ویژگی‌های فنی پرچمدار جدید سامسونگ +عکس

کدخبر: ۳۵۴۶۵۱
اقتصادنیوز: سامسونگ به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در جهان از نسل جدید محصولات سری گلگسی نوت رونمایی کرد.
ویژگی‌های فنی پرچمدار جدید سامسونگ +عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا تلفن‌های هوشمند مجموعه نوت از سال‌ها پیش انقلاب بزرگی در دنیای تلفن‌های هوشمند بوده‌اند. وقتی سامسونگ از نخستین نسل گلگسی نوت رونمایی کرد، همه فعالان بازار تلفن همراه تحت تاثیر خلاقیت شرکت کره‌ای قرار گرفتند با این حال الهام یا تقلید رقبا از فناوری‌های سری نوت هرگز موفقیت‌آمیز نبوده است. به عبارت دیگر، سری گلگسی نوت با فناوری‌های خلاقانه و جذابیت‌های منحصربه‌فرد به محصولات متفاوتی تبدیل شده‌اند که حالا جدیدترین نسل‌ آن‌ها معرفی شده است.

گلگسی نوت ۲۰ و گلگسی نوت ۲۰ اولترا جدیدترین پرچمداران شرکت کره‌ای هستند که در دومین رویداد بزرگ سامسونگ معرفی شدند. این محصولات که قرار است جانشین گلگسی نوت ۱۰ و گلگسی نوت ۱۰ پلاس شوند، به نظر می‌رسد تغییرات زیادی را نسبت به نسب قبل نداشته باشند. در ادامه به معرفی هر دو پرچمدار جدید سامسونگ می‌پردازیم و پس از نوبت به مقایسه آن‌ها با محصولات نسل قبل می‌رسد.

گلگسی نوت ۲۰: یک عقب‌گرد باورنکردنی

اولین مشکل بزرگ گلگسی نوت ۲۰ آن است قاب پشتی آن از پلاستیک ساخته شده و این آخرین اتفاقی  است که از پرچمدار سامسونگ انتظار داریم. برخلاف مدل اولترا، طراحی صفحه نمایش گلگسی نوت ۲۰ به صورت تخت طراحی شده و خبری از صفحه نمایش با لبه‌های خمیده نیست. پرچمدار درجه دو سامسونگ کمی سبک‌تر از مدل اولترا به نظر می‌رسد و ۱۹۲ گرم وزن دارد. نمایشگر ۶.۷ اینچی آن برخلاف مدل بالاتر نوت ۲۰ اولترا تنها با نوع سوپر AMOLED  ساخته شده و رزولوشن فول‌اچ‌دی پلاس یعنی ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل را به نمایش می‌گذارد. با این حال تراکم صفحه نمایش نوت ۲۰ در ازای هر اینچ روی عدد نه‌چندان قابل قبول ۳۹۳ پیکسل ایستاده و از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی نمی‌کند.

با این حال سخت‌افزار گلکسی نوت ۲۰ تفاوت زیادی با مدل اوترا ندارد. این تلفن هوشمند از پردازنده اگزینوس ۹۹۰ بهره می‌برد و از هشت گیگابایت حافظه موقت استفاده می‌کند. سامسونگ برای نوت ۲۰ دو مدل با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت در نظر گرفته که در مقایسه با مدل برتر، ظرفیت پایین‌تری است.

وقتی به دوربین می‌رسیم، نوت ۲۰ باز هم شانس زیادی در برابر برادر بزرگترش ندارد. سامسونگ برای دوربین سلفی نوت ۲۰ از همان دوربین اولترا واید گوشی استفاده کرده است. به عبارت دیگر، دو دوربین از چهار دوربین اصلی نوت ۲۰ از یک سنسور بهره می‌برد. دوربین اصلی این تلفن هوشمند هم از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که ابعاد بزرگی دارد. دوربین تله‌فوتو نوت ۲۰ از کیفیت قابل قبول ۶۴ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند با این حال از قابلیت زوم اپتیکال بی‌بهره است. این دوربین در بهترین حالت زوم هیبریدی ۳ برابری و زوم دیجیتالی ۳۰ برابری را به نمایش می‌گذارد.

اگرچه برای خرید نوت ۲۰ باید ۱۰۰۰ دلار بپردازید اما سامسونگ قابلیت پیش‌خرید آن با قیمت قابل قبول ۳۵۰ دلار را فراهم کرده است. این تلفن هوشمند در رنگ‌های سبز، برنزی و خاکستری به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد سامسونگ برای فروش بیشتر میان‌رده‌های قدرتمند و پرچمدار اصلی‌اش یعنی نوت ۲۰ اولترا امکانات زیادی برای آن در نظر نگرفته است.

گلگسی نوت ۲۰ اولترا: غول‌پیکر و قدرتمند

پرچمدار گران‌قیمت و برتر سامسونگ یکی از بزرگترین و قدرتمندین محصولات تولیدشده توسط این تولیدکننده کره‌ای است که می‌تواند لقب بهترین تلفن هوشمند فعلی بازار را کسب کند. سامسونگ برای نوت ۲۰ اولترا از صفحه نمایش بسیار بزرگ ۶.۹ اینچی استفاده کرده که اگرچه لبه‌های خمیده جذابی دارد اما در هر صورت با ابعاد غول‌پیکرش چندان هم خوش‌دست نیست. این گوشی با وزنی معادل ۱۲ گرم سنگین‌تر از نوت ۲۰ به وزن باورنکردنی ۲۰۸ گرم رسیده که می‌تواند آن را در لیست سنگین‌وزن‌ترین محصولات سامسونگ قرار دهد.

سامسونگ در نوت ۲۰ اولترا از نمایشگر دینامیک AMOLED X2 با رزولوشنی معادل فراتر از چهار برابر کیفیت اچ‌دی یعنی ۱۴۴۰‍×۳۰۸۸ پیکسل استفاده کرده است. این تلفن هوشمند مانند سری گلکسی اس ۲۰ از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی هم پشتیبانی می‌کند و تراکم پیکسلی ۴۹۶ را ثبت کرده که وضوح باورنکردنی آن را ثابت می‌کند. برای تماشای باکیفیت محتوای ویدیویی می‌توانید روی فناوری +HDR10 گلگسی نوت ۲۰ اولترا حساب باز کنید. فراموش نکنید سامسونگ با طراحی دوباره صفحه نمایش نوت ۲۰ اولترا بیشتر از ۹۱ درصد از پنل جلویی تلفن هوشمندش را به صفحه نمایش لمسی اختصاص داده و حفره دوربین سلفی گوشی را در کوچک‌ترین حالت ممکن طراحی کرده است.

نسل جدید پوشش لایه‌ای محافظ گوریلا گلس برای نخستین بار با گلگسی نوت ۲۰ اولترا به بازارهای جهانی وارد شده و گوریلا گلس ۷ دور تا دور این تلفن هوشمند قدرتمند را در بر گرفته است. پردازنده قدرتمند نوت ۲۰ اولترا چیپست جدید مجموعه اگزینوس یعنی مدل ۹۹۰ است که با فناوری ۷ نانومتری تولید شده و احتمالا عملکرد بی‌نظیری دارد. مدل فایو جی این تلفن هوشمند در سه مدل با حافظه‌های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ و البته ۵۱۲ گیگابایت با حافظه موقت ۱۲ گیگابایت تولید شده و مدل فور جی هم تنها با دو مدل ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت در دسترس است و ۸ گیگابایت حافظه موقت دارد.

دوربین اصلی نوت ۲۰ اولترا از همان سنسور بزرگ ۱۰۸ مگاپیکسلی اس ۲۰ اولترا استفاده می‌کند که فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال هم دارد. برای دوربین تله‌فوتو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به کار گرفته شده و دوربین فوق عریض هم ۱۲ مگاپیکسلی است. این تلفن هوشمند با دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی به بازار عرضه می‌شود و رنگ‌های مشکی و سفید را در کنار مدل ویژه برنزی قرار داده است. مدل پایه آن حداقل ۱۲۵۰ یورو دارد.

گلگسی نوت ۲۰ در برابر گلگسی نوت ۱۰: چه چیزهایی تغییر کرده است؟

در همان نگاه نخست، مشخص است که نوت ۲۰ ضخامت بیشتری از نوت ۱۰ دارد. سامسونگ که پشت و روی گلگسی نوت ۱۰ را به گوریلا گلس ۶ مجهز کرده بود با توجه به طراحی پلاستیکی قاب پشتی نوت ۲۰ نه تنها از بدنه پشتی آن حذف شده بلکه به گوریلا گلس ۵ تقلیل یافته است. اگرچه صفحه نمایش نوت ۲۰ از نوت ۱۰ بزرگ‌تر شده اما نسبت صفحه نمایش به بدنه آن پایین‌تر آمده و تراکم پیکسلی کمتری هم دارد. طبیعی است که پردازنده، حافظه داخلی، حافظه موقت و پردازنده گرافیکی نوت ۲۰ کیفیت بالاتری از نسل قبلی خود داشته باشد اما اعداد تغییرات زیادی ندارند.

همین تغییرات شامل حال دوربین نوت ۲۰ هم می‌شود. دوربین سلفی هر دو نسل نوت کیفیتی مشابه دارد و کیفیت‌ دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو هر دو گوشی هم تنها در اعداد متفاوت است. اما سامسونگ درباره باطری نوت ۲۰ تجدید نظر کرده و باطری ۳۵۰۰ میلی‌آمپری نوت ۱۰ را کنار گذاشته تا از یک باطری ۴۳۰۰ میلی‌آمپری استفاده کند.

گلگسی نوت ۲۰ اولترا در برابر گلگسی نوت ۱۰ پلاس: چه چیزهایی تغییر کرده است؟

ابعاد و طراحی نوت ۲۰ اولترا در مقایسه با نوت ۱۰ پلاس تفاوت زیادی ندارد اما مدل نوت ۲۰ از هم‌رده نوت ۱۰ خود تقریبا ۱۲ گرم سنگین‌تر است. از آن‌جایی که نسل هفتم گوریلا گلس برای نخستین بار در نوت ۲۰ اولترا استفاده شده احتمالا طبیعی است که نوت ۱۰ پلاس در بهترین حالت از گوریلا گلس نسل شش بهره ببرد. صفحه نمایش نوت ۲۰ اولترا هم ۰.۱ اینچ از نوت ۱۰ پلاس بزرگ‌تر است و اگرچه در هر اینچ چهار پیکسل کمتر دارد اما از رزولوشن بالاتری بهره می‌برد که کیفیت بهتری هم دارد.

در قلب تپنده دو پرچمدار اخیر سری نوت، تفاوت خاصی در نام‌ها وجود ندارد اما عملکرد آن‌ها متفاوت به نظر می‌رسد. اما وقتی نوبت به دوربین می‌رسد، نوت ۲۰ اولترا رقیبش را به راحتی شکست می‌دهد. دوربین اصلی نوت ۲۰ قدرتمندتر بازار به ۱۰۸ مگاپیکسل ارتقا پیدا کرده و اگرچه سایر دوربین‌ها شباهت زیادی با یکدیگر دارند اما در نهایت این نوت ۲۰ اولترا که برنده می‌شود. ضمن اینکه نوت ۲۰ اولترا از فیلمبرداری با کیفیت فورکی هم پشتیبانی می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید