پیام آشکار آمریکا به ایران با انتصاب «الیوت آبرامز» بجای هوک

کدخبر: ۳۵۴۴۸۳
اقتصادنیوز-علی آزادی: کارشناسان بر این باورند که جایگزینی یک چهره نومحافظه‌کار و تندرو (دسته بازها) با کسی که از بازمانده‌های وزارت‌خارجه پس از خانه‌تکانی این نهاد در دولت ترامپ بود، فارغ از القای جنگ روانی، حاوی پیام‌ها و نشانه‌های قابل توجهی است.
پیام آشکار آمریکا به ایران با انتصاب «الیوت آبرامز» بجای هوک

به گزارش اقتصادنیوز؛ «الیوت آبرامز»، نماینده کنونی دولت آمریکا در امور ونزوئلا به عنوان گزینه جایگزین برایان هوک معرفی شده است.

مطلب مرتبط:
دستور کار جدید ترامپ علیه ایران با آمدن «آبرامز»

الیوت آبرامز که هنوز بخاطر ایفای نقش در موضوعاتی چون قتل عام ال‌مازوته (در السالوادور)، رسوایی ایران-کنترا (مک‌فارلین)، حمله به عراق و ... مورد انتقاد سیاستمداران دموکرات و نهادهای حقوق بشری است، در دولت ترامپ به عنوان نماینده امور ونزوئلا انتخاب شد و دستور کار وی نیز سرنگونی دولت مادورو و تغییر رژیم در این کشور بود. آبرامز در کنار این سمت، مسئولیت امور ایران را نیز به عهده خواهد گرفت.

به گفته برخی کارشناسان انتصاب وی می‌تواند نشانه ورود به فاز جدید سیاست کاخ سفید درباره ایران باشد. به عبارتی کاخ سفید قصد دارد ابتکار تندروانه‌تری درباره ایران دنبال کند. بخشی از این ابتکار می‌تواند افزایش تلاش ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران باشد که در یکی دو ماه آینده مناقشه اصلی ایران و آمریکا خواهد بود.

دستور کار دیگر آبرامز احتمالا نابودی کامل برجام و ناکام گذاشتن دولت احتمالی بایدن در حل پرونده ایران باشد؛ اتفاقی که بیش از همه تل‌آویو و ریاض را خرسند می‌کند. این اتفاق می‌تواند با کلید زدن روند «اسنپ‌بک» یا بازگشت فوری همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران محقق شود.

آبرامز به عنوان یک «رژیم چنجر» نام‌آشنا و به بیان دیگر یکی از مدافعان سرسخت سیاست «تغییر رژیم» در کشورهای غیرهمسو یا مخالف آمریکا است و دور از انتظار نیست که نیم‌نگاهی هم به تاکتیک‌های رژیم‌چنج داشته باشد.

«امریکن کانسرواتیو» در مطلبی با بیان اینکه «ترامپ یک نومحافظه‌کار طرفدار تغییر رژیم را به‌عنوان نماینده امور ایران منصوب کرد» نوشت: با حضور الیوت آبرامز در رأس امور ایران، رئیس جمهور سیاست خود در قبال  تهران را حتی بدتر از این خواهد یافت.

اما جایگزین شدن آبرامز تنها نشانگر این است که دولت ترامپ حتی نمی‌خواهد وانمود کند که به یک راه حل دیپلماتیک اهمیت می‌دهد. کمااینکه در زمانی که هوک به عنوان نماینده ویژه ایران بود، دولت تمام تلاش خود را به کار بست تا هرگونه شانس دیپلماسی واقعی با ایران را از بین ببرد. هنگامی که ترامپ جنگ اقتصادی علیه ایران را آغاز کرد، دیپلماسی با ایران از بین رفت و دفن شد و پمپئو بیانیه‌ای از ده‌ها خواسته دلخواه خود را صادر کرد.

سیاست ترامپ درباره ایران با برایان هوک مخرب و ورشکسته بود و عزیمت وی نیز ​​نمی‌تواند یک تلاش دیپلماتیک را که هرگز واقعی نبوده، تضعیف کند. انتصاب آبرامز به عنوان مسئول پیگیری سیاست تغییر رژیم در ایران بسیار هولناک است، اما در این مرحله به سختی جای تعجب دارد.

متأسفانه، به‌نظر می رسد که آبرامز نقش خود را به عنوان نماینده ونزوئلا حفظ خواهد کرد. اما گماشتن آبرامز به عنوان نماینده جدید دولت ترامپ در امور ایران، هدف کاخ سفید مبنی بر تغییر رژیم را بسیار آشکارتر و غیرقابل انکار می‌کند.

الیوت آبرامز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید