رمزگشایی از نامه‌نگاری‌های محمود احمدی نژاد

کدخبر: ۳۵۲۲۴۹
اقتصادنیوز : احمدی نژاد در ادامه فعالیت‌های سیاسی خود نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل، ولیعهد عربستان و رهبر جنبش انصارالله یمن نوشته که ادبیات آن با آنچه موضع رسمی جمهوری اسلامی به حساب می‌آید تفاوت چشمگیری دارد. سوال اینجاست که هدف او از این اقدامات چیست؟
رمزگشایی از نامه‌نگاری‌های محمود احمدی نژاد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد۲۴، در روزهای گذشته خبر رسید که محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور پیشین کشور سه نامه جداگانه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، بن سلمان ولیعهد عربستان و بدرالدین رهبر جنبش انصارالله یمن به زبان‌های عربی و انگلیسی نوشته و اعلام کرده به عنوان یک وظیفه انسانی آماده تا با تشکیل هیاتی از شخصیت‌های آزادی خواه، عدالت طلب و موجه جهانی برای خاتمه دادن به تخاصمات و درگیری‌های نظامی میان دو کشور همسایه عربستان و یمن تلاش کند.

در آن خبر یک منبع آگاه گفته محتوای نامه به زودی منتشر خواهد شد. امروز محتوای نامه رسانه‌ای شد و احمدی نژاد در نامه خود به آنتونیو گوترش، خود را «عضوی از جامعه انسانی» معرفی کرده که «آمادگی شکل دادن به یک تلاش جمعی برای پایان دادن به تخاصمات و برقراری صلح عادلانه میان طرف‌های درگیر» جنگ‌ها را دارد.

احمدی نژاد در نامه‌ای جداگانه به سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن (حوثی‌های یمن) گفته آمادگی دارد تا در صورت موافقت او و «عالیجناب بن سلمان ولیعهد عربستان» هیاتی از شخصیت‌های آزادی‌خواه، عدالت طلب و موجه جهانی برای گفتگو با طرفین درگیر جنگ تشکیل دهد.

او با ادبیات مشابهی همین آمادگی را در نامه به بن سلمان اعلام کده و گفته «بر این باورم که آن برادر محترم در پاسخ به انتظار روشن مردم منطقه و جامعه بشری» به گونه‌ای عمل می‌کنید که «موجبات رضایت الهی و خشنودی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد» فراهم شود.

احمدی نژاد در حالی به بن سلمان نامه نوشته و او را صلح طلب خوانده که سایر مقامات ایران ولیعهد عربستان را رهبری خشونت‌طلب و ماجراجو می‌خوانند. رهبر ایران در سخنرانی سال گذشته خود دولت سعودی را دیکتاتوری، فاسد و وابسته خوانده بود. از سوی دیگر بن سلمان هرگونه ارتباط با این کشور را بی فایده خوانده است.

نیویورک تایمزدر یادداشتی نامه احمدی نژاد به بن سلمان را به «پن پل» تشبیه کرده است. «پن پل» نوعی مکاتبه دوستانه است که بیشتر برای تمرین خواندن و نوشتن و بهبود یادگیری زبان و فرهنگ بیگانه انجام می‌شود.

نیویورک تایمز به شهرت احمدی نژاد در غرب اشاره کرده و نوشته او به اظهار نظرهایش در رد هولوکاست و تلاش برای نابودی اسرائیل مشهور است.

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل علیرضا میریوسفی اقدام احمدی نژاد را یک اقدام دیپلماتیک مستقل خوانده و سعی کرده کار او را بی‌اهمیت جلوه دهد. او به نیویورک تایمز گفته: دیدگاه‌های احمدی نژاد به عنوان یک شهروند عادی مانند دیگر ایرانی‌ها می‌تواند هر چیزی باشد و هیچ ارتباطی با موضع و سیاست‌های دولت و حاکمیت در شرایط کنونی ندارد. این اظهارنظر در حالی مطرح شده که احمدی نژاد یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 این اولین بار نیست که احمدی نژاد به سران جامعه جهانی نامه نوشته هرچند هرگز پس از دوران ریاست جمهوری‌اش پاسخی به نامه‌های او داده نشده است.

سال گذشته احمدی نژاد در گفتگو با نیویورک تایمز گفته بود ایران باید مستقیما با ترامپ وارد مذاکره شود چرا که او مرد عمل است. او از سه نامه خود به ترامپ نیز در این گفتگو پرده برداشت. نامه‌هایی که هیچ پاسخی به آن‌ها داده نشده است.

احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوی خود نیز بار‌ها نامه‌هایی به سران کشور‌های جهان فرستاده و بعضا پیام‌های علنی از سوی مقامات کشور‌ها در رابطه با نامه‌هایش دریافت کرده است. او اولین نامه، از این سری، را در اردیبهشت ماه سال ۸۵ شمسی به جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا نوشت و با ارسال نامه به آنگلا مرکل، ژاک شیراک، رومانو پرودی و پاپ بندیکت شانزدهم تا آذرماه سال ۸۵ ادامه یافت.

در نامه سال ۸۵ احمدی نژاد به جرج بوش نقطه نظراتی درباره روش‌های حل مشکلات میان ایران و آمریکا مطرح شده بود که توسط سفارت سوییس در ایران ارسال شد. وزارت خارجه آمریکا در واکنش به نامه رییس جمهور وقت ایران آن را «تلاشی ضعیف» برای گفتگو با مردم آمریکا خواند. مقامات آمریکایی نامه احمدی نژاد را حاوی موعظه بر اساس آموزه‌های اسلامی دانستند.

رییس جمهور وقت ایران از جرج بوش رییس جمهور وقت آمریکا خواسته بود راه انبیا را در پیش گیرد و در بخش پایانی نامه گفته بود: «نظام دموکراسی غربی و لیبرالیسم نتوانسته خواسته‌های بشریت را برآورده کند و و صدای شکستن آن بگوش می‌رسد» کاخ سفید آن زمان در موضعی رسمی اعلام کرد که به نامه احمدی‌نژاد جوابی داده نمی‌شود.

آبان ماه ۸۶ احمدی نژاد نامه دیگری به نیکلای سارکوزی رییس جمهور وقت فرانسه نوشت که در روزنامه لوموند به نقل از سخنگوی کاخ الیزه منتشر شد. لوموند مدعی شد احمدی‌نژاد در این نامه سارکوزی را «فردی جوان و بی‌تجربه» خطاب کرده است.

پس از پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احمدی‌نژاد پیام تبریکی برای وی فرستاد که گفته شد حاوی غلط‌‌های نگارشی و املایی بوده‌ است. وزارت امور خارجه نامه مذکور را پیش از ارسال کنترل و غلط‌ها را اصلاح می‌کند و برای امضای مجدد به ریاست جمهوری ارسال می‌کند، اما به گفته یک منبع آگاه (گفته می‌شود این منبع آگاه هاشمی ثمره مشاور ارشد احمدی نژاد بوده است) احمدی‌نژاد از امضای آن سرباز زده و گفته نامه قبلی را با «حالی» امضا کردم که این «حال» دیگر تکرار نمی‌شود. همان را بفرستید.

با پایان دوران ریاست جمهوری فعالیت‌های احمدی نژاد در فضای مجازی و در عرصه بین الملل نه تنها تضعیف نشد بلکه سمت و سوی عجیب‌تری به خود گرفت. این بار نه تنها سران کشور‌های جهان که سلبریتی‌ها و شخصیت‌های مشهور نیز خطاب نامه‌ها و پیام‌های احمدی نژاد قرار گرفتند.

او در حساب توییتری به شیوه‌ای مشابه باراک اوباما خود را «پدر، همسر، پدربزرگ، استاد دانشگاه، شهردار، رییس جمهور، فوتبالیست و با افتخار یک ایرانی» معرفی کرده و عمدتا به زبان انگلیسی توییت می‌کند.

صفحه توییتر احمدی نژاد ۱۰۳ هزار فالوئر دارد و از سال ۲۰۱۷ (پس از دوران ریاست جمهوری او) راه اندازی شده است. افراد نزدیک به رئیس جمهور سابق ایران می‌گویند که او به طور شخصی حساب کاربری خود را اداره می‌کند.

احمدی نژاد در توییتر سالگرد تولد مایکل جکسون ستاره پاپ آمریکایی را با عنوان «مرد درون آیینه» تبریک گفت و به وقایع مختلف بین المللی واکنش نشان می‌دهد.

او به مرگ نیپسی هاسل رپر آمریکایی که در مارس ۲۰۱۹ به ضرب گلوله به قتل رسید واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت: «از مرگ این رپر ۳۳ساله و "ده نفر دیگر که در هفته‌های گذشته در لس‌آنجلس کشته شدند ناراحت شدم.»

احمدی‌نژاد سپس در ادامه توییت خود بخشی از یکی از ترانه‌های توپاک شکور، رپر آمریکایی دیگری که فوت شده را نقل کرده و نوشته: «عزیزم گریه نکن، سرت را بالا بگیر، حتی وقتی که جاده سخت است، هرگز تسلیم نشو.»

در بخش کامنت توییت احمدی نژاد درباره نیپسی هاسل دیالوگی میان او و جنین خلیک خبرنگار جوان فلسطینی در گرفت که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد. احمدی‌نژاد در صفحه توییتر خود با او درباره علایقش درباره گروه‌های موسیقی رپ آمریکایی نیز صحبت کرده است.

پیش از آن نیز او درباره پیروزی یکی از تیم‌های بیس بال آمریکا در لیگ بیس بال این کشور اظهار نظری کرده و قهرمانی تیم بوستون ردساکس در رقابت‌های بیسبال آمریکا را تبریک گفته بود. او حتی در یک فقره برای حقوق قهرمانان ورزش دانشجویی آمریکا توییت کرده گفته بود: «من به عنوان دانشجوی ورزشکار سابق می‌پرسم: انجمن ملی قهرمانان ورزشی دانشگاه‌های آمریکا " میلیارد‌ها دلار از مسابقات این ورزشکاران جوان به دست می‌آورد پس چرا متناسب با این درآمد به ورزشکاران پول پرداخت نمی‌شود؟ به خصوص وقتی که آن‌ها با آسیب‌دیدگی روبرو می‌شوند و از عهده پرداخت صورتحساب پزشکی حتی پس از فارغ‌التحصیلی هم بر نمی‌آیند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند هدف احمدی نژاد ترمیم چهره خود در میان نسل جوان کشور که ریاست جمهوری او را تجربه نکرده‌اند و احیای محبوبیتش در عرصه بین الملل است. او در دوران ریاست جمهوری با اظهارنظر‌هایی درباره هولوکاست در سطح ملت‌های منطقه محبوبیتی برای خود دست و پا کرده بود که این بار با حرکت به سمت غرب به نظر می‌رسد به دنبال ایجاد محبوبیت در بخش دیگری از جهان است.

در حقیقت تحرکات اخیر محمود احمدی نژاد را در دو دسته‌بندی می‌توان تحلیل کرد؛ یک: مخاطب داخلی و ارسال این پیام که او آماده بازگشت به قدرت است. احمدی نژاد در یکی از اظهارنظرهای اخیر خود گفته بود «آماده فداکاری است.» برخی نزدیکان او نیز گفته‌اند او چندین بار درخواست دیدار با رهبری را داشته اما موفق نشده با رهبر انقلاب دیدار کند.

دو: مخاطب بین الملل: محمود احمدی‌نژاد با ارسال پیام‌هایی به زبان انگلیسی این ایده را پیش می‌برد که کاریزمای شخصیتی او کارایی خودش رو دارد و او خواهد توانست حتی با بن سلمان که یکی از دشمنان اصلی جمهوری اسلامی است مذاکره کند و مشکلات را فیصله دهد.

عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد در رابطه با توییت‌های احمدی نژاد گفته «حساب توییتر انگلیسی احمدی نژاد در واقع بخشی از دیپلماسی عمومی او محسوب می‌شود. او قصد دارد که جنبه‌های خوب و انسانی ورزشکاران، خواننده‌ها و هنرمندان را به مردم دنیا و همچنین هموطنان خود یادآوری کند.»

در عرصه داخلی نیز احمدی نژاد تلاش‌هایی برای تغییر میراثش در ذهن متولدین دهه هفتاد و هشتاد که حافظه تاریخی‌شان به دوران ریاست جمهوری او قد نمی‌دهد آغاز کرده است.

چندی پیش گفتگوی او درباره موسیقی و هنوز جنجال‌آفرین شد. احمدی نژاد در یک گفتگوی رسانه‌ای مدعی شد محمدرضا شجریان را دوست دارد و اینکه «افراد در انتخابات آزادند که به هرکسی رای بدهند»

وی همچنین به دیدار اسفندیار رحیم‌مشایی با محمدرضا شجریان اشاره‌کرد که همایون شجریان چنین دیداری را تکذیب کرد. او از علاقه خود به تصنیف «تفنگت را زمین بگذار» شجریان حرف زده و گفته این تصنیف «آرمان من است». تصنیفی که همزمان با حوادث سال ۸۸ خطاب به جریان متبوع احمدی نژاد خوانده شده است.

این بخش از اظهارات او توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد. برخی به طعنه گفته‌اند این اظهار نظر او مانند آن است که رضا پهلوی فرزند محمدرضا شاه تصنیف «دیو چو بیرون رود» را آرمان خود بنامد.

بعضی تحلیلگران از تلاش احمدی نژاد برای شرکت در انتخابات سال آینده خبر داده‌اند. این ادعا نیز چندان طرفداری نمی‌تواند داشته باشد چرا که او یک بار در سال ۹۶ و در دوره دوم انتخابات ریاست جمهور روحانی تلاش خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری انجام داده و با رد صلاحیت مواجه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید