شناسایی 3 متهم ردیف اول جوانمرگی شهروندان ایرانی

کدخبر: ۳۵۲۴۹۱
اقتصادنیوز :‌ براساس پژوهشی که به تازگی بر روی سامانه مرکز پژوهش های مجلس با عنوان «وضعیت سواد سلامت در جامعه ایران » منتشر شده 3 عامل اصلی مرگ و میرهای زود رس ایرانیان بیان شده است .
شناسایی 3 متهم ردیف اول جوانمرگی شهروندان ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز ، براساس پژوهشی که اخیرا بر روی سامانه مرکز پژوهش های مجلس با عنوان «وضعیت سواد سلامت در جامعه ایران » منتشر شده 3 عامل اصلی مرگ و میرهای زود رس ایرانیان بیان شده است . 

  مطالعه سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که از میان سه دسته بیماریهای غیرواگیر، واگیر و حوادث در ایران، بیماریهای غیرواگیر مثل بیماریهای قلبی، سرطان، دیابت و بیماریهای ریوی، مسبب 73 درصد مرگ، حوادث 14 درصد و بیماریهای واگیر، مرگ ومیر حول تولد، بیماریهای مرتبط با بارداری و زایمان و کمبودهای تغذیه ای درمجموع باعث 13 2 درصد علل مرگ بوده است.

طبق گزارش سال 1393 سازمان جهانی بهداشت، سهم هریک از این عوامل تغییر کرده است؛ بیماریهای غیرواگیر مسبب 76 درصد مرگ، حوادث 14 درصد و بیماریهای واگیر، بیماریها و مرگ ومیر حول تولد، بیماریهای مرتبط با بارداری و زایمان و کمبودهای تغذیهای باعث 10 درصد 3 مرگ در ایران بوده اند.

اما در فاصله 10 ساله تا سال 2017 وضعیت بدین شکل تغییر کرده است، ضمن ثابت ماندن جایگاه حوادث جاده ای، بیماریهای ایست قلبی با پیشی گرفتن از دو عامل دیگر در صدر مهمترین عوامل مرگ و میر زودرس قرار گرفته است.  بیماریهای عفونتهای تنفسی تحتانی و عوارض حول تولد که در دسته بندی بیماریهای ماقبل گذار قرار می گیرند در اولویتهای پایین تری نسبت به سال 2007 قرار گرفته اند، ولی عمده بیماریهای غیرواگیر  شامل سکته ها، دیابت، بیماری حاد قلبی و آلزایمر در جایگاه بالاتری قرار گرفته اند.

photo_۲۰۲۰-۰۷-۲۸_۱۹-۲۱-۲۵

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید