چالش جدید دانشمندان آلوده کردن عمدی مردم به کرونا !

کدخبر: ۳۵۱۸۲۳
​اقتصاد نیوز:نیویورک تایمز نوشت: برخی محققان پیشنهاد می کنند که یک روش سریع برای فهمیدن اینکه آیا واکسن کرونا موثر است یا نه، این است که افراد را به صورت عمدی در معرض این ویروس قرار دهیم.
چالش جدید دانشمندان آلوده کردن عمدی مردم به کرونا !

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: طرفداران این استراتژی می گویند که در اینجا ما با یک آزمایش و چالش انسانی روبرو هستیم که می تواند باعث صرفه جویی در وقت شود. زیرا به جای انجام آزمایشات به روش معمول و انتظار برای اینکه افراد واکسینه شده به طور طبیعی در معرض ویروس قرار بگیرند، آنها را به صورت عمدی در معرض ویروس قرار می دهیم.

گفتنی است، از این نوع آزمایشات چالشی برای آزمایش واکسن های حصبه، وبا، مالاریا و سایر بیماری ها استفاده شده است. به طور مثال، برای بیماری مالاریا، داوطلبان بازوهایشان را به محفظه های پر از پشه می چسباندند تا پشه ها آنها را گاز گرفته و آلوده شوند. اما آن زمان داروهای به اصطلاح نجات بخش برای درمان کسانی که بیمار می شدند، وجود داشت، در حالی که اکنون درمانی برای کووید 19 وجود ندارد.

به دلایل اخلاقی و عملی، ایده آزمایش های چالشی واکسن کرونا ویروس بحث های شدیدی را برانگیخته است. سازمان بهداشت جهانی در پیش نویس گزارشی که ماه گذشته منتشر شد، تصریح کرد که آزمایشات چالشی کرونا ویروس می تواند اطلاعات مهمی را به همراه آورد، اما به دلیل پتانسیل کرونا ویروس باعث ایجاد بیماری شدید و کشنده و انتقال زیاد آن می شود.

این گزارش توسط یک هیئت مشاوره 19 نفره مطرح شد و دستورالعمل های مفصلی در مورد ایمن ترین روش انجام آزمایش های چالشی ارائه داد. مشاوران توصیه کردند که داوطلبان فقط بین سنین 18 تا 25 ساله باشند، زیرا کرونا ویروس در این محدوده ی سنی کمترین خطر بیماری شدید یا مرگ را دارد. گفتنی است، برای انجام آزمایشات، ویروس با دوز دقیق برای ایجاد یک عفونت معین که بعید است به بیماری شدید منجر شود، در بینی افراد فرو می رود.

به طور کلی، مشاوران سازمان بهداشت جهانی، مسائل مهمی را در مورد آزمایشات مطرح کرده اند. به طور مثال، آنها به بحث درباره این موضوع پرداخته اند که آیا تا زمانیکه درمان موثری برای افراد بیمار یافت نشده است، باید آزمایشات چالشی را انجام داد یا خیر. از سوی دیگر، آنان این مسئله ی مهم را مطرح کرده اند که آیا واکسن های کشف شده که بر روی افراد جوان و سالم آزمایش شده اند، بر روی افراد مسن و یا جوانان ناسالم موثر خواهد بود یا نه. همچنین، آنان مطرح کرده اند که آیا آزمایش های چالشی واقعاً می توانند پیشرفت دستیابی به واکسن را سرعت ببخشند یا خیر.

محققان دولتی در ایالات متحده می گویند که گرچه تمرکز اصلی آنها بر روی آزمایشات بالینی سنتی است، اما در صورت نیاز به آزمایش واکسن یا شیوه های درمان، آنها شرایط لازم را برای انجام آزمایشات چالشی آماده کرده اند. موسسه ی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی آمریکا در حال ایجاد گونه های ویروسی است که می تواند برای آلوده کردن شرکت کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر آنتونی فاوسی، رئیس این مؤسسه در مصاحبه ای اظهار داشت که در صورت از بین رفتن همه گیری و نبود عفونت های طبیعی کافی برای استفاده در یک مطالعه سنتی که آیا واکسن موثر هست یا نه، نیاز به آزمایشات چالشی خواهد بود. اما با توجه به افزایش موارد ابتلا در ماه های اخیر، وی تصریح کرد که انتظار دارد در ماه های ژوئیه و آگوست، زمانی که چندین آزمایش بزرگ شروع می شود، کمبود عفونت وجود نداشته باشد.

دکتر فاوسی با اشاره به نگرانی ها در مورد تهدید افراد سالم در آزمایشات چالشی گفت که این نوع از آزمایش ها باید با رعایت برخی اصول خاص انجام شود، به طور مثال یک سری افراد مستقل از جمله اخلاق شناسان باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. اما موسسه ملی بهداشت آمریکا تصریح کرده است که قصد ندارد از این آزمایش ها پشتیبانی کند.

آرتور کاپلان، متخصص بیولوژیک در مرکز پزشکی ان وای یو لانگون، از جمله  قویترین طرفداران آزمایش های چالشی است. وی در مصاحبه ای گفت: من واقعاً اعتراضات اخلاقی متقاعد کننده ای درباره این آزمایشات نشنیده ام.

دکتر کاپلان و دکتر استنلی پلاتکین، یک متخصص واکسن و استاد برجسته دانشگاه پنسیلوانیا طی مقاله ای که در ماه آوریل منتشر کردند، گفتند که در آزمایشات چالشی می توان از مزیت نرخ مرگ و میر کمتر در سنین بین 18 تا 29 سال استفاده کرد و برای دستیابی به واکسن کرونا ویروس به پیشرفت هایی دست یافت.

آنها تصریح کردند: با وجود خطر، ما معتقدیم که اخلاقی است اکنون از داوطلبانی استفاده کنیم که از خطرات شناخته شده و ناشناخته ی این آزمایشات مطلع هستند. محققان دیگر نیز استدلال های مشابهی ارائه کرده اند. به طور مثال، برخی از محققان طرفدار آزمایشات چالشی مطرح کرده اند که اگرچه این نوع آزمایش ها خطراتی برای داوطلبان دارند، اما تأخیر در دستیابی به واکسن همه روزه به مرگ هزاران نفر منجر می شود.

اما برخی از افراد مانند جفری کان، مدیر موسسه زیست شناسی جانز هاپکینز برمن به شدت آزمایشات چالشی کووید 19 را مورد انتقاد قرار داده اند. وی تصریح کرده است که شرکت کنندگان در آزمایشات نمی توانند کاملاً از خطرات آگاه باشند، زیرا در مورد این ویروس اطلاعات بسیار کمی وجود دارد.

وی گفت: در مورد بسیاری از جنبه های این ویروس عدم قطعیت وجود دارد. به طوری که برخی از جوانان سالم به طور غیر قابل توضیحی بر اثر ویروس بدحال شده اند و بعضی نیز مرده اند.

برخی از افراد نیز درباره این آزمایشات موضع میانه ای داشته اند. به طور مثال، دکتر پاول استوفلز، رئیس ارشد علمی شرکت جانسون اند جانسون گفت: این شرکت آزمایشات چالشی را تنها در صورت دسترسی به درمان برای کووید 19 مد نظر قرار خواهد داد.

دکتر کاپلان استدلال می کند که احتمالاً آزمایشات اولیه بر روی داوطلبان واکسن ناکام خواهد بود و به این ترتیب استفاده از 20 یا 30 هزار داوطلب در روش های غیر چالشی سخت است. اما در آزمایشات چالشی  با آزمایش بر روی شرکت کنندگان اندک، می توان به سرعت محصولاتی را که موثر نیستند، شناسایی کرد. به این ترتیب، این امکان به محققان داده می شود که به سرعت به نتیجه ی مورد نظر برسند و مطالعات بیشتری را سامان دهند.

اما مطالعات با چالش کم اگرچه ممکن است از عوارض جانبی نادر اجتناب کنند اما به محض دادن واکسن به میلیون ها نفر از مردم، می توانند به یک مشکل جدی تبدیل شوند.

در پایان می توان گفت که آزمایشات چالشی به عنوان یک روش برای دستیابی به واکسن کرونا ویروس مطرح است. شواهد نشان می دهد که خیلی بعید نیست از این روش برای دستیابی به واکسن استفاده شود. اما این روش موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد و هر کدام از  آنها نیز نظراتی دارند. بنابراین، باید منتظر شد و دید که کدام یک از این گروه ها می توانند مراجع بهداشت ملی و بین المللی را متقاعد کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید