گزارش نشنال جئوگرافیک از رقابت نفسگیر 4 نامزد اصلی تولید واکسن کرونا در جهان

کدخبر: ۳۵۳۴۷۵
در حال حاضر، ده ها واکسن کرونا در حال مطالعه و بررسی هستند. در این گزارش به میزان پیشرفت تولید واکسن در برخی از مهم ترین شرکت های دارویی پرداخته شده است.
گزارش نشنال جئوگرافیک  از رقابت نفسگیر 4 نامزد اصلی تولید واکسن کرونا در جهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نشنال جئوگرافیک، در حال حاضر بیش از 150 واکسن ویروس کرونا در سراسر جهان در حال توسعه است و امید بسیاری در مورد عرضه ی زودهنگام یکی از این واکسن ها برای مقابله با بحران کرونا وجود دارد. تلاش های متعددی در جهت دستیابی به این هدف صورت گرفته است. سازمان بهداشت جهانی در حال هماهنگی تلاش های جهانی برای توسعه واکسن است و انتظار دارد 2 میلیارد دوز واکسن تا پایان سال 2021 در سرتاسر جهان توزیع شود.

کرونا

هدف نامزدهای تولید واکسن کرونا، مانند همه واکسن ها، آموزش سیستم ایمنی بدن برای مقابله و دفاع در برابر ویروس است. برای این منظور، برای تولید برخی واکسن ها از کل ویروس در حالت کشته یا ضعیف شده استفاده می کنند. برخی دیگر تنها بخشی از ویروس مانند پروتئین را برای تولید واکسن به کار می برند. در روش دیگر، پروتئین ویروس کرونا را به ویروس دیگری که امکان ایجاد بیماری ندارد منتقل می کنند. برخی از واکسن های در حال توسعه نیز به قسمت های ژنتیکی ویروس وابسته هستند.

به طور معمول حدود 10 تا 15 سال زمان لازم است تا یک واکسن وارد بازار شود. سریع ترین تولید واکسن برای اوریون و با مدت زمان چهار سال در دهه 60 میلادی رخ داد. تولید واکسن نیازمند آزمایش های بالینی چند مرحله ای است، که در مرحله ی اول با بررسی ایمنی واکسن ها و پاسخ ایمنی در گروه کوچکی از افراد سالم آغاز می شود. در مرحله ی دوم، میزان اثربخشی واکسن در میان افرادی مورد آزمایش قرار میگیرد که احتمال ابتلا به بیماری در آن ها وجود دارد. در مرحله ی سوم گروه گسترده تری از افراد مورد آزمایش قرار میگیرند.  در این مرحله برای اطمینان از اثربخشی و ایمنی واکسن، پاسخ ایمنی بر اساس سن، نژاد و شرایط بهداشتی در بین هزاران نفر بررسی می شود. پس از این مرحله، نتایج برای تایید به آژانس های نظارتی منتقل می شود. این روند نیز به زمان زیادی نیاز دارد. حتی پس از تایید واکسن، چالش های زیادی در مورد تولید و توزیع واکسن وجود دارد. برخی واکسن ها نیز در مرحله ی چهارم قرار می گیرند، به این معنی که به مطالعه ی مداوم نیاز دارند.

ویروس کرونا کووید ۱۹

در ادامه چهار شرکت دارویی مهم در رابطه با تولید واکسن کرونا و میزان پیشرفت آن ها نشان داده شده است:

مدرنا

این شرکت زیست فناوری مستقر در ماساچوست با همکاری موسسه ملی بهداشت آمریکا در حال تولید واکسن کرونا است. مدرنا در تاریخ 27 ژوئیه اعلام کرد که مرحله سوم آزمایش های بالینی خود را آغاز کرده است، اما همچنان نظارت بر نتایج مرحله ی دوم را ادامه می دهد. این شرکت در مرحله سوم، واکسن را بروی 30 هزار داوطلب در آمریکا آزمایش می کند. مدرنا قصد دارد از آغاز سال 2021، حدود 500 میلیون دوز واکسن در سال توزیع کند. توافق و همکاری مدرنا با شرکت سوئیسی لونزا، این شرکت را قادر به تولید یک میلیارد دوز در سال می کند.

فایزر

فایزر به عنوان بزرگ ترین شرکت داروسازی جهان در حال همکاری با شرکت داروسازی بایونتک آلمان است. این دو شرکت در 27 ژوئیه آزمایش خود را در مرحله ی دوم و سوم آغاز کردند. این شرکت اثربخشی واکسن را در بین 30 هزار نفر در آمریکا، برزیل، آرژانتین و آلمان بررسی خواهد کرد. فایزر امیدوار است تا پایان سال 2021، حدود 1.3 میلیارد دوز واکسن تولید کند.

دانشگاه آکسفورد

دانشکاه انگلیسی آکسفورد با همکاری شرکت داروسازی آسترازنکا در حال تولید و توسعه واکسن کرونا است. نتایج اولیه مراحل اول و دوم آزمایش بالینی نشان دادند که واکسن، پاسخ ایمنی قدرتمندی ایجاد کرده است. آزمایش های بالینی در حال حاضر در مرحله ی سوم قرار دارد و قرار است 50 هزار داوطلب در برزیل ، انگلیس، آمریکا و آفریقای جنوبی مورد آزمایش قرار گیرند.

سینوفارم

شرکت دارویی دولتی سینوفارم با همکاری موسسه بیولوژیکی ووهان در حال تولید واکسن کرونا است. این شرکت در اواسط ماه ژوئیه، مرحله سوم آزمایش های بالینی بر روی 15 هزار داوطلب 18 تا 60 ساله را آغاز کرد. سینوفارم امارات عربی را برای آزمایش مرحله سوم واکسن خود انتخاب کرده است، زیرا دارای جمعیت متنوعی با حدود 200 ملیت مختلف است و این مساله امارات را به یک مکان آزمایش ایده آل تبدیل کرده است.

مترجم: گیسو جعفری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید