چرا کشندگی کرونا کم شده است؟

کدخبر: ۳۵۶۴۸۶
بسیاری از ویروس‌ها پس از وقوع جهش‌های متعدد از شدت کشندگی شان کاسته می‌شود. علت این امر آن است که ویروس به میزبان خود برای غذا و بازتولید خود نیازمند است و در صورت مرگ میزبان، ویروس نیز نابود خواهد شد.
چرا کشندگی کرونا کم شده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا بیش از ۸ ماه است که جهان را درگیر خود کرده است. دانشمندان می‌گویند با گسترش کووید ۱۹ در تمامی کشورها، شاهد جهش چند باره این ویروس بوده ایم. جهش ویروس به طور بالقوه می‌تواند بسیار خطرناک و یا بی خطر باشد. این موضوع به نوع جهش و توانایی مقابله سیستم ایمنی بدن با ویروس جهش یافته مربوط می‌شود.

حال محققان می‌گویند افزایش جهش‌های متداول ویروس کرونا در اروپا، آمریکای شمالی و بخش‌هایی از آسیا منجر به شدت یافتن قدرت انتقال این ویروس شده است. با این حال، خبر خوب این است که احتمالاً این جهش‌ها قدرت کشندگی ویروس را کاهش داده است.

پائول تامیا، یکی از دانشمندان دانشگاه بین المللی سنگاپور در این باره می‌گوید: شواهد نشان می‌دهد در بخش‌هایی از جهان جهش ویروس کرونا قابلیت انتقال این ویروس را شدت بخشیده است. از همین رو، شاهد هستیم که شمار افراد آلوده شده به این ویروس، افزایش یافته است. با این حال، همزمان با افزایش قدرت واگیرداری کووید ۱۹، قدرت کشندگی این ویروس کاهش یافته است. شاید خبر خوبی است که ما هم اینک با ویروسی مواجه هستیم که قابلیت انتقال بالایی میان مردم دارد، ولی در عوض کمتر باعث مرگ و میر می‌شود.

او خاطر نشان کرد: بسیاری از ویروس‌ها پس از وقوع جهش‌های متعدد از شدت کشندگی شان کاسته می‌شود. علت این امر آن است که ویروس به میزبان خود برای غذا و بازتولید خود نیازمند است و در صورت مرگ میزبان، ویروس نیز نابود خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت برای نخستین بار در ماه فوریه (بهمن ماه) اعلام کرد دانشمندان شاهد جهش ویروس کرونا در اروپا و آمریکا هستند. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این جهش‌ها منجر به مرگبارتر شدن ویروس شده است.

تاکنون نزدیک به ۲۲ میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، ۷۷۵ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. سازمان جهانی بهداشت از مردم خواسته است تا زمان کشف واکسن موثر برای مقابله با این ویروس، در اماکن عمومی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند. رعایت بهداشت عمومی یکی از بهترین راهکار‌ها برای کنترل شیوع کووید ۱۹ در جامعه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید