سناتور دموکرات خبرداد؛ خطرناک‌ترین و ابلهانه‌ترین تصمیم ترامپ در خاورمیانه

کدخبر: ۳۵۲۱۰۳
اقتصادنیوز: «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانتیکت اعلام کرد که طرحی را برای جلوگیری از فروش «پهپادهای مسلح» به عربستان و امارات به کنگره خواهد برد.
سناتور دموکرات خبرداد؛ خطرناک‌ترین و ابلهانه‌ترین تصمیم ترامپ در خاورمیانه

به گزارش اقتصادنیوز مورفی یکشنبه شب در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد در خاورمیانه پهپادهای مسلح «ریپر» بفروشد. این اقدام ابلهانه‌ترین و خطرناک‌ترین ایده‌ای بوده که به آن رسیده است. هفته آینده لایحه‌ای برای جلوگیری از فروش این پهپادها ارائه خواهم کرد.
وی افزود: خوشبختانه «رژیم کنترل فناوری موشکی» که چند دهه از اجرای آن سپری می‌شود، این اطمینان را ایجاد کرده است که چنین فناوری را نمی‌توان به خارج از کشور فروخت.

این سناتور دموکرات تصریح کرد: ترامپ بشدت می‌خواهد که پهپادهای مسلح را به کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات بفروشد و مایل است که این پیمان (رژیم کنترل فناوری موشکی) را از بین ببرد.

مورفی هشدار داد: اگر چنین شود مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه بشدت افزایش می‌یابد و به سعودی‌ها اجازه می‌دهد که در جنگ علیه یمن شهروندان بیشتری را بکشند.  
خبرگزاری رویترز اخیرا به نقل از منابع آگاه خبر داد که دولت آمریکا درصدد است تا با دور زدن رژیم کنترل فناوری موشکی، زمینه فروش پهپادهای رزمی به کشورهایی مانند اردن و امارات و عربستان را فراهم کند.

رژیم کنترل فناوری موشکی یکی از پیمان‌های کنترل تسلیحات دوران جنگ سرد است ۳۳ سال پیش به امضای هفت کشور رسید و اکنون ۳۴ عضو دارد.  

تاکنون تنها انگلیس، فرانسه و استرالیا مجاز بودند تا از تولیدکنندگان آمریکایی، پهپادهای بزرگ مسلح خریداری کنند.

اردن، رومانی، امارات و عربستان سعودی به خرید سامانه‌های آمریکایی علاقه نشان داده و زمانی که سیاست صادراتی آمریکا تغییر کند، جزو اولین مشتریان خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید