پشت پرده سفر فوری مکرون به لبنان بعد از انفجار بزرگ بیروت

کدخبر: ۳۵۴۷۳۱
رئیس‌جمهور فرانسه در حالتی به لبنان نرفته بود که با مردم و دولت همدلی کند.
پشت پرده سفر فوری مکرون به لبنان بعد از انفجار بزرگ بیروت

به گزارش اقتصادنیوز، عماد آبشناس در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از تحولات اخیر لبنان با توجه به ادعای برخی جریانات که حزب‌الله را در انفجار بندر بیروت مسئول می دانند، تاکید کرد: مساله انفجار در بندر بیروت هیچ ربطی به حزب‌الله ندارد. در ابتدا تهمت زدند براساس شایعات که انفجار با حزب‌الله  ارتباط دارد اما مشخص شد که نیترات آمونیوم منجر به این حادثه شده است.

وی تصریح کرد : در دوره نخست وزیری میقاتی و... که از طرفداران سعد حریری هستند این مواد در بندر توقیف و نگهداری شد. لذا از مسؤلین بندر گرفته تا همه کسانی که دست اندر کار این ماجرا بودند بدون استثنا به جریان مستقبل که وابسته به آمریکا و عربستان است، نزدیک هستند و حتی هیچکدام ارتباط نزدیکی به جبهه مقاومت ندارند در نتیجه باید جواب پس دهند.

 

مکرون در بیروت
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد : در حال حاضر این بحث مطرح است که شاید اسرائیل از وجود این مواد برای چنین اتفاقی  بهره خود را برده است.
آبشناس با اشاره به سفر مکرون به بیروت اظهار کرد : مکرون رئیس جمهور فرانسه بلافاصله پس از انفجار با یک برنامه‌ریزی قبلی سریع خود را به لبنان رساند و یکسری برنامه‌ریزی‌هایی هم داخل بیروت انجام دادند از جمله طومار کذایی که براساس آن، لبنان مجددا استعمار فرانسه شود و در قیمومیت آن در آید. 
وی ادامه داد: همچنین سخنرانی کذایی مکرون که پوزخند می زد. او در حالتی به لبنان نرفته بود که با مردم و دولت همدلی کند آمده بود نشان دهد پیروزی یا موفقیتی را بدست آورده است.
این کارشناس در ادامه بیان کرد : فرانسه سال‌هاست تلاش می کند جایگاه خود را در لبنان به دست آورد بعید است که بدون هماهنگی آمریکا و اسرائیل، سفر انجام شده باشد.
آبشناس گفت‌ : به همین دلیل است که ماجرا نشان می دهد که پشت پرده یکسری مسائل بودار است که نمی شود از آن گذشت. آمریکا و اسرائیل برای اهداف سیاسی خود حاضر هستند کارهایی را انجام دهند تا معادلات را به هم بریزند.
این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تاثیر انفجار بیروت بر اقتصاد کشور گفت: چند ماهی است که از کانال رئیس بانک مرکزی لبنان که کاملا فردی تابع اسرائیل، عربستان و آمریکا است فشارهای اقتصادی را بر لبنان شروع کردند و طبیعتا این انفجار ضربه بزرگی را به اقتصاد لبنان وارد می‌کند. 
وی در پایان اظهار کرد : براساس برآوردها میزان خسارت وارده ۱۵ میلیارد دلار است، بندر بیروت شاهرگ اصلی اقتصاد لبنان است که اکنون از کار افتاده و حتی مردم لبنان گندم برای نان درست کردن ندارند  در نتیجه این مسائل فشارها را به دولت لبنان زیاد می کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید