نمایش خطرناک ترامپ با ایران

کدخبر: ۳۵۶۸۶۴
اقتصادنیوز : یک روزنامه اتریشی معتقد است که رئیس جمهور ایالات متحده بازی خطرناکی را درباره ایران در شورای امنیت به راه انداخته است.
نمایش خطرناک ترامپ با ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، وب سایت روزنامه در استاندر در گزارشی با عنوان «نمایش خطرناک ترامپ با موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل» نوشت: اگر پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل شانس تصویب را نداشته باشد، اغلب پس گرفته می شود. اگر همچنان اصرار بر ارائه باشد، معمولا علل سیاسی خاصی در پشت آن وجود دارد.


>>>>> در همین رابطه بخوانید؛
بازی ترامپ با ماشه برجام/ توطئه حقوقی کاخ‌سفید علیه ایران عملی می‌شود؟


روز جمعه، آمریکا پیش نویسی را برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ارائه داد. فقط آمریکا و جمهوری دومینیکن بدان رای مثبت دادند. روسیه و چین آن را وتو کردند – امری که ضروری نبود، زیرا حتی بدون وتو، تصویب هر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به 9 رای مثبت نیاز دارد.

 پس چرا دولت ترامپ کاری کرد که نیمی از جهان فریاد بزنند " آمریکا از همیشه منزوی تر است"؟ طرح قطعنامه غیرمنتظره در روز جمعه پیش درآمد اقدامی بود که دونالد ترامپ روز شنبه اعلام کرد: آمریکا مکانیزم "ماشه" را فعال خواهد کرد. اما اکثر اعضای شورای امنیت بر این عقیده اند که آمریکا نمی تواند به طور قانونی این کار را انجام دهد.

جالب توجه است که بولتن در وال استریت ژورنال علیه این اقدام استدلال می کند و آن را تاییدی بر حقانیت توافق هسته ای می خواند. برای بولتن که از چند جانبه گرایی متنفر است، مهم ترین نکته این است که بدین ترتیب حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد آسیب می بیند.

بولتن همچنین در یادداشت خود یکی از علل احتمالی این اقدام ترامپ را توضیح می دهد: جلوگیری از تجدید حیات توافق هسته ای در صورت ریاست جمهوری جو بایدن.

در هر صورت، تحریم تسلیحاتی ایران تا سال 2023 در اتحادیه اروپا ادامه دارد: این بدان معنی است که بریتانیا، فرانسه و آلمان با خواسته آمریکا همدردی می کنند. با این حال، روز جمعه آنها پیش نویس قطعنامه را تصویب نکردند، زیرا در آن هیچ محدودیت زمانی ذکر نشده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید