۵ اشتباه در خرید خودرو که سرمایه شما را به باد می‌دهد

کدخبر: ۳۵۴۵۸۱
اقتصادنیوز : شاید تا چندین سال پیش می‌توانستیم خودرو را یک جز نه‌چندان بااهمیت از دارایی‌های افراد در نظر بگیریم، اما واقعیت اینجاست که در چند سال اخیر با توجه به افزایش قیمت خودروها و همچنین وارد شدن خودروهای لوکس به بازار خرید و فروش، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و بااهمیت در سبد دارایی‌های افراد تبدیل شده است.
۵ اشتباه در خرید خودرو که سرمایه شما را به باد می‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،حفظ دارایی همیشه یکی از مسائل مهم برای افراد با هوش مالی بالا بوده و هست. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم تا در این نوشتار به خطاهایی که می‌تواند در خرید خودرو سرمایه مالی شما را بر باد دهد اشاره‌ای داشته باشیم. با آشنایی مختصر با این ۵ خطای رایج به‌راحتی می‌تواند در خرید خودرو از ریسک بالای سرمایه اجتناب کنید.

>>>>بیشتر بخوانید:

خبر خوش سرپرست وزارت صمت درباره قیمت خودرو

 

خطای اول: عدم دریافت مشاوره در هنگام خرید خودرو

مشورت نکردن با متخصصان حوزه خودرو و عدم دریافت اطلاعات کافی می‌تواند باعث شود تا انتخاب‌های غلط جایگزین خرید درست و منطقی شده و سرمایه شما به خطر بیافتد. همچنین عدم استفاده از مشاور باعث می‌شود تا شما مجبور به‌صرف زمان زیاد بر روی جستجوی خودروی موردنظر شوید؛ آن هم خودروهایی که کارشناسی نشده‌اند و درستی یا نادرستی اطلاعات ارائه شده در مورد آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

برای پیشگیری از این اشتباه بسیار رایج بهتر است در ابتدای تصمیم‌گیری به خرید خودرو، با یک کارشناس متخصص در حوزه خودرو مشورت نمایید.این کارشناس می‌تواند بر طبق بودجه در نظر گرفته‌شده، نیازها و سلیقه شخصی‌تان گزینه‌های مطلوب را به شما معرفی نماید .

خطای دوم: عدم کارشناسی پیش از خرید خودرو

تمامی خودروها، اعم از صفرکیلومتر و یا کارکرده نیاز به کارشناسی پیش از خرید دارند. این کار می‌تواند تا حد زیادی خیال شما را از شرایط خودروی مورد معامله راحت کند. ممکن است شما در خرید از یک آشنا مانند دوست و فامیل احساس کنید که نیازی به کارشناسی نیست و صداقت وی برای شما تائید شده است. نکته اینجاست که ممکن است فرد آشنای مورد نظر شما از برخی از عیوب خودروی خود به‌خوبی مطلع نباشد و یا خودرو را در موقع خرید معیوب خریداری کرده باشد. این مساله حتی شامل خودروهای تحویلی از نمایندگی‌های فروش هم خواهد شد. ممکن است خودرو در برخی امکانات دچار مشکل اولیه باشد و یا در حین جابجایی مشکلاتی برای بدنه آن ایجاد شده باشد. به خاطر داشته باشید که امضای برگه تحویل خودرو توسط شما در نمایندگی به معنای تائید عدم وجود هرگونه مشکل در خودرو خواهد بود.

برای جلوگیری از پیشامد چنین مشکلی بهتر است پیش از خرید خودرو و یا تحویل آن از یک کارشناس حوزه خودرو بخواهید تا خودروی موردنظر شما را در مواردی مثل موتور، جعبه‌دنده، بدنه، آپشن ها و ... کارشناسی نماید .

خطای سوم: اتکا بر قیمت‌های اعلام‌شده

اتکا بر قیمت‌های اعلام‌شده و عدم استعلام قیمت نیز یکی از خطاهایی است که می‌تواند شما را تا میلیون‌ها تومان متضرر نماید . بهتر است پس از کارشناسی و مشخص شدن شرایط کامل خودرو، قیمت آن را از کارشناسان خبره استعلام نمایید. با این کار می‌توانید گزینه خرید خود را با گزینه‌های دیگر موجود در بازار مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید. زیرا به ازای هر لکه رنگ یا تعویض شدگی در خودرو ممکن است قیمت آن از بین چند میلیون تا چند صد میلیون تومان افت داشته باشد.

خطای چهارم: خرید خودرو وکالتی

خرید خودرو وکالتی مانند ناقص گذاشتن یک کار نیمه‌تمام و موکول کردن آن به زمانی دیگر است. بهتر است بدانید در مواردی که یک خودرو را به‌صورت وکالتی خریداری می‌کنید تمامی سرمایه‌ای که بر روی خرید خودرو صرف کرده‌اید را در سایه ریسک قرار خواهید داد.

مشکلات فراوانی در مورد خرید وکالتی ممکن است وجود داشته باشد. در موقع صدور وکالت‌نامه شماره شاسی ، موتور و موارد دیگر قانونی آن کنترل نمی‌شود. درصورتی‌که شما با وکالت‌نامه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید و هرگونه مغایرتی در شماره‌های شاسی، شماره موتور و پلاک مشاهده گردد، خودرو تا زمان تعیین تکلیف در همان مرکز توقیف خواهد شد. موارد خطرناک دیگر ممنوع المعامله بودن و یا فوت فرد فروشنده است. درصورتی‌که شخص ممنوع المعامله باشد اموال وی شامل خودرویی که شما خریداری کرده‌اید می‌تواند طبق حکم دادگاه محکوم به ضبط و توقیف گردد و در صورت فوت نیز وکالت‌نامه به‌کلی باطل خواهد شد.

در تمامی موارد این شما هستید که پول خودرو را به روشی نادرست پرداخت کرده‌اید و تنها را ه برایتان پیش گرفتن راهروهای دادگاه و دادگستری خواهد بود.

خطای پنجم: نوشتن قولنامه به صورت غیراصولی

مبایعه‌نامه و یا در اصطلاح عوام قولنامه یک قرارداد برای نقل‌وانتقال خودرو بین خریدار و فروشنده است. قولنامه به صورت قانونی و اصولی شامل بندهایی است که حذف هر کدام آن‌ها و یا عدم درج صحیحشان می‌تواند برای شما بار حقوقی و یا کیفری داشته باشد. بهتر است برای اجتناب از ریسک مالی سرمایه و عدم درگیری در مراکز حقوقی تنظیم قولنامه را به متخصصان این امر بسپارید تا با دانش حقوقی خود شما را از درگیر شدن در مهلکه‌های مالی نجات دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید