علائمی که درصورت مشاهده حتما باید قرنطینه شوید

کدخبر: ۳۵۴۶۰۱
عضو هیات مدیره انجمن گوش و حلق و بینی گفت: اگر افرادی علائم عصبی مانند از دست دادن حس بویایی، شنوایی و چشایی را داشتند و علامت دیگری نداشتند و حتی تست کرونای آنها نیز منفی شد، شرط عقل و احتیاط این است که از تماس با بقیه خودداری کرده و خود را تاحدامکان قرنطینه خانگی کنند.
علائمی که درصورت مشاهده حتما باید قرنطینه شوید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا دکتر ابراهیم رزم پا افزود: این افراد ممکن است ناقل باشند و ویروس را به افرادی منتقل کنند که تظاهرات ویروسی در آنها متفاوت و شدیدتر باشد. به ویژه افرادی که بیماری زمینه ای دارند، تظاهرات کرونا در آنها خیلی شدیدتر است.

وی ادامه داد: تظاهرات کرونا در افراد مبتلا به بیماری های ریوی، آسم و بیماری های کبدی و کلیوی شدیدتر است و اکثر موارد مرگ و میر در این افراد است. همچنین قبلا  موارد مرگ و میر در سنین بالا بود اما درحال حاضر، مرگ و میر، حتی در سنین پایین تر زیر ۴۰ و ۳۰ سال نیز مشاهده می شود.

 

کرونا در ایران

کارکردن در فضای بسته ممنوع

نائب رئیس انجمن راینولوژی گفت: اگر افرادی دچار علائم کرونا مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی می شوند بهتر است با دیگران کمتر تماس داشته و حتما در منزل هم از ماسک استفاده کنند.

رزم پا افزود: موثرترین سلاح در برابر کرونا، کاهش ارتباطات، استفاده از ماسک و واردن نشدن و کار نکردن در فضاهای بسته است.

وی تاکید کرد: هرچند که  اقسام درمان و دارو و پلاسما درمانی برای کرونا مطرح شده اما این شیوه ها در عده ای موثر هستند اما هیچکدام درمان قطعی نیست.

بروز اختلال بویایی در یک سوم کرونایی‌ها

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کرونا ویروس عجیب و غریبی است، تب، سرفه خشک و تنگی نفس را سه علامت اصلی کرونا عنوان کرد و افزود: با شیوع بیشتر کرونا، علائم آن نیز متنوع تر شد به طوریکه از اسفند سال گذشته با علائم غیرعادی افزایش اختلال بویی و شنوایی در بیماران مواجه شدیم.

رزم پا اظهار داشت:  نتایج بررسی و مطالعات خارج و داخل کشور، ثابت کرد که تقریبا یک سوم بیماران مبتلا به کرونا دچار اختلالات بویایی شده اند که این اختلال بویایی درجات مختلف از نابویایی کامل تا کم شدن حس بویایی را شامل می شود و از آنجا که حس بویایی و چشایی با هم مرتبط هستند این دو معمولا با هم ذکر می شوند.

کرونا 1

وی اضافه کرد: حتی متوجه شدیم اختلال بویایی و چشایی ممکن است تنها علامت کرونا باشد. این علائم در تعداد زیادی از مراجعه کنندگان مشاهده شده و جزء علائم اثبات شده است.

گوش درد و سرگیجه از دیگر علائم کرونا

عضو هیات مدیره انجمن گوش و حلق و بینی گفت: سرگیجه، گلودرد و گوش درد شدید یک طرفه می تواند از علائم کرونا باشد و حتی کری و ناشنوایی یک طرفه، دیده می شود. ضایعات دهانی و  لک های قرمز روی دهان و پوست از دیگر علائم عصبی کرونا شناخته می شوند و با شیوع بیشتر کرونا، تنوع علائم نیز بیشتر می شود.

رزم پا با اشاره به علائم مغزی کرونا از جمله سکته مغزی افزود: مطالعه ای در در تهران روی تعداد زیادی از مبتلایان به کرونا نشان داد که عده زیادی از آنان دچار عوارض مغزی و عصبی شده بودند.

وی با اشاره به علامت سرگیجه در مبتلایان به کرونا، خاطرنشان کرد: مطالعه ای در بیمارستان شهدای تجریش روی ۷۵۰ نفر از افراد مبتلا به کرونا نشان داد که شایع ترین علامت عصبی آنان سردرد بوده است یعنی حدود یک سوم سردرد داشتند.

تشدید میگرن با کرونا

عضو هیات مدیره انجمن گوش و حلق و بینی گفت: علت سردرد در بیماری کرونا می تواند تب و افت اکسیژن خون باشد و بعضی از این افراد نیز سردرد عصبی و میگرن زمینه ای دارند و کرونا باعث تشدید آن می‌شود.

رزم پا افزود: به نظر می رسد علت ایجاد اختلالات بویایی در کرونا، التهابی است که در سلول های نگهدارنده گیرنده های بویایی اتفاق می افتد. نحوه برگشت حس بویایی در مبتلایان به کرونا فرق می کند. حس بویایی بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به طورکامل بازمی گردد و از یک هفته تا چند ماه طول می کشد و ممکن است در تعدادی، به‌طورکامل برنگردد.

وی ادامه داد: تعدادی از مبتلایان به کرونا دچار سرگیجه و اختلال تعادل می شوند که این علائم در عده ای بعد از مدت کوتاهی بهبود می یابد یعنی واکنش افراد به این علائم فرق می کند.

بروز علائم عصبی کرونا در جوان‌ترها

عضو هیات مدیره انجمن گوش و حلق و بینی با بیان اینکه سکته مغزی از علائم عصبی دیگر مطالعه شده در کرونا است، افزود: نکته جالب توجه در بروز علائم عصبی مانند سکته مغزی در کرونا این است که این علائم در افراد کمتر از ۵۰ سال نیز مشاهده می شود و در سنین بالاتر بیشتر علائم ریوی و تنگی نفس بروز پیدا می کند.

رزم پا در ادامه به اختلالات خواب و بی‌خوابی و دردهای عضلانی و عصبی در مبتلایان به کرونا اشاره کرد و گفت: با پیشرفت بیماری، شدت علائم بیشتر می شود. در شکل شدید کرونا علائمی مانند تشنج و افت هشیاری دیده می شود.

وی ادامه داد: در عده زیادی از مبتلایان به کرونا، ممکن است تست آنها منفی باشد و علامتی نداشته باشند. تعدادی از آنها دچار اختلالات بویایی و شنوایی می شوند. هر روز که می گذرد مطالعات، عوارض بیشتری از کرونا از جمله عوارض پوستی، اختلالات عصبی، گوارشی و اختلالات بویایی و چشایی، شنوایی و تعادلی را کشف می کند.

اختلالات تعادلی در کرونا

عضو هیات مدیره انجمن گوش و حلق و بینی با اشاره به اختلالات تعادلی کرونا اظهار داشت: براساس فرضیه ای، کرونا ویروسی نوروتروپ است تمایل به حمله کردن به بافت های عصبی و درگیری اعصاب دارد. به طورمثال یکی از علائم ویروس نوروتروپ در گوش و حس تعادل این است که التهاب عصب دهلیزی ایجاد می کند.

رزم پا افزود: ویروس نوروتروپ کرونا علاوه بر اختلالات سرگیجه و تعادلی روی عصب شنوایی نیز تاثیر می‌گذارد. البته این تاثیرات فقط مختص ویروس کرونا نیست و ویروس آنفلوانزا و تبخال نیز اختلالات تعادلی و شنوایی ایجاد می کنند و تمایل به آسیب به بافت های عصبی دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از مبتلایان، علامت درگیری عصبی دارند که معمولا این علائم گذرا هستند و بدون درمان و حتی با استراحت و درمان های نگهدارنده مانند نوشیدن مایعات کافی، تغذیه مناسب و استراحت کافی بهبود می‌یابند.

کرونا در ایران

مُسری‌تر شدن کرونا

عضو هیات مدیره انجمن گوش و حلق و بینی گفت: گاهی علائم عصبی در مبتلایان به کرونا خوب می شوند و گاهی نوع شدید آن مانند نوع شدید سرگیجه دورانی همراه با تب و استفراغ بروز می کند و مدت زیادتری طول می کشد که خوب شود. علائم گوارشی مانند دل‌پیچه، اسهال و استفراغ از دیگر علائم کرونا هستند.

رزم پا افزود: ویروس کرونا قبلا هم وجود داشته است و در حقیقت نوع جهش یافته ویروس سرماخوردگی است اما برعکس سرماخوردگی حتی در فصل گرما نیز، مخرب‌تر است و اکنون مسری‌تر شده است. ویروس فعلی، عوارض بیشتری دارد؛ این درحالی است که مردم نسبت به رعایت اصول پیشگیری از کرونا نسبت به گذشته سهل انگار و بی خیال شده اند درحالیکه کرونا به کسی رحم نمی کند و حتی این دو هفته تعداد زیادی از گروه درمانگران نیز به کرونا مبتلا شده اند و متاسفانه برخی از آنان جان خود را از دست داده‌اند که فداکاری آنان قابل تقدیر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید