واکنش چین به فروش اجباری تیک تاک/ اجازه دزدی به آمریکا نمی‌دهیم

کدخبر: ۳۵۳۸۳۰
نشریه دولتی چاینا دیلی با چاپ مقاله ای هشدار داد دولت چین دزدی یک شرکت فناوری را نخواهد پذیرفت و اگر واشنگتن برای فروش تیک تاک به مایکروسافت زورگویی کند، ساکت نخواهد نشست.
واکنش چین به فروش اجباری تیک تاک/ اجازه دزدی به آمریکا نمی‌دهیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  این قویترین دفاع پکن از شرکت بایت دنس که شرکت مادر برنامه اشتراک گذاری ویدیوی تیک است، بوده است. رییس جمهور آمریکا تهدید کرده تیک تاک را ممنوع کند مگر این که بایت دنس تا ۱۵ سپتامبر برای فروش کسب و کار آمریکایی تیک تاک به مایکروسافت به توافق برسد. روزنامه گلوبال تایمز که منعکس کننده دیدگاههای حزب کمونیست چین است، در مقاله ای نوشت: این فرآیند معادل دزدی رسمی است. چین به هیچ وجه دزدی یک شرکت فناوری چینی را نخواهد پذیرفت و راه های زیادی دارد تا در صورتی که دولت آمریکا به چنین اقدامی مبادرت کند، واکنش نشان دهد.

>>>> بیشتر بخوانید؛

>>>> ضرب‌العجل ترامپ برای تیک‌تاک

موفقیت گسترده تیک تاک، شرکت بایت دنس را به بزرگترین استارتاپ جهان تبدیل کرده است اما قانونگذاران آمریکایی این اپلیکیشن را به دلیل دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران آمریکایی، به تهدید امنیت ملی این کشور متهم کرده اند. ترامپ از این قدرت برخوردار است تا تیک تاک را به فهرست سیاه دولت آمریکا اضافه کند که در این صورت شرکتهای آمریکایی مانند اپل و گوگل ناچار خواهند بود خدمات تیک تاک را از فروشگاه های برنامه خود حذف کنند.

این برخورد دولت آمریکا باعث شکاف گسترده در صنعت فناوری شده است. برخی چنین اقدامی را خیانت به ارزشهایی مانند آزادی بیان و کاپیتالیسم می دانند در حالی که برخی دیگر مدافع اقدامات برای عقب نشاندن یک رقیب ژئوپلیتیکی و صنعت فناوری آن هستند.

ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد که فروش فعالیتهای آمریکایی تیک تاک باید شامل پرداخت پول قابل توجهی به دولت آمریکا باشد. هو شی جین، سردبیر روزنامه گلوبال تایمز در توییتی چنین اقدامی را دزدی آشکار خواند.

اقدام دولت برای دریافت سهمی از معامله بین دو شرکت در تاریخ معاصر آمریکا بی سابقه محسوب می شود. ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی عصر دوشنبه گفت آمریکا باید درصد بسیار بزرگی از این قیمت را دریافت کند زیرا ما چنین اتفاقی را ممکن کردیم.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هنوز معلوم نیست چین چه اقدامات رگولاتوری می تواند انجام دهد. گلوبال تایمز نوشت که چین برای حمایت از شرکتهای خود توانایی محدودی دارد زیرا آمریکا همچنان از برتری فناوری برخوردار است. وزارت خارجه چین پیش از این از اقدامات واشنگتن در استفاده از استانداردهای دو گانه برای ممنوعیت تیک تاک انتقاد کرده بود اما سخنگوی این وزارتخانه روز دوشنبه حاضر نشد درباره تحولات اخیر اظهارنظر کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید