شهردار تهران مطرح کرد:

کسری پارکینگ پلاسکو چطور تامین شد

کدخبر: ۳۵۳۵۹۲
شهردار تهران گفت : نگاه شهرداری در پلاسکو اقتصادی نیست و پروانه در حال صدور است و کسری پارکینگ در ساختمان مقابل یعنی پارکینگ پروانه که متعلق به شهرداری است تامین می شود

به گزارش  اقتصادنیوز ، پیروز حناچی در نشستی خبری  درباره بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: این موضوع از چند جهت پیگیری می‌شود. مواردی که دولت به موجب آن به شهرداری بدهکار می‌شود یکی در بخش کمیسیون ماده ۱۰۰ دستگاه‌های دولتی است، موضوع بعدی در بخش حمل و نقل از جمله بلیت‌ها و امور زیرساختی سرمایه‌گذاری بوده و در نهایت مواردی است که از سوی وزارت دارایی تایید می‌شود که در این زمینه طبق قانون بودجه امکان تهاتر وجود دارد اما دولت تمایلی به این موضوع ندارد چرا که بدهی بانک مرکزی را بیشتر نشان می‌دهد. با این حال در این زمینه پنج‌هزار میلیارد تهاتر انجام شده است.

او افزود: در بخش بلیت ها هم معمولا روزهای آخر سال سازمان برنامه و بودجه بعد از خالی شدن خزانه کمک‌هایی به شهرداری می‌کند. همچنین امتیازاتی هم از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شهرداری داده می‌شود که از سال گذشته شروع شده و روند صعودی داشته و به خوبی پیش می‌رود و اگر بدهی‌هایی که از سال گذشته باقی مانده است محاسبه شود، رقم قابل توجهی خواهد شد. درباره بدهی‌های دولت در بخش کمیسیون ماده ۱۰۰ هم هر زمان که نقل و انتقالی صورت گیرد و یا در بودجه مشخص شده باشد قابل تعقیب خواهد بود.

حناچی درباره اعتبارات کرونایی برای شهرداری تهران هم گفت: در این زمینه آنچه به شهرداری تعلق می‌گیرد در بخش بازسازی اتوبوس‌ها خواهد بود که حدود ۲۴۰ میلیون برای بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس است.

حناچی  درباره پروژه های کوچک مقیاس و نقد شورایاران به شهرداران مناطق در این باره گفت: پروژه های کوچک مقیاس محلی یکی از مراجع شورایاری ها هستند و همه مراجع شورایاری نیستند. با رای دیوان در مورد شورایاری یک مقدار تردید ایجاد شده نه در برنامه محله محوری بلکه در تأثیرگذاری که موضوع به صورت زیر بنایی حل می شود.

 شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ی درباره افزایش سی درصدی عوارض ساختمان گفت: شورای شهر هر سال عوارض ساخت و ساز را بازبینی می کند و با نرخ تورم آن را افزایش می دهد عوارضی که شهرداری تهران می گیرد در قیمت تمام شده مسکن دو درصد است. سوال این است که قیمت مسکن چقدر افزایش یافته و چقدر عوارض افزایش یافته است؟ عوارض ساختمانی حداکثر سالی سی درصد افزایش یافته است که با همه هزینه ها زیر دو درصد قیمت تمام شده ساخت است و به جهت روانی تلاش می کنیم با تخفیف هایی تاثیر آن را کنترل کنیم. اگر این  عوارض گرفته نشود معنی آن است که حق شهر را از سازندگان نگرفته ایم و کسانی که در شهر با انگیزه اقتصادی فعالیت می کنند و من هم موافق فعالیت آنها هستم باید حق شهر را بدهند.

 حناچی درباره کمبود پارکینگ برای پلاسکو و مشکلات صدور پروانه ساخت آن گفت: پلاسکو یک ساختمان صرفا انتفاعی نیست، قبلا بوده و تخریب شده و در آن زمان که این ساختمان را ساختند ضوابط فعلی نبوده ضمنا مصوبه شورای تامین را هم دارد. البته بخشی از مصوبات شورای تامین قابل اجرا نیست مثلا گفته شده است در قبال پروانه ساخت، پول گرفته نشود که این خلاف قانون است. نگاه شهرداری در پلاسکو اقتصادی نیست و پروانه در حال صدور است و کسری پارکینگ در ساختمان مقابل یعنی پارکینگ پروانه که متعلق به شهرداری است تامین می شود می دهد که در حال پیگیری است.

 خبرنگار ی از شهردار تهران درباره سه شنبه های بدون خودرو و اینکه حناچی در اجرای این برنامه دست تنهاست و چرا مدیران شهری با او همکاری نمی کنند سوال کرد. شهردار تهران پاسخ داد برخلاف نظر شما یکی از پیامهای فضای مجازی برای من این بود که به مدیرانتان بگویید به جای اینکه سوار دوچرخه شوند به کار مردم برسند. در هر حال این کار برای مردم است و هم به جهت تأثیر در حمل و نقل عمومی و هم نشاط و سرزندگی در میان شهروندان، بسیار کم هزینه و پربازده است. مدیران هم به تناسب در روزهای سه شنبه این برنامه را دارند.

او گفت: می خواهیم این کار را توسعه دهیم. در بلوار کشاورز، کریمخان، خیابان طالقانی در حال حاضر مسیر دوچرخه وجود دارد و می خواهیم این مسیرها به هم وصل شوند.در منطقه۳ اخیرا  کل میرداماد رفت و برگشت دو مسیر دوچرخه ایجاد شده است. این کار  باید با باور مردم عجین شود. هیچ راهی نداریم. تجربه دنیا نشان می دهد یا شهری داریم که نمی توانیم در آن نفس بکشیم یا با همکاری مردم بتوانیم در مسیرهای کوتاه حداقل تا مترو از دوچرخه استفاده کنیم. آمارها نشان می دهد نسبت به روزهای اول که شروع کردیم خیلی افزایش پیدا کرده اما کافی نیست و بسنده نمی کنیم.

شهردار تهران درباره موضوع دفع زباله‌های پایتخت و انتقال آن به آرادکوه گفت: این موضوعی پیچیده و فرآیندی گسترده است که از خانه‌های مردم شروع شده و به آرادکوه ختم می‌شود اینکه این رویه باید چطور پیش رود تا حداقل زباله‌ها به آرادکوه برسد، نقطه هدف ماست. در این راستا مطالعات جامع پسماند انجام شده اما به دلیل شیوع کرونا عقب افتاد، امکان تفکیک متوقف شد و به نقطه قبلی بازگشتیم.

او افزود: پیش از شیوع کرونا حدود ۷ هزار تن در روز زباله جمع‌آوری می‌شد که با اجرای بخشی از طرح کاپ این موضوع به حدود پنج هزار و ۷۰۰ تن کاهش یافت. در واقع هدف طرح کاپ هم همین است که به نقطه حداقل زباله به سمت آرادکوه برسیم. اگر این میزان به حداقل برسد و امکان سوزاندن زباله و تبدیل آن به انرژی به جای دفن زباله فراهم شود ما به نقطه ایده‌آل خود رسیده‎ایم.

حناچی گفت: در این راستا ۶ ایستگاه میانی راه‌اندازی شده که بخشی از زباله‌های حجیم مانند مبل و لاستیک را تفکیک می‌کنند. با این حال هنوز طرح جامع پسماند آغاز نشده و ایده‌آل آن است که در ساختمان‌ها سه سطل برای جمع‌آوری و تفکیک زباله قرار داده شود تا بتوانیم حجم و وزن زباله را کنترل کنیم تا هزینه پسماند بیش از حجم و وزن استاندارد جدا محاسبه شود. این موارد از اقدامات طرح جامع پسماند است که فاز یک مطالعات آن بعد از آرام شدن وضعیت کرونا اجرا می شود.

شهردار تهران درباره تبدیل دورکاری به یک شیوه نوین کاری بعد از کرونا بیان کرد:  دورکاری پیش از کرونا هم مطرح بود و آیین‌نامه‌هایی در این زمینه از سوی واحد برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری تهیه شده است. در شرایط کرونا هم این موضوع از راهکارهای مورد توجه است. ما از سازمان‌هایی هستیم که انباشت نیروی انسانی زیادی داریم و باید از امکان دورکاری استفاده کنیم.

او همچنین درباره ساماندهی گودهای تهران افزود: ساماندهی تمامی گودهای جنوب تهران در دستور کار قرار دارد. این گودها به دلیل اینکه ارتفاع منفی زیادی دارند، در شرایط بارندگی آبگیر می‌شوند از همین رو همکارانمان در سازمان مشاور و معاونت فنی و عمرانی این موضوع را تعقیب می‌کنند، همچنین شهردار منطقه ۱۸ هم پیگیر این موضوع است تا طرح‌های مناسب ارائه شود.

شهردار تهران  درباره شهرک نیایش در حاشیه بزرگراه هاشمی رفسنجانی که گفته می شود سند دارند گفت: سند داشتن دال بر مسکونی سازی نیست خیلی ها سند دارند اما سندشان در حریم رودخانه است و به آن مجوز مسکونی سازی داده نمی شود البته شهرداری برای آن منطقه طرحی دارد که اگر به نتیجه رسید اعلام خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید