چه کسانی کرونا نمی گیرند ؟

کدخبر: ۳۵۵۳۱۵
اقتصادنیوز : شاید یکی از سوالات مهم در روزهای کرونایی این باشد که چرا یک سری از افراد نسبت به کووید ١٩ حساس هستند و در مقابل این بیماری دوام نمی‌آورند و عده ای دیگر مبتلا نمی‌شوند.
چه کسانی کرونا نمی گیرند ؟

به گزارش اقتصادنیوز ،چندین مطالعه در کشورهای مختلف در این زمینه انجام شده است که آیا علائمی که توسط افراد مبتلا به کووید ١٩ پیش بینی می‌شود مربوط به ساختار ژنتیکی افراد است یا خیر. نتیجه مطالعه نشان داد که عوامل ژنتیکی، حدود ۵۰ درصد تفاوت بین علائم افراد مبتلا به کووید ١٩ را تعیین می‌کند.


>>>بیشتر بخوانید:

زمان توزیع واکسن کرونا مشخص شد+ جزئیات

شوک پوتین به بازار طلا+نمودار


 

در سراسر دنیا میلیون‌ها نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، اما بسیاری دیگر بیمار نشده‌اند. افرادی که این بیماری را تجربه می‌کنند، می‌توانند علائم گسترده از جمله از دست دادن حس بویایی یا چشایی، مشکلات گوارشی، تب، سرفه و مشکلات تنفسی را داشته باشند.

اگرچه افراد سالخورده و افراد با شرایط خاص از قبیل بیماران قلبی و دچار دیابت، احتمالاً عوارض شدیدی را متحمل می‌شوند، اما صدها نفر از افراد جوان و سالم نیز علائم شدیدی را تجربه کرده و بر اثر این بیماری درگذشته اند. حال سوال اینجاست که چرا یک سری از افراد نسبت به کووید ١٩ حساس هستند. آیا این علائم و میزان ابتلا با ژنتیک افراد در ارتباط است؟

عده‌ای از بیماران مبتلا به کووید ١٩ دارای علائم شدیدتری از بیماری هستند بدون اینکه دارای بیماری زمینه‌ای و یا سالخورده باشند.

چندین مطالعه در کشورهای مختلف در این زمینه انجام شده است، از جمله در کشور انگلیس، محققین مطالعه‌ای روی بیش از ۲۶۰۰ دوقلو انجام دادند تا سعی کنند تشخیص دهند که آیا علائمی که توسط افراد مبتلا به کووید ١٩ پیش بینی می‌شود مربوط به ساختار ژنتیکی افراد است یا خیر. نتیجه مطالعه نشان داد که عوامل ژنتیکی، حدود ۵۰ درصد تفاوت بین علائم افراد مبتلا به کووید ١٩ را تعیین می‌کند. به طور خاص، این تیم، تأثیر ژنتیکی قابل توجهی برای علائم تب، اسهال و از دست دادن حس چشایی و بویایی را در این مطالعه نشان دادند. در مقابل آن، سرفه، درد قفسه سینه و درد شکم با ساختار ژنتیکی مرتبط نبودند. این نتایج همچنین می‌تواند به محققان سراسر جهان در توضیح اینکه چرا برخی از افراد علائم کووید ١٩ را به صورت شدید یا خفیف نشان می‌دهند کمک کند.

محققین دیگر از مدل‌های رایانه‌ای برای تحلیل تغییرات ژنتیکی شناخته شده در سیستم ایمنی بدن استفاده کردند. نتایج مدلسازی نشان داد که تفاوت‌هایی در DNA افراد وجود دارد که می‌تواند توانایی آنها در پاسخ به عفونت کووید ١٩را تحت تأثیر قرار دهد.

بر اساس این مطالعه، تنوع در ژن‌ها، بخشی از توضیح تفاوت‌های زیاد در شدت عفونت در بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ١٩ است. درک چگونگی تغییر در انواع ژن‌ها بر دوره بالینی کووید ١٩ می‌تواند به شناسایی افراد در معرض خطر بیماری کمک کند. در یک مطالعه در زمینه ارتباط بین علائم بیماری کووید ١٩ و ژنتیک، متخصصین ژنتیک ایتالیایی، نمونه‌های DNA بیماران را از ١١ بیمارستان جمع آوری کردند. نتیجه به دست آمده حاکی از آن است که تفاوت‌های ژنتیکی یک عامل کلیدی برای ابتلا به ذات‌الریه شدید حاد است.

با توجه به شواهد موجود، ژنتیک می‌تواند با علائم بیماری مانند تب و اسهال، از دست دادن حس چشایی و بویایی و میزان ابتلا به بیماری کووید ١٩ ارتباط داشته باشد و یک سری از افراد به دلیل ساختار ژنتیکی خاص نسبت به ابتلا بیماری مقاوم هستند و یا دچار علائم خفیف می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید