اطلاعات جدید از ماجرای رهگیری هواپیمای مسافربری ایران توسط جنگنده‌های آمریکایی؛ نقش کشور سوم در این عملیات!

کدخبر: ۳۵۱۸۴۷
اقتصادنیوز: نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی به ماجرای تعرض دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران پرداخت. در باره ماجرای رهگیری هواپیمای ایرانی، اطلاعات رسیده به «نورنیوز» حاکی است که دو جنگنده اف- ۱۵ مزاحم به احتمال قوی از پایگاه هوایی آمریکا در اردن موسوم به «الازرق» به پرواز در آمده‌اند.
اطلاعات جدید از ماجرای رهگیری هواپیمای مسافربری ایران توسط جنگنده‌های آمریکایی؛ نقش کشور سوم در این عملیات!

به گزارش اقتصادنیوز، نورنیوز در این باره نوشت:در باره ماجرای رهگیری هواپیمای ایرانی، اطلاعات رسیده به «نورنیوز» حاکی است که دو جنگنده اف- ۱۵ مزاحم به احتمال قوی از پایگاه هوایی آمریکا در اردن موسوم به «الازرق» به پرواز در آمده‌اند.

این همان پایگاهی است که به احتمال بسیار زیاد پهپادها و هواپیماهای آمریکایی مجری ترور فرماندهان مقاومت نیز از آنجا برخاستند.
دولت اردن سال گذشته نیز این رخداد را تکذیب کرد و حاضر به پذیرش مسئولیت آن نشد، اما تواتر بهره‌گیری ارتش تروریست آمریکا از خاک این کشور برای ایجاد ناامنی در منطقه قابل کتمان نیست.
احضار کاردار پادشاهی اردن از سوی وزارت امور خارجه کشورمان اولین اقدامی است که برای روشن شدن نقش اردن در این رخداد باید مورد توجه قرار بگیرد.
لازم است کشورهایی که در این رخداد حقوقشان از سوی ارتش متجاوز آمریکا مورد تعدی قرار گرفته و یا شهروندانشان در پرواز حضور داشته‌اند، نسبت به پیگیری قانونی رفتارهای تروریستی و ضدامنیتی آمریکا اقدام کنند.
قطعا اگر عراق هم در موضوع ترور فرماندهان مقاومت به شکل جدی‌تری ورود کرده بود، آمریکا اکنون این‌گونه بی‌محابا رفتار نمی‌کرد و موجب ناامنی خطوط هوایی نمی‌شد.
شکایت مشترک ایران، سوریه و لبنان به ایکائو و شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند ضمن افزایش حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به رفتارهای خطرناک و غیرقانونی آمریکا تاثیر مضاعفی بر پیگیری حقوقی این رخداد داشته باشد.
انجام اقدامات حقوقی لازم و شکایت همه مسافران پرواز و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری از دولت تروریست آمریکا نیز در زمره اقداماتی است که باید به سرعت پیگیری شود.
البته در این خصوص سکوت مجامع بین المللی و کشورهای دیگر به ویژه اروپایی‌ها نیز جای سوال بسیار دارد. در حالی که اروپایی‌ها با ناامن اعلام کردن آسمان ایران از هیچ تلاشی برای فشار بر کشورمان بدلیل خطای سهوی اپراتور سامانه موشکی و وقوع سانحه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی فروگذار نکردند، در قبال این اقدام عامدانه ارتش آمریکا که می‌توانست به فاجعه‌ای غیرقابل جبران تبدیل شود کاملا سکوت کرده‌اند.
جالب‌تر اینکه؛ با وجود نقض صریح معاهده بین‌المللی هوانوردی شیکاگو، سازمان هواپیمایی بین‌المللی غیرنظامی موسوم به «ایکائو» نیز تاکنون نسبت به این اقدام غیرقانونی آمریکا در به خطر انداختن جان مسافران پرواز هیچ واکنشی نشان نداده است.
تداوم اینگونه اقدامات شرارت‌بار و ضدامنیتی واشنگتن در منطقه دلایل غیرقابل کتمانی بر ضرورت خروج نظامیان تروریست آمریکا ازمنطقه است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید