اما و اگرهای لغو محدودیت ارتفاع در جماران

کدخبر: ۳۵۳۶۴۵
اقتصادنیوز:‌این روزها بحث لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران داغ تر از گذشته پیگیری می‌شود و مسئله تخریب ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری در این محله بار دیگر درخواست‌های چند ساله اهالی جماران را زنده کرد تا آنها با پشتوانه دولتی بتوانند مسئله لغو محدودیت ارتفاعی در این محله را که از دهه ۸۰ در جماران اجرایی شده را دنبال کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،امروز قرار است در جلسه شورای عالی معماری موضوع محدودیت ارتفاعی محله جماران تا پیشنهاد مشخص لغو آن بررسی شود، موضوعی که روز گذشته باعث شد که ۱۶ نفر از اعضای شورای شهر در نامه‌ای به اسلامی وزیر راه و شهرسازی خواهان از دستور خارج شدن بررسی این پیشنهاد شدند.

شهردار منطقه یک نیز معتقد است که  فارغ از محدودیت ارتفاعی، بخشی از محله جماران در بافت ارزشمند روستایی قرار دارد و لازم است که این بافت حفظ شود.

سید حمید موسوی  در مورد وضعیت محله جماران گفت: از زمان حیات حضرت امام خمینی(ره) محدودیت‌های ارتفاعی و امنیتی در جماران وجود داشت که این محدودیت‌ها در راستای صیانت از بیت حضرت امام و حسینیه جماران اتخاذ شده بود.

وی با بیان این که در دهه ۸۰ شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه‌ای را به تصویب رساند که محدوده جماران هم از نظر امنیتی و هم از نظر فرهنگی با توجه به میراث معاصر ثبت شد و محدودیت‌های آن نیز تثبیت شد، گفت: وجود بیت و حسینیه امام خمینی(ره) در جماران به عنوان میراث فرهنگی و میراث معنوی مورد توجه قرار گرفت و به همین علت املاک مجاور و حریم بیت و حسینیه جماران دارای محدویت‌هایی شد، به گونه‌ای که املاکی که دقیقا در کنار بیت و حسینیه امام خمینی قرار داشتند باید برای ساخت و ساز پروانه آنها از میراث فرهنگی استعلام گرفته می‌شد.

وی افزود: براساس این مصوبه املاکی که با فاصله بیشتر از یک پلاک در مجاورت بیت و حسینیه امام خمینی قرار داشتند تا دو طبقه و املاک دورتر تا سه طبقه بر روی زمین مجاز به ساخت و ساز بودند البته با توجه به شیب طبیعی زمین و از آن جایی که ساخت زیر زمین بلامانع بود ممکن است در عبور از گذرهای شمالی تعداد طبقات محله جماران بیشتر به نظر بیاید اما سال‌هاست که املاک این محله در حد دو الی سه طبقه ساخته می‌شود.

شهردار منطقه یک با بیان این که اخیرا ساکنان و مالکان این محله تقاضایی را مطرح کردند که محدودیت‌های ارتفاعی در  حاشیه بیت امام برداشته شود تا آنها از حقوق مالکانه‌شان محروم نشوند گفت: این مسئله اصلا ارتباطی به شهرداری تهران ندارد چرا که تثبیت محدودیت‌ها در شورای عالی معماری و شهرسازی بوده و حالا هر گونه تغییر و تصمیم در مورد آن نیز باید در شورای عالی معماری و شهرسازی باشد.

موسوی افزود: بیت امام و حسینیه جماران میراث معنوی و تاریخی کشور هستند و این در حالی است که بخشی از محله نیز در بافت ارزشمند روستایی قرار دارد که سیاست کلی شهرداری حفظ  این بافت ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه ما در محله‌های دیگر همچون امامزاده قاسم، گلابدره، مسکرآباد و ده ونک که بافت روستایی آنها به مانند جماران ثبت شده محدودیت ارتفاع داریم ، گفت: هر گونه تصمیم گیری در مورد محله جماران باید با نگاه کلی به همه مناطق باشد. چرا که مابقی محلات نیز می‌تواند از جماران الگوبرداری کنند.

قرار است در جلسه امروز شورای عالی معماری و شهرسازی در مورد لغو محدودیت ارتفاعی در محله جماران تصمیم گیری شود و این در حالی است که محلات دیگر همچون مسکرآباد، امامزاده قاسم و ... سال هاست که به دلیل بافت روستایی‌شان اصطلاحا فریز شدند و انتظار می رود که شورای عالی معماری در مورد این محلات نیز زودتر تصمیم گیری کند .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید