مرکز آمار اعلام کرد

قیمت عدس 2 برابر شد/تورم خوراکی‌ها در تیر ماه

کدخبر: ۳۵۲۴۰۲
اقتصادنیوز: در اولین ماه تابستان، رشد قیمت عدس، برنج خارجی درجه یک، تخم مرغ ماشینی و چای خارجی بسته‌ای در قیاس با تیر ماه 98، بیشترین بوده است. به نظر، اقلامی که وابستگی بیشتری به نرخ ارز داشته‌اند، افزایش قیمت بیشتری را نیز ثبت کرده‌اند. قیمت عدس در این بازه زمانی بیش از 2.3 برابر شده است.
قیمت عدس 2 برابر شد/تورم خوراکی‌ها در تیر ماه

image_2020-07-28_12-02-12

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز آمار ایران آخرین قیمت خوراکی‌های منتخب در سال جاری را اعلام کرد. داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که قیمت خوراکی‌های ضروری در تیرماه نسبت به خرداد، تا 39 درصد افزایش پیدا کرده است. البته قیمت برخی اقلام نیز نسبت به ماه سوم سال، کاهشی شد؛ مانند موز که افت 25.8 درصدی قیمت را ثبت کرد.

اگر بخواهیم افزایش و کاهش قیمت‌ خوراکی‌ها را نسبت به ماه مشابه سال قبل، دسته‌بندی کنیم، می‌توان 3 دسته تعریف کرد: دسته‌ اول اقلامی است که افزایش قیمت آنها بیش از 25 درصد بوده، همچون برنج خارجی درجه یک و تخم مرغ ماشینی؛ دسته دوم کالاهایی را در بر می‌گیرد که افزایش قیمت آنها کمتر از تورم نقطه‌ای کل بوده است، مانند کره پاستوریزه که در حدود 4 درصد در بازه یکساله رشد کرده است. دسته سوم نیز کالاهایی را نشان می‌دهد که با کاهش قیمت همراه بوده‌اند؛ مانند سیب زمینی که در قیاس با تیر 98، با افت 47.3 درصدی قیمت همراه شده است. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید