شهردار تهران : پیگیری تخلفات دوره گذشته بی سر صدا درحال انجام است

کدخبر: ۳۵۳۵۸۲
اقتصادنیوز درباره پیگیری حقوقی مطالبات شهرداری و تخلفات دوره‌های قبلی شهرداری گفت: پرونده های فساد و احقاق حقوق شهرداری، بدون سر و صدا در دست پیگیری است، اصراری به جار زدن این موضوع نداریم.

به گزارش اقتصادنیوز : پیروز حناچی، شهردار تهران  در یک نشست مجازی به پرسش رسانه ها پاسخ داد. او درباره برنامه شهرداری با توجه به بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا و مشکلات مالی پیش آمده و کاهش درآمد شهرداری تهران گفت: موضوع شیوع کرونا برای شهرداری تهران دو معنی دارد یکی افزایش هزینه و دوم کاهش درآمد.

البته این مشکل همه شهرداری ها در اقصی نقط  جهان است و بسیاری از درآمدهای عادی شهرداری در حوزه های اقتصادی و فرهنگی و مجموعه های ورزشی که با تجمع افراد به دست می آمد از حیظ انتفاع خارج شده، رعایت فاصله فیزیکی برای ما معنایش استفاده از ظرفیت کمتر با همان ناوگان قبلی است هم اکنون مترو و اتوبوسرانی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند و ناوگان تاکسیرانی هم با اختلال مواجه است.

او افزود: یکی از کارهایی که دولت ها در حوزه مدیریت شهری در شرایط کرونایی انجام داده اند حمایت از شهرداری ها بوده که در این شرایط اقتصادی از آن بی بهره هستیم.

حناچی درباره کاهش درآمدهای شهرداری گفت: آمار کاهش ۳۰ درصدی درآمدهای شهرداری درست نیست، ۷۰درصد درآمدهای نقدی شهرداری تهران تحقق داشته و در حوزه غیر نقدی اما معمولا با مشکل تحقق درآمد مواجه ایم. لایحه دو فوریتی در این زمینه ارائه که در شورای شهر تصویب شده اما بندهایی از آن در دستگاه های نظارتی با مسائلی روبرو شده که تلاش می کنیم آن را برطرف کنیم.

او افزود: ممیزی جدید شهر را در دستور کار داریم در حالی که ممیزی قبلی سال ۱۳۸۶ بوده. بروز کردن ممیزی در فعالیت های شهر تهران نقش مهمی دارد، هزینه های جاری را کاهش داده ایم. ضمن این که موفق شدیم اوراق مشارکت ۹۷ و ۹۸ را بگیریم.

 حناچی درباره پیگیری حقوقی مطالبات شهرداری و تخلفات دوره‌های قبلی شهرداری گفت: پرونده های فساد و احقاق حقوق شهرداری، بدون سر و صدا در دست پیگیری است، اصراری به جار زدن این موضوع نداریم. حق و حقوق شهرداری و پرونده های آن از سوی بخش حقوقی شهرداری در حال پیگیری است و بسیاری از موارد احقاق حق شده است.

 شهردار تهران درباره وضعیت اوراق مشارکت افزود: این اوراق به دو بخش تقسیم می‌شوند، بخشی برای سال ۱۳۹۷ است که بانک آینده و بانک توسعه تعاون بانک‌های عامل شهرداری بودند. در این زمینه ۳۰۰ میلیارد تومان از بانک توسعه تعاون گرفته شد اما ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده باقی مانده بود که با همکاری و پیگیری بانک آینده این بخش هم کاملا محقق شد.

او ادامه داد: بازپرداخت این اوراق هم به این صورت است که ۵۰ درصد به عهده دولت و ۵۰ درصد به عهده شهرداری است. از اوراق سال ۱۳۹۷ هم یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم که ۵۰۰ میلیارد تومان متعلق به اتوبوسرانی بوده و یکهزار میلیارد تومان هم برای مترو است که در تکمیل خطوط ۶ و هفت، تکمیل ایستگاه‌ها و تجهیز زیرساخت ها هزینه می‌شود. همچنین بخش‌هایی از شبکه مترو از جمله بخش اول خط ۱۰ هم از همین منبع رسما به زودی افتتاح می‌شود.

حناچی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش دیگری در پاسخ به سوال خبرنگاری  درباره انتقاد اعضای شورای شهر در باره عملکرد شهردار در هیأت دولت و همچنین عدم حضور و دعوت او در جلسات کابینه گفت: حضور شهردار تهران در دولت مطابق با قانون و آئین نامه های اجرایی هیأت وزیران نیست و شهردار عضو هیات وزیران نیست، سنتی بوده که از زمان آقایان هاشمی رفسنجانی و کرباسچی آغاز شد.

او با اشاره به اینکه حضور شهردار تهران در دولت در خیلی از موارد مثبت است و کارها مستقیم دنبال می شود، بیان کرد: اوراق مشارکت نتیجه کار شهردار در حاشیه هیأت دولت و پیگیری از رئیس بانک مرکزی و دیگر مسئولان مربوطه بود. بنده چون رئیس مجمع کلانشهرها نیز هستم این سمت ۵۰ میلیون نفر جمعیت را پوشش می دهد و حضور شهردار بسیار تأثیرگذار بوده است.

شهردار تهران ادامه داد: در بسیاری از مواردی که شهرداری ها می توانند تأثیر گذار باشند با حضور شهردار و ارتباطات می تواند حل شود. این موضوع بر عکس هم وجود دارد و برای دولت هم حضور شهردار در هیأت دولت  تاثیرگذار است. اما به هر حال قانونا شهردار عضو هیأت وزیران نیست و در دولت هشتم و نهم هم و همچنین در دولت قبل تر شهردار حضور نداشته است.

او گفت: اینکه حضور شهردار تهران چقدر می تواند موثر باشد می توانیم به سیل ۱۳۹۸، زلزله، سیل خوزستان، حوادث آبان، شرایط کرونا، سقوط هواپیما و ... اشاره کرد که شهرداری مستقیما دخیل بوده است. در عید پارسال به راحتی می توانست در تهران هم سیل رخ دهد تاجایی که حتی تا آستانه سیل در جنوب شرقی تهران رفتیم اما با آمادگی که وجود داشت این مشکل حل شد. همه اینها نشان می دهد دولت و شهرداری در کلانشهر نیازمند یکدیگر هستند.

حناچی گفت: شرایط دولت هم شرایط غیر عادی و حادی است و نمی توان انتظار زیادی داشت. وقتی برای کرونا از صندوق توسعه ملی استقراض می شود یعنی بودجه عمومی کشش نداشته است. ما برای بازسازی بخش های جدید در مترو و اتوبوسرانی نیز از دولت قول گرفته ایم. اما من ادبیات تند و طلب کارانه را نمی پسندم و فکر می کنم با ممارست،  پیگیری و استمرار می توان به نتیجه رسید.

او همچنین درباره شفافیت در اطلاع‌رسانی و همچنین حضور در جلسات هیات دولت افزود: درباره شفافیت اطلاع‌رسانی ما همیشه واقعیت را گفتیم از جمله درباره شرکت در جلسات هیات دولت که پیش از این هم توضیح داده شد، نه در قانون و نه در آیین‌نامه این موضوع وجود ندارد که شهردار عضو هیات وزیران بوده و باید دعوت شود اما اگر این اتفاق رخ دهد به نفع همه است.

 شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره جلسه شورای عالی شهرسازی برای محله جماران گفت: نخست اهمیت جماران را می توان از سخنان دیگران فهمید مثلا در اتحاد جماهیر شوروی وقتی «ادوارد شواردنادزه» نماینده «گورباچوف» به دیدار امام (ره) آمد، می گفت انتظار داشتم وقتی از ماشین پیاده می شوم به سرسرای عظیم و یک کاخ که در انتهای آن رهبر ایران مستقر است بروم اما وارد یک روستا و کوچه محقر شدم و تعجب کردم یا وقتی «فیدل کاسترو»، رهبر کوبا بعد از رحلت حضرت امام به ایران آمده بود به جماران رفت و گفت شما در انتقال این پیام به جهان کوتاهی کردید، مائو این شعار را می داد اما طور دیگر عمل می کرد اما آقای خمینی شعار ساده زیستی می داد و عمل می کرد.

او افزود: با این نگاه جماران یک محله نیست باید در سه سطح جهانی ، ملی و محلی به آن نگاه کنیم. محل زندگی حضرت امام در جماران جزو میراث فرهنگی ماست و باید حریم داشته باشد در شورای عالی شهرسازی مصوبه ای هست که در سال ۱۳۸۰ به استناد به ماده ۱۶۶ برنامه سوم در عمل با ملاحظات محلی محدوده طرحی که قبلا وجود داشت کوچک و این طرح تا حدود زیادی اجرا شد و عدول هایی که از آن شده محدود است.

حناچی در ادامه گفت: در این محدوده تعدادی پلاک تملک شده و درگیری محلی وجود ندارد. خیلی از آنها بر اساس ضوابط ساخته شده اند و معدودی ساخته نشده و مطمئن هستم هر کاری که با نگاه جهانی، ملی و محلی انجام شود، قابل دفاع است و شورای عالی شهرسازی هم همین تصمیم را خواهد گرفت. 

او افزود: آخرین مسابقه این محله در شورای عالی شهرسازی بوده و این که مجددا لزوم بازبینی را در دستور کار دارد خلاف عرف نیست و در مقیاس های با اهمیت، شورای شهر نیز وارد می شود. در برخی نقاط این بازبینی ها شده یا خود شورا به آن ورود کرده مثلا در شهر بسطام به خاطر وجود ابنیه فرهنگی شورا قبل از انقلاب ورود کرد.

 شهردار تهران درباره بازپس‌گیری املاک متعلق به شهرداری و روند این اقدام گفت: در گزارش اولیه املاک بیش از سه هزار ملک از املاک شهرداری در اختیار غیر است. بخشی از این املاک به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در اختیار فضاهای اجتماعی شهر قرار دارد. از سوی دیگر برای واگذاری بسیاری از این املاک که مصوبه شورای شهر را نداشته اند یک کمیته سه نفره تشکیل داده ایم متشکل از معاونان مربوطه و رییس املاک شهرداری که تشخیص دهند کدام املاک باید پس گرفته شود.

او در ادامه افزود: تاکنون تعداد زیادی از املاک پس گرفته شده و بخشی هم با همکاری دادستانی در حال پیگیری است که البته مقاومت‌هایی وجود دارد که با کمک دادستانی رفع می‌شود.

حناچی درباره فروش املاک متعلق به شهرداری از جمله عمارت اقدسیه  و ساختمان شماره دو شهرداری تهران بیان کرد: فروش املاک شهرداری بر اساس مزایده انجام می شود در این راستا بخشی از مزایده ها ممکن است متقاضی نداشته باشند و بخشی هم کم متقاضی باشند اما به هر دلیلی مزایده محل عمل ما در فروش املاک است. ملک اقدسیه هم به مزایده گذاشته شده و متقاضی هم دارد، فرآیند در حال انجام است. ساختمان شماره دو شهرداری (ساختمان روزنامه اطلاعات) هم مشکل دارد پنج دانگ از مالکیت آن روشن شده و یک دانگ باقی مانده هم در حال تعیین تکلیف است تا ۶ دانگ آن در اختیار شهرداری قرار گیرد. اکنون هم این ساختمان در اختیار شهرداری بوده است.

 شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره لغو طرح ترافیک گفت: در مورد طرح ترافیک تهران پیش از اواخر سال گذشته و در نیمه اسفند داوطلبانه طرح ترافیک را در شورای ترافیک لغو کردیم. بعدها که می خواستیم برقرار کنیم در ستاد کرونا مطرح شد و آنها گفتند چون این کار به دستور ما نبوده در شورای ترافیک می توانید انجام دهید.

او ادامه داد: شورای ترافیک در تهران با ریاست شهردار تشکیل می شود و این موضوع نیز در شورا مطرح و مقرر شد که این کار انجام شود. چون دوستان (استاندار تهران) مصاحبه کرده بودند به احترام ایشان یک هفته اجرای طرح ترافیک را به تعویق انداختیم . در حال حاضر نیز به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا گزارشی ارائه شد که لغو طرح ترافیک باعث افزایش سفرهای غیر ضروری شهر تهران می شود. ما در شهرداری تقاضای سفر را سفارش نمی دهیم، مدیریت می کنیم ، تقاضای سفر در جای دیگر شکل می گیرد.

حناچی ادامه داد: به هر حال در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد که چند گزینه مطرح بود که یکی دورکاری کارمندان تا ۵۰ درصد بود که قبلا تا ۳۰ درصد وجود داشت و این طرح موافقت نشد و مقرر بود که اگر این طرح تصویب نشد طرح ترافیک یک هفته ملغی شود و مطالعات انجام شود. مطالعات نشان می دهد که طرح ترافیک در دنیا نه تنها ملغی نشده بلکه افزایش یافته و در کنار آن مسیرهای دوچرخه هم افزایش داشته و این توصیه WHO هم بوده است.

حناچی درباره تسهیلات رایگان طرح ترافیک به کادر درمان کرونا، بیان کرد: در حال حاضر که تا آخر هفته محدودیتی وجود ندارد. در مورد پزشکان و پرستاران بودجه خاصی اختصاص نیافته بلکه سهمیه ای در نظر گرفته می شود که با تأیید وزارت بهداشت به آنها تعلق پیدا می کند.

 حناچی درباره بودجه اختصاص یافته به ناوگان حمل و نقل شهری از سوی ستاد کرونا گفت: برای بازسازی ۵۰۰ دستگاه اعتبارات گرفته شده و قراردادهای آن در حال امضا است.  بازسازی اتوبوس ها انجام می شود و اتوبوس ها تقریبا نو می شوند الان هم ۵۰۰ دستگاه در دستور کار است که با اعتبارات ستاد کرونا انجام می شود.

 او درباره حادثه ای که برای کارگران شهرداری در سیدخندان افتاد گفت: بعضی از کسانی که این اتفاق برایشان افتاده است بیمه هستند و مسائل آنها پیگیری می شود. در موارد دیگر هم پیگیری های لازم انجام خواهد شد همان طور که می دانید طبق بخشنامه، نظافت در بزرگراه به وسیله افراد نباید انجام شود با این حال مورد اخیر در حال پیگیر است و گزارش آن که اعلام شود تصمیم می گیریم.

 حناچی درباره بازنگری در ضوابط طرح تفصیلی بیان کرد: این موضوع در دستور کار است اما قرار نیست همه بخش‌های طرح تفصیلی بازنگری شود، طرح یک بار تهیه شده و ضوابط آن روی پورتال شهرداری بارگذاری شده اما بخش‌هایی که تغییر لازم دارند، باید بازبینی شود. طرح‌های موضوعی و موضعی در این زمینه در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شده و بیش از ۲۰۰ طرح در دست بررسی است.

 حناچی در این باره که چه اقداماتی در مورد رنگ آمیزی در شهر شده است گفت: ایده رنگ آمیزی شهری به عنوان یک ایده تجربه شده مطرح شد، ضوابط آن توسط سازمان زیباسازی تهیه شده و در حال پیگیری هستیم. اگر از شما سوال کنند تهران چه رنگی است؟ می گویید خاکستری چون از رنگ در شهر استفاده نشده و شهرهای آلوده دنیا معمولا به همین سمت می روند .

او ادامه داد: خیلی از فضاهای شهری می توانند رنگی باشند. مانند تونل ها ، دیوارها و عناصری که دارای ریتم هستند حتی تونل های مترو. بخشی از تبلیغات تاثیرگذار در شهرها به سمت تونل های مترو رفته و شهرداری تهران هم در حال تعقیب این موضوع است.

حناچی با اشاره به توصیه دین اسلام به استفاده از رنگ بیان کرد: می توانیم از رنگ مخصوصا رنگ های شاد که در آموزه های دینی هم توصیه شده است استفاده کنیم. رنگ هایی داریم که مکروه است و رنگ هایی که توصیه شده اما عرف به سمت رنگ های سیاه است . به هر حال سازمان زیباسازی مأمور پیگیری شده و دستورالعمل به زودی ارسال می شود.

حناچی درباره مشکل پله های برقی گفت: پله های برقی بعد از تحریم دچار اخلال شده، یک بخش درون سازمانی داریم که در حال تحقیق هستیم و به زودی مشکل حل می شود.

خبرنگاری  در این نشست خبری مجازی از شهردار تهران درباره شفافیت شرکت ها و سازمان های شهرداری و ادعای برخی مبنی بر عدم شفافیت آنها پرسید که شهردار هم در پاسخ گفت: کسی که ادعایی می کند باید و مدارک ارائه کند. امسال اولین سالی است که بسیاری از مجامع شرکت ها و سازمان های ما بموقع تشکیل و به تصویب رسیده است. هیچ سالی امکان نداشت مجمع مترو در تیرماه برگزار شود  که امسال برگزار شد و مجامع خیلی از شرکت ها و سازمان ها مثل بانک شهر به تصویب رسید و این سیاست عمومی مدیریت شهری است . برخی ادعاها را نمی توان به راحتی قبول کرد ابزارهای ما حسابرسی حسابرسان صاحب صلاحیت و گزارش های آنها در مجمع است و ما این را دنبال و تشویق کرده ایم که مجمع شرکت ها بموقع برگزار شود و حداقل های مجاز را رعایت کنند، الحمدلله گزارشی هم در این زمینه تهیه شده که به زودی منتشر می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید