالی که در گذشته صخره‌هایی یک تا دو کیلومتری نیز از کنار زمین عبور کرده اند.

چند درصد احتمال دارد «سیارک سوم مرداد» به زمین برخورد کند؟

وی اظهار داشت: این سیارک حتی با تلسکوپ‌های معمولی نیز دیده نمی‌شود و برای رصد یا عکس برداری به تلسکوپ‌های بزرگ نیاز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید