راز مصونیت از ویروس کرونا با یک ابزار ساده

کدخبر: ۳۵۴۸۴۹
​اقتصادنیوز :‌ماسک‌ها با ایجاد یک مانع فیزیکی اجازه ورود و گسترش قطرات تنفسی حاوی ویروس را نمی‌دهد و تحقیقات بیشتر، اثربخشی این وسیله را اثبات می‌کند.
راز مصونیت از ویروس کرونا با یک ابزار ساده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازرویداد۲۴ ،مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC) همچنان توصیه می‌کند که پوشیدن ماسک یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری ناشی از ویروس SARS-CoV-۲ می‌باشد. در ۱۴ ژوئیه سال جاری میلادی دکتر رابرت ردفیلد، مدیر CDC طی بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که: پوشاندن چهره یکی از قوی‌ترین سلاح‌هایی است که ما می‌توانیم با استفاده از آن، آهسته ویروس کرونا را شکست دهیم. استفاده از این وسیبه ساده به ویژه در حضور در اجتماعات از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گرچه برخی از مردم به دیده شک و تردید به اثربخشی ماسک در پیشگیری از کرونا می‌نگردند، شواهد علمی نشان می‌دهد که این وسیله بخوبی در این زمینه عمل کرده و امتحان خود را پس داده است. کارشناسان عملکرد ماسک را در جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ به سادگی تشریح کرده اند: به گفته دکتر میلان هان، استاد بخش علوم ریوی و تنفسی حساس دردانشگاه میشیگان، انتقال کروناویروس از طریق قطرات تنفسی انجام می‌شود که هنگام صحبت افراد با یکدیگر، عطسه یا سرفه تراوش می‌شود.

اگر این قطرات در دهان یا بینی افرادی که در نزدیکی فرد اول قرار دارند، وارد شده یا در ریه‌های آنان فرو رود، آن‌ها نیز مبتلا شده اند. ماسک‌ها موانعی فیزیکی بوده که این قطرات را به خود جلب می‌کند و مانع از پخش شدن آن‌ها در هوای اطراف می‌شود. ماسک‌ها از جنبه دیگری نیز حائز اهمیت هستند، اینکه بسیاری از افرادی که مبتلا به کووید۱۹ هستند بدون علامت بوده و یا علائم خود را با تاخیر نشان می‌دهند، در حالی که در همین شرایط می‌توانند ویروس را منتقل کنند. این داده‌ها حاکی از آن است که استفاده از پوشش صورت می‌تواند به محدود کردن شیوع بیماری توسط افراد بدون علامت و با تاخیر در بروز علامت کمک کند.

برای اثبات مفید بودن ماسک در پیشگیری از این بیماری همه گیر و مسری، یک مطالعه تحقیقاتی دیگر نیز ارائه شده: استفاده مداوم ماسک در بیمارستانی در بوستون که موجب کاهش انتقال ویروس کرونا شده است. در یک مورد دیگر، پزشکی که همراه با دستیار خود مبتلا شده بودند با استفاده مرتب از ماسک تا ۹۸ درصد مانع از انتقالویروس به بیمارانشان شدند. بررسی بیماران این دو پزشک و دستیار هیچ علائمی از ابتلا از خود نشان ندادند.۶۷ نفر از بیماران آن‌ها راضی شدند که تست کرونا بدهند و همگی منفی شدند.

در حالی که شواهد و مدارک مستدل بر تاثیر قوی ماسک وجود دارد بسیاری از آمریکایی به استفاده از آن اعتراض داشته و از آن سر باز می‌زنند. کسانی که ماسک را قبول ندارند بهتر است آن را امتحان کنند. تعداد زیادی داده و تحقیق علمی برای کمک به تصدیق این توصیه وجود دارد. این مساله پرواضح است که مادامی که دارویی برای یک بیماری ایجاد نشده، باید به توصیه‌های پزشکان و پرستاران اعتماد کنیم. توصیه موکد متخصصان نیز استفاده همگانی از پوشش دهان و بینی و در روشی بهتر، پوشاندن چشمهاست.

ماسک‌های کتانی و پنبه‌ای در مقایسه با ماسک‌های پلی استر از قابلیت جذب رطوبت بیشتری برخوردار بوده و تنفس نیز از پشت آن‌ها آسان‌تر است. برخی از ماسک‌ها باعث آزار گوش‌ها می‌شود که در این صورت باید از انواعی استفاده شود که بند یا کش آن به دور سر کشیده شود. افراد عینکی با قرار دادن عینک خود بر روی بالای ماسک می‌توانند در نگه داشتن آن روی صورت کمک کنند. نکته حائز اهمیت این است که هیچ استدلال علمی وجود ندارد که حاکی از آن باشد که پوشیدن ماسک موجب کاهش تنفس فرد می‌شود. پزشکان سالهاست از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند و مشکلی نیز در تنفس نداشته اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید