واکسن جدید کرونا با عنوان BNT۱۶۲b۱ + جزئیات

کدخبر: ۳۵۵۵۷۲
واکسن جدید کرونا که در حال حاضر با عنوان BNT۱۶۲b۱ شناخته می‌شود، موجب شکل‌گیری یک واکنش سیستم ایمنی شدید می‌گردد که با افزایش میزان واکسن یا دفعات دریافت آن، شدیدتر نیز می‌شود.
واکسن جدید کرونا با عنوان BNT۱۶۲b۱ + جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، واکسن جدیدی که با استفاده از فناوری ژنتیکی پیشرفته آران‌ای ساخته شده است، در آزمایشات اولیه قابلیت فوق‌العاده‌ای در مقابله با ویروس کرونا نشان داد.


بیشتر بخوانید؛

خطری بزرگ تر از کرونا برای طلا

واکسن کرونا چه زمان به بازار می آید؟


 

ساینس‌دیلی گزارش داد، این واکسن که در حال حاضر با عنوان BNT۱۶۲b۱ شناخته می‌شود، موجب شکل‌گیری یک واکنش سیستم ایمنی شدید می‌گردد که با افزایش میزان واکسن یا دفعات دریافت آن، شدیدتر نیز می‌شود.

این واکسن با استفاده از یک قطعه از آران‌ای با عنوان "آران‌ای پیام‌رسان" ساخته شده است که موجب آغاز واکنش ایمنی بدن در مواجهه با ویروس جدید کرونا می‌شود. در این آزمایشات ۴۵ شخص بزرگسال ۱۸ تا ۵۵ ساله مشارکت داشتند که نیمی از آنان به طور تصادفی واکسن را با مقدار کم، متوسط و زیاد دریافت کردند، اما نیمی دیگر از داوطلبان دارونما دریافت کردند.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد افرادی که واکسن را دریافت کردند، واکنش ایمنی شدیدی را در برابر آن نشان دادند. همچنین مشخص شد با افزایش میزان واکسن دریافتی، شدت واکنش ایمنی نیز افزایش می‌یابد. دریافت واکسن برای نوبت دوم نیز همین تاثیر را بر واکنش ایمنی بدن دارد.

به گفته محققان، این واکسن عموما به راحتی توسط داوطلبان تحمل شده است، اما در برخی از آن‌ها عوارض جانبی زودگذر مانند درد محل تزریق، خستگی، سردرد، تب و خواب‌آلودگی مشاهده شده است. این افراد ظرف یک هفته از تاریخ دریافت واکسن به طور کامل بهبود یافته‌اند. معمولا روش‌های مبتنی بر آران‌ای برای تولید واکسن، ایمن بوده و منجر به تولید سریع واکسن می‌شوند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید-۱۹»  اواسط ماه دسامبر (آذرماه) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸)  به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون  ۲۰ میلیون و ۸۰۸ هزار و۷۰۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند،  ۱۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۶۲۳ نفر بهبود یافته‌اند و  ۷۴۷ هزار و  ۲۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید