شوک به لبنان؛

واکنش‌های بین‌المللی به انفجار مهیب بیروت

کدخبر: ۳۵۴۱۰۱
اقتصادنیوز؛ انفجار شدیدی که در بندر بیروت رخ داد و ده‌ها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت، واکنش مقامات کشورهای مختلف را به دنبال داشت که با مسئولان و مردم لبنان ابراز همدردی کردند.
 واکنش‌های بین‌المللی به انفجار مهیب بیروت

به گزارش اقتصادنیوز، انفجار مهیب عصر دیروز در پایتخت لبنان، بسیاری از مردم جهان را در شوک فرو برد.

بر اساس گزارش های خبرنگاران ساکن در بیروت مردم این شهر امروز نیز با شوک بر آنچه بر سر شهرشان رفته است بیدار شده اند، خانه ها و خودروها و خیابان های آسیب دیده که از برخی مناطق بیروت تصویری از شهری جنگ زده نمایش می دهد.

واکنش مقام‌های لبنان؛ دیاب درخواست کمک جهانی، و عون اعلام شرایط اضطراری کرد

اولین واکنش رسمی دیشب توسط حسان دیاب نخست وزیر لبنان صورت گرفت، او که در ابتدا به مردم لبنان قول داده بود تا با مسببان و عاملان این حادثه برخورد کند، و به تردیدها در خصوص اینکه چه کسانی عامل این حادثه می تواند باشد، دامن زده بود ساعاتی بعد علت حادثه را انفجار بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم اعلام کرد.

حسان دیاب نخست وزیر لبنان در یک نطق کوتاه تلویزیونی گفت که کشورش شاهد یک فاجعه بوده است و از جهان و کشورهای دوست لبنان خواست تا به «ملت کوچک» لبنان کمک کنند.

I1cJB2H7Uoi7

میشل عون رییس جمهور مسیحی لبنان نیز روایتی مشابه نخست وزیر سنی مذهب این کشور ارایه داد و انفجار را حاصل اشتعال هزاران تن نیترات آمونیوم اعلام کرد.

میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز تقاضای برگزاری کابینه اضطراری کرد و بقراری دو هفته شرایط اضطراری در بیروت را اعلام کرد. از سوی دیگر سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان که قرار بود امروز یک سخنرانی داشته باشد با توجه به انفجار مهیب بیروت، سخنرانی خود را لغو کرد. حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه ای خواستار همبستگی در کشور شد.

پیام آنتونیو گوترش

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان از لبنان پس از وقوع انفجار مهیبی که در بیروت رخ داد، حمایت می‌کند.

آنتونیو گوترش

گوترش به خانواده قربانیان و همچنین دولت و ملت لبنان  به طور کلی تسلیت گفت و برای زخمی شدگان از جمله نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان ملل مستقر در لبنان آرزوی شفای عاجل کرد.

وی تاکید کرد، سازمان ملل به حمایت از لبنان در این شرایط سخت پایبند باقی می‌ماند و کمک‌های لازم برای تعامل با این مصیبت ارائه خواهد شد.

نظر متناقض ترامپ با دیگر مقامات آمریکا

شامگاه سه شنبه رییس جمهور آمریکا که در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می کرد، انفجار بیروت را یک «حمله وحشتناک» عنوان کرد. موضوعی که به سرعت در شبکه های اجتماعی بازنشر شد و احتمال یک حمله از جانب اسراییل را مطرح کرد.

ساعتی پس از موضوع گیری ترامپ،سه مقام وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری سی ان ان گفتند که نظر آنها با آنچه رییس جمهور مطرح کرد متفاوت است و حادثه دیروز بندر لبنان را یک «حمله» نمی دانند.

دو مقام وزارت امور خارجه به سی ان ان گفتند که پس از اظهارات ترامپ ، مقامات لبنانی با دیپلمات های آمریکایی درباره استفاده از کلمه "حمله" در این مقطع ابراز نگرانی کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز با پرهیز از به کار بردن واژه «حمله» گفت که دولت لبنان در حال بررسی علت انفجار است و ایالات متحده منتظر نتیجه آن است.

ترامپ ضمن ابراز تسلیت با مردم لبنان از اعلام آمادگی کشورش برای کمک به لبنان گفته بود. این در حالی است که گروههای مخالف آمریکا در لبنان اعتقاد دارند که یکی از دلایل وخیم شدن اوضاع اقتصادی این کشور در هفته های اخیر فشارهای ایالات متحده می دانند.

دولت کنونی لبنان به ریاست حسان دیاب، در مشارکت میان برخی گروههای مسیحی لبنان از جمله رییس جمهور میشل عون و گروههای شیعه حزب الله و امل که به ایران نزدیک هستند تشکیل شده است و بر روی کارآمده است. برخی از دولت های عربی حاشیه خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا نا خرسند از حضور حزب الله در دولت اتلافی لبنان هستند و هرگونه کمک مالی به لبنان را در گرو تغییر اصلاحات سیاسی دولت لبنان می دانند.

تحریم های اعمال شده علیه حکومت سوریه موسوم به «قیصر» نیز بر کشور کوچک لبنان سایه انداخته و در کنار فساد اداری و سومدیریت تاثیرات مرگباری بر اقتصاد این کشور گذاشته است.

پاپ فرانسیس برای لبنان دعا می کنم

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان حادثه انفجار مهیب در بیروت را یک تراژدی دردناک توسط کرد و با بیان اینکه برای لبنان و مردمان این کشور دعا می کند از کشورهای جهان خواست تا به کمک لبنان بشتابند.

پاپ فرانسیس

اعلام آمادگی فرانسه و آلمان برای کمک به لبنان

امانول ماکرون رئیس جمهور فرانسه و پیش از او لودریان وزیر خارجه این کشور در پیام هایی که در توییتر منتشر کردند با مردم لبنان اعلام همبستگی کردند و از آمادگی کشورشان برای کمک به لبنان گفتند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین تصریح کرد: من همدردی خود را با دولت و ملت لبنان پس از انفجار اخیر در بیروت که تلفات جانی و ‌ مالی داشته اعلام می‌کنم. فرانسه بی‌وقفه در کنار لبنان ایستاده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که کشورش در کنار لبنان ایستاده است و آماده کمک به این کشور در پی وقوع انفجار در بیروت است.

مقامات آلمان نیز اعلام کردند که پس از وقوع انفجار بزرگ در بیروت، به لبنان کمک‌هایی ارسال خواهد شد.

وزارت خارجه آلمان در صفحه کاربری خود در توییتر اعلام کرد: چند تن از کارمندان سفارت ما در نتیجه این انفجار زخمی شدند. برلین در این لحظات سخت در کنار بیروت می‌ایستد و به لبنان فورا کمک ارسال خواهیم کرد.

هایکو ماکس وزیر خارجه آلمان نیز با اشاره به اینکه در میان زخمی شدگان حادثه دیروز بیروت کارکنان سفارت آلمان نیز بوده اند از اعلام آمادگی کشور برای کمک به لبنان خبر داد.

heiko

بوریس جانسون و دومینیک راب

نخست وزیر انگلیس در پیامی که در توییتر منتشر کرد تصاویر و فیلم های منتشر شده از انفجار دیروز بیروت را تکان دهنده توصیف کرد و نوشت که آماده هستیم تا هر نوع کمکی در اختیار لبنان و شهروندان بریتانیایی آسیب دیده از این انفجار قرار دهیم.

raabپیشنهاد روحانی و توئیت‌های ظریف

حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز با ارسال پیامی به همتای لبنانی خود انفجار مهیب بیروت را تسلیت گفت و از آمادگی ایران برای ارسال کمک های پزشکی و دارویی برای مجروحان و مداوای آنها خبر داد حادثه خبر داد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز با انتشار دو توییت به عربی و انگلیسی با مردم لبنان همدردی و از آمادگی ایران برای کمک به لبنان خبر داد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس ایران نیز این حادثه را تسلیت گفت. از سوی دیگر هلال احمر ایران از آمادگی خود برای ارسال به بیروت خبر داد.

رییس جمهور و نخست وزیر اسراییل برای کمک به لبنان اعلام آمادگی کردند

مقامات بلندپایه اسراییلی از رییس جمهور تا نخست وزیر و وزیرخارجه این کشور همصدا آمادگی کشور خود را برای ارسال کمک های بشردوستانه به لبنان را اعلام کردند. بنیامین نتانیاهو گفت که از شورای امنیت ملی کشورش خواسته تا در مذاکره با نماینده سازمان ملل در منطقه، راهی برای ارسال کمک به لبنان پیدا کند.

بنی گانتز وزیر خارجه اسراییل اما از ارسال کمک های فوری و اضطراری به لبنان و از طریق واسطه های بین المللی خبر داد. دولت لبنان تاکنون هیچ واکنشی به این اظهارات وزیر خارجه اسراییل نشان نداده است.

رویون ریولین رئیس جمهور اسراییل نیز گفت که ما خود را در غم لبنان شریک می داریم و صمیمانه خواستار اریه کمک به لبنان در این لحظات هستیم.

مودی: شوکه شدم

نخست وزیر هند نیز در پیامی از حادثه انفجار در بیروت ابراز تاسف کرد و گفت که از این حادثه متاسف و شوکه شده است.

روسیه پنج هواپیما و فرانسه دو هواپیما

وزارت شرایط اضطراری روسیه از ارسال پنج هواپیما حامل کمک های بشردوستانه از جمله نجاتگران، پزشکان و کمک های آزمایشگاهی به لبنان خبر داد. دولت فرانسه نیز از ارسال دو هواپیما شامل چندین امدادگر، تیم پزشکی و ۱۵ تن کمک های بهداشتی درمانی خبر داد. دفتر امانوئل ماکرون اعلام کرد که این میزان کمک برای معالجه حدود پانصد آسیب دیده است.

ارسال بیمارستان صحرایی از 

مصر و اردن و سگ‌های بوکش

از جمهوری چک

دو کشور عرب مصر و اردن برای برپایی دو بیمارستان صحرایی در بیروت اعلام آمادگی کرده اند. کشور جمهوری چک نیز گفته است که با موافقت دولت لبنان ۳۷ امدادگر همراه با سگ‌های بوکش به بیروت ارسال خواهد کرد.

EemUkddXYAMamMf

تماس اردوغان با عون

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با میشل عون، همتای لبنانی خود، کشته شدن شماری از شهروندان لبنانی در پی انفجار بندر بیروت را تسلیت گفت و برای مجروحان نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

اردوغان تصریح کرد که ترکیه آماده ارائه کمک به لبنان در زمینه‌های مختلف و در رأس آن امور بهداشتی است.

فلسطین

 

در همین حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر آمادگی و همبستگی فلسطین با رهبری و ملت لبنان در پی این انفجار تاکید کرد.

وی از جانب خود و به نمایندگی از ملت فلسطین بر آمادگی جهت ارائه هرگونه کمک مطلوبی به برادران لبنانی تاکید کرد.

محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از آمادگی دولت فلسطین برای ارائه هرگونه کمک به برادران لبنانی و اعزام کادرهای هلال احمر فلسطین برای کمک به زخمی شدگان خبر داد.

اشتیه به خانواده قربانیان تسلیت گفت و برای زخمی شدگان آرزوی شفای عاجل کرد و گفت سلامتی لبنان، سلامتی فلسطین است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس به خانواده قربانیان این انفجار تسلیت گفت.

هنیه شامگاه سه‌شنبه با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان لبنان تماس گرفت و برای زخمی شدگان آرزوی شفای عاجل کرد و گفت: من اطمینان دارم که لبنان با قدرت و انسجام خود این مصیبت را پشت سر می‌گذارد.

هنیه بر حمایت خود از دولت و ملت لبنان در این لحظات دردناک تاکید کرد.

EemFdcNWkAAZ_mp

کشورهای حوزه خلیج فارس

از سوی دیگر، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تماس تلفنی را با رئیس جمهور لبنان برقرار کرد و دستور فرستادن بیمارستان‌های صحرایی را به بیروت داد.

نواف الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت نیز دستور ارسال کمک‌های پزشکی فوری به مردم لبنان برای مقابله با پیامدهای این انفجار بزرگ بیروت را صادر کرد.

وزارت خارجه بحرین نیز همدردی خود را با ملت لبنان در این مصیبت بزرگ اعلام کرد و از خداوند متعال خواست تا لبنان و ملت آن را از هرگونه شر و بدی محفوظ نگه دارد.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صفحه کاربری خود در توییتر همبستگی خود را با ملت و دولت لبنان اعلام کرد و گفت : قلب‌های ما با بیروت و اهالی آن است.

قرقاش در ادامه تصریح کرد: ما در این لحظات سخت از خداوند متعال می‌خواهیم که لبنان و لبنانی‌ها را حفظ کند، درد و رنج‌ آنها را کاهش و زخمهایشان را درمان کند و منازل آنها را از هرگونه درد و اندوه دور نگه دارد.

عبدالله دوم، پادشاه اردن هم با ارسال پیامی به رئیس جمهوری لبنان، قربانیان این حادثه را تسلیت گفت.

پادشاه اردن تاکید کرد که کشورش در کنار برادران لبنانی در این مصیبت دردناک می‌ایستد.

عبدالله دوم بر آمادگی کشورش برای ارائه هرگونه کمک به لبنان تاکید کرد.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز اعلام کرد که با شربل وهبه، همتای لبنانی خود تماس گرفته و تسلیت امان به دلیل این انفجار فاجعه بار را انتقال داده است.

عبدالمجید تبون،  رئیس جمهور الجزایر انفجار بیروت را «فاجعه‌ای بزرگ» توصیف کرد.

تبون در پیامی به میشل عون، رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد، با نگرانی و اندوه زیاد خبر انفجار بیروت را شنیدیم و به خانواده قربانیان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آنها صبر و آرامش مسئلت می‌کنم.

تبون بر همدردی و همبستگی کشورش با لبنان تاکید کرد و گفت الجزایر در کنار این کشور می‌ایستد.

رئیس جمهور تونس نیز به همتای لبنانی خود پیام تسلیت و همبستگی با لبنان را در پی این انفجار فرستاد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز با ابراز همدردی با مردم لبنان در پی وقوع انفجار مهیب در بیروت، آمادگی بغداد را برای کمک به لبنان ابراز کرد.

در همین راستا، عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی توئیتری نوشت: با نگرانی شدید پیامدهای انفجارهایی که بیروت را لرزاند و قربانیان بسیار و خرابی‌های گسترده به بار آورد پیگیری می‌کنیم. ضمن ابراز تسلیت و هم‌دردی با دولت و ملت لبنان و خانواده‌های قربانیان از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که در کنار لبنان بایستد و در این شرایط سخت به یاری‌اش بشتابد.

n5rj4AJEOR4L

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز با انتشار توئیتی در واکنش به انفجار بیروت، اعلام کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که بیروت عزیز را از هر شر و بدی محفوظ بدارد.

گردان‌های حزب الله عراق نیز تاکید کردند: ما از مردم عراق می‌خواهیم تا کمپین بزرگی را برای حمایت‌های مادی و مادی به لبنان اآغاز کنند. ما به مردم لبنان به دلیل این فاجعه تسلیت می‌گوییم.

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق  در خصوص انفجار بیروت گفت: باید تمامی کشورها در کنار لبنان بایستند و به آن کمک کنند.

العامری در ادامه افزود: با اندوه زیاد خبر وقوع انفجار بیروت را شنیدیم و از طریق رسانه‌ها میزان خسارت‌های وارده را مشاهده کردیم.

وی همچنین گفت: ما به خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم و با ملت و دولت لبنان در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی می‌کنیم.

سفارت عربستان در بیروت نیز از اتباع سعودی در لبنان خواست تا در پی این انفجار، احتیاط پیشه کنند و در منازل خود بمانند.

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز به ملت لبنان تسلیت گفته و بر ایستادگی و همبستگی با ملت برادر لبنان در این لحظات دشوار تاکید کرد.

شورای همکاری خلیج فارس نیز با لبنان و مردم این کشور در این مصیبت اعلام همبستگی و تاکید کرد که با نگرانی، پیامدهای این انفجار را دنبال می‌کند.

EepiM-jXsAIz6lQ

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک