8 نکته کلیدی برای اتاق خواب

کدخبر: ۳۵۴۹۱۹
اقتصادنیوز : · هر چه تعداد وسایل موجود در اتاق خواب مرتبط‌تر و کمتر باشد؛ آرامش بیشتری را در این فضا تجربه خواهید کرد. برای مثال بهتر است میز کار یا کتابخانه شخصی را به بیرون از اتاق خواب انتقال دهید.
8 نکته کلیدی برای اتاق خواب

 

اتاق خواب فضایی است که قرار است خواب راحت شما را تضمین کند؛ خوابی که نشاط و آرامش روز بعد را برایتان به ارمغان بیاورد. برای اینکه بتوانید خواب خوبی را تجربه کنید، محیط اتاق خواب شما باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد؛ ویژگی‌هایی که در این مقاله به هشت مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم.

۱. کالای خواب با کیفیت

یک اتاق خواب اگر هیچ ویژگی خاصی نداشته باشد؛ باید کالای خواب خوبی در آن قرار داشته باشد تا آرامش بدن شما را تامین کند؛ مدلی که بتواند نیازهای شما را پوشش دهد و از نظر ارگونومیک هم استاندارد و مناسب باشد.

کالاهای اساسی خواب شامل تشک، بالش و لحاف می‌شوند و هر سه این گزینه‌ها به همراه ملحفه‌ها و بالشتک‌ها می‌توانند اسباب آرامش شما را فراهم کنند.

قبل از خرید هر نوع تشک و بالشی حتما آن را داخل فروشگاه امتحان کنید و سپس دست به خرید بزنید. اگر هم خرید آنلاین را ترجیح می‌دهید سراغ شرکت‌هایی بروید که ضمانت تعویض دارند. بالاخره هر چه باشد قرار نیست زود به زود تشک و بالش‌تان را عوض کرده و هزینه مجدد کنید؛ انتخاب‌های فعلی شما برای مدت زمانی نامعلوم مورد استفاده واقع خواهند شد.

۲. سیستم تهویه مطبوع

یک اتاق خواب راحت حتما باید به سیستم تهویه مطبوع مجهز باشد. اگر اتاق خواب‌تان پنجره دارد که چه بهتر؛ اما اگر پنجره ندارد؛ باید برایش یک سیستم تهویه مطبوع مناسب در نظر بگیرید؛ چون این فضای بسته و نه خیلی بزرگ خیلی زود به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد و وجود اکسیژن مناسب در هر فضایی برای سلامت جسم و روان شما ضروری است.

۳. خنکای تابستانه؛ یک ضرورت مهم

تحقیقات نشان داده‌اند بدن انسان موقع خواب نباید در فضای خیلی گرمی قرار داشته باشد. در زمستان بیشتر گرما باید از طریق لحاف رو تختی فراهم شود و در تابستان، این وظیفه انواع کولر است که بتواند خنکا را به محیط اتاق خواب شما هدیه کرده و در نتیجه خواب راحت‌تری را برایتان فراهم کند.

از آنجایی که بهتر است محیط اتاق خواب فاقد رطوبت باشد؛  پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از کولر آبی، سراغ گزینه‌هایی مثل خرید مدل های مختلف کولر گازی یا اسپلیت بروید. واقعیت این است که شاید قیمت فروش انواع کولر اسپلیت کمی گران‌تر از کولر آبی باشد؛ اما هم در مصرف انرژی به صرفه‌تر خواهد بود و هم برای فضای منزل و به ویژه اتاق‌ها کارکرد بهتری خواهد داشت. انواع کولرها مثل مدل‌های ایستاده کوچک و یا مدل‌های متحرک یا پرتابل می‌توانند نیازهای مختلف شما را در فضاهای کوچکی مثل اتاق خواب پوشش دهند.

۴. تختی با فریم مناسب

قبل از خرید تخت لازم است از ابعادی که قصد خرید آن را دارید مطمئن شوید؛ برای مثال تخت تک نفره می‌تواند هم در ابعاد معمولی باشد و هم در سایز بزرگ. سپس نوبت به انتخاب رنگ، ارتفاع و جنس تخت می‌رسد.

· رنگ تخت باید با بقیه وسایل اتاق مثل رنگ دراور هماهنگی داشته باشد.

· ارتفاع تخت امری کاملا سلیقه‌ای است و مهم این است که خودتان چه ارتفاعی را ترجیح دهید.

· دوست دارید به زیر تخت دسترسی داشته باشید یا ترجیح می‌دهید پایه‌های تخت مخفی باشند؟

· برای انتخاب فریم تخت دقت داشته باشید که دوست دارید اغلب اوقات به تخت تکیه دهید یا نه. اگر جواب‌تان مثبت است باید فریمی نرم، صاف و یک‌دست را انتخاب کنید که موقع تکیه دادن کمرتان را اذیت نکند.

۵. گرمای مطبوع در زمستان

یکی از موارد اساسی که باید در مورد راحتی اتاق خواب به آن توجه داشته باشید؛ دمای مناسب آن در فصل زمستان است. همان طور که پیشتر اشاره شد، دمای بالا می‌تواند خواب شما را مختل کند؛ اما یک پکیج با دمای مناسب در زمستان می‌تواند همان کاری را انجام دهد که کولر گازی و اسپلیت در تابستان انجام می‌دهند؛ یعنی ایجاد دمای مناسب برای خوابی راحت. ممکن است قیمت پکیج کمی بالا باشد؛ اما محصولات برند های ایرانی معتبر مثل ایران رادیاتور را می‌توانید علاوه بر قیمت مناسب با ضمانت پس از فروش نمایندگی‌ها تهیه کنید.

۶. نور، تنظیم کننده خواب یا بر هم زننده آن؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول روز با رعایت مراقبت‌های لازم، می‌تواند تضمین کننده خواب شبانه شما باشد؛ به شرط اینکه موقع خواب دیگر اثری از نور داخل اتاق نباشد؛ به همین دلیل است که موقع خواب نباید از دستگاه‌هایی مثل تلویزیون، موبایل و تبلت که نور دارند، استفاده کرد و با نزدیک شدن به ساعت خواب هم برای آماده شدن بدن، بهتر است نور خانه را کم کرد.

· پرده‌ها علاوه بر اینکه به عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کنند، مانع از ورود نور اضافی به اتاق خواب خواهند شد. اگر اتاق شما در طول شب با نور بیرون روشن می‌شود؛ استفاده از پرده‌های ضخیم‌تر را مد نظر داشته باشید.

· برای چک کردن ساعت به جای اینکه گوشی‌تان را چک کنید که نور زیادی ساطع می‎‌کند و فرمان هوشیاری به مغزتان خواهد داد؛ از ساعت‌های رومیزی یا مچی شب‌نما کمک بگیرید.

۷. تمیزی و گردگیری منظم

درست است که بعضی‌ها در بی نظمی هم نظم پیدا می‌کنند و اگر اتاق خواب‌شان نامنظم باشد، به راحتی به خواب می‌روند؛ اما بسیاری از افراد اینطور نیستند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود برای داشتن اتاق خواب راحت به موارد زیر توجه شود:

· مرتب کردن و سر و سامان دادن به اتاق خواب می‌تواند باعث آرامش ذهن شما شود و خواب آرام‌تری را به شما هدیه دهد.

· هر چه تعداد وسایل موجود در اتاق خواب مرتبط‌تر و کمتر باشد؛ آرامش بیشتری را در این فضا تجربه خواهید کرد. برای مثال بهتر است میز کار یا کتابخانه شخصی را به بیرون از اتاق خواب انتقال دهید.

۸. توجه به رنگ اتاق خواب

اتاق خواب شما قرار است تداعی کننده یک فضای آرام و ملایم باشد که ذهن شما را برای خواب راحت آماده می‌کند؛ به همین دلیل است که انتخاب رنگ دیوارها یا رنگ کاغذ دیواری اهمیت بالایی دارد.

هر چه رنگ‌های اتاق خواب شما روشن‌تر و ملایم‌تر باشند، آرامش بیشتری را تجربه خواهید کرد؛ درست بر خلاف زمانی که از رنگ‌های تند و تیز استفاده می‌کنید.

· بهتر است کاغذ دیواری شلوغی برای اتاق‌تان انتخاب نکنید.

· در کنار رنگ دیوارها باید به رنگ تخت و روتختی هم توجه کنید و بین آن‌ها هارمونی برقرار کنید.

· آخرین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید، رنگ پرده‌هاست. به خاطر داشته باشید کلید زیبایی بیشتر و آرامش مناسب اتاق خواب در هارمونی قرار دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید