تشنج در مدیترانه شرقی

کدخبر: ۳۵۵۲۸۵
اقتصادنیوز: وزیر دفاع ترکیه ابراز کرد، همه تدابیر لازمه در رابطه با حفظ حقوق و منافع ترکیه در مدیترانه شرقی اتخاذ شده است.
تشنج  در مدیترانه شرقی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا: خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت، همه تدابیر لازمه در رابطه با حفظ حقوق و منافع ترکیه در مدیترانه شرقی اتخاذ شده است.

آکار در دفترکل ستاد فرماندهی، از فرماندهان سه گانه نیروهای مسلح، طی کنفرانس تلفنی اطلاعات دریافت کرد.

وزیر دفاع طی این نشست کرد، هیچ پروژه‌ای در مدیترانه شرقی بدون ترکیه و جمهوری قبرس شمالی، شانس اجرایی شدن را ندارد. اجازه نخواهیم داد در مقابل عمل انجام شده قرار بگیریم.

از طرف دیگر، فواد اوکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه اظهار کرد، کشتی‌های ترکیه بدون توجه به کسانی که حقوق بین‌المللی در مدیترانه را نادیده می‌گیرند، در مسیر خود پیش می‌روند.

اوکتای پس از به اصطلاح توافق دریایی یونان و مصر در رابطه با تحولات اخیر در مدیترانه، در تویتتر نوشت: "حاکمیت کشورمان مانند مرزهای زمینی، در هر نقطه میهن آبی‌مان نیز ضروری است."

وی افزود: "کشتی‌های‌مان بدون توجه به توافقنامه‌های خودخوانده و کسانی که حقوق بین‌الملل در مدیترانه را نادیده می‌گیرند، مسیر خود را طی می‌کنند. درود بر قلعه‌های کشورمان در مدیترانه."

مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ترکیه و فخرالدین آلتون رئیس ارتباطات ریاست جمهوری نیز پیام‌های پشتیبانی در حمایت از فعالیت‌های کشتی اوروچ رئیس برای تحقیق و تجسس در مدیترانه شرقی ارسال نمودند.

مصطفی شنتوپ در تویتتر با استفاده از هشتگ "میهن آبی" و "اوروچ رئیس"، نوشت: "درود بر فرزندان قهرمان ملت عزیزمان در وطن آبی که با شجاعت، عزم خود را در هر بخش از تاریخ هک کرده و حق موجودیت خود را با مبارزه تصدیق کرده است."

فخرالدین آلتون نیز اظهار کرد: "همانگونه که ۱۰۰ سال قبل مرزها و نقشی که به اجبار با معاهده سور به ما تحمیل می‌گردید را پاره کردیم، امروز نیز مرزهایی که سعی می‌شود در وطن آبی به ما تحمیل شو را تکه پاره می‌کنیم. دولت جمهوری ترکیه از حق حاکمیت خود به هر بهایی که باشد دفاع خواهد کرد."

از سوی دیگر وزارت خارجه نقشه‌ای را منتشر کرد که منطقه فعالیت‌های کشتی تجسسی اوروچ رئیس در مدیترانه شرقی را که از سوی سازمان ملل متحد اعلام شده، نشان می‌دهد.

همچنین نیروهای گارد ساحلی ترکیه اعلام کردند، در حمله نیروی دریایی یونان به قایق غیرنظامی این کشور سه غیرنظامی زخمی شدند.

از سوی دیگر، دولت یونان خواستار نشست فوری اتحادیه اروپا برای بررسی تنش ترکیه با یونان و قبرس یونانی نشین شده است.

همچنین نخست وزیر یونان از شورای امنیت ملی کشورش خواسته فورا تشکیل جلسه دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید