رییس جمهوری قبلی تایوان درگذشت

کدخبر: ۳۵۲۹۲۲
اقتصادنیوز: «لی تنگ-هویی» رییس جمهوری پیشین تایوان در سن ۹۷ سالگی درگذشت.
رییس جمهوری قبلی تایوان درگذشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا:روزنامه نیویورک‌تایمز عصر پنجشنبه با اعلام این خبر افزود تنگ-هویی که اولین رییس جمهوری منتخبت تایوان بود، در بیمارستانی در تایپه پایتخت این کشور به دلیل شوک عفونی درگذشته است.

لی که از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۰ ریاست جمهوری تایوان را بر عهده داشت، تلاش خود را بر کسب استقلال این منطقه از سرزمین اصلی چین استوار کرده بود و در سال ۲۰۱۸ تلاش ناکامی برای تغییر نام رسمی این منطقه از «جمهوری چین» به «تایوان» برای پیشبرد اتستقلال آن داشت.

او در زمان حکومت حزب ناسیونالیست چین مشهور به کومینتانگ و در دوره زمامداری «چیانگ کای-شک» و پسرش «چیانگ چینگ-کو» وارد سیاست تایوان شد و در سال ۱۹۷۱ به این حزب پیوسته و به پست وزارت کشاورزی رسید.

او پس از آن مقام‌های نظیر شهردار تایپه، فرماندار استان تایوان و در سال ۱۹۸۴ معاون رییس جمهوری را در کارنامه خود ثبت کرد و در سال ۱۹۸۵ پس از مرگ چیانگ پسر در فرایند انتخابات به ریاست جمهوری رسید.

جمهوری خلق چین، تایوان را بخشی از سرزمین اصلی می‌داند و اعلام کرده که تایوان نهایتا تا سال ۲۰۵۰ میلادی به وحدت با این کشور درخواهد آمد و اگر لازم باشد برای این کار از زور استفاده خواهد شد.

در پی یک جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ تایوان از خاک اصلی چین جدا شد، ولی پکن همچنان تایوان را به عنوان جزیره‌ای که بخشی از خاک چین است، می‌داند و تهدید کرده چنانچه این منطقه در صدد جدا شدن همیشگی خود از پکن برآید، به تایوان حمله خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید