بعد از کرونا دچار عارضه قلبی می‌شویم؟

کدخبر: ۳۵۲۸۹۴
اقتصاد نیوز: مطالعات اخیر نشان می‌دهد ویروس کرونا مستقیم به عضلات قلب آسیب می‌زند و این آسیب می‌تواند ماه‌ها پس از بهبودی کرونا ظاهر شود.
بعد از کرونا دچار عارضه قلبی می‌شویم؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا:به نوشته ساینس، مطالعات نشان می‌دهد عوارض قلبی کرونا در بیماران بهبودیافته حتی ماه‌ها پس از درمان نیز قابل مشاهده است و این عوارض حتی در بیمارانی که به درجه خفیف مبتلا بوده‌اند نیز دیده می‌شود.

 

مطالعات قبلی نشان داد؛ افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی در صورت ابتلا به کووید ۱۹ علائم شدیدی را تجربه می‌کنند. مطالعات جدید نشان می‌دهد ویروس جدید کرونا مستقیم به عضلات قلب حمله می‌کند و بیماران پس از بهبودی احتمالا مشکلات قلبی خواهند داشت.

این مطالعه با بررسی ۱۰۰ بیمار بهبودیافته با میانگین سنی ۴۹ سال نشان می‌دهد، ۷۸ درصد از این افراد حدود ۷۱ روز پس از تشخیص اولیه، ناهنجاری‌های قلبی عروقی داشتند و در۶۰ درصد علائم التهاب میوکارد دیده شد. این مطالعه با استفاده از روش تصویربرداری CMR صورت گرفته است.

این مطالعه نشان می‌دهد توفان سایتوکین علاوه بر آسیب به ریه، بافت قلب را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. توفان سایتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیر طبیعی ایمنی است، این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علائمی مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد. در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ این عارضه می‌تواند منجر به تورم بافت ریه شود.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸)،  به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ۱۶ میلیون و ۹۱۷ هزار و۷۱۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، ۱۰ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۳۶۴ نفر بهبود یافته و  ۶۶۳ هزار و  ۹۴۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Cardiology منتشر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید