اپل برای دولت آمریکا آیپاد «فوق محرمانه» ساخته است

کدخبر: ۳۵۶۸۷۸
اقتصادنیوز : ​یک کارمند پیشین اپل طرحی را افشا کرده‌ است که به موجب آن، این شرکت شماری دستگاه پخش موسیقی آیپاد فوق محرمانه برای دولت آمریکا ساخته است.
اپل برای دولت آمریکا آیپاد «فوق محرمانه» ساخته است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورو نیوز ،دیوید شایر، مهندس نرم‌افزار که در واحد تولید نسل اول آیپدها در اپل مشغول به کار بوده است، می‌گوید در سال ۲۰۰۵ قراردادی میان این شرکت و وزارت انرژی آمریکا بسته شد تا تعدادی آیپاد «فوق محرمانه» ساخته شود.

او در پستی که به تازگی در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده جزییاتی از این برنامه را منتشر کرده است.

بنا بر گفته او این طرح به قدری مخفیانه بوده است که تنها دو تن دیگر از روسای داخلی شرکت در جریان آن قرار داشتند. طرف قرارداد اپل در این برنامه یک شرکت پیمانکار وزارت دفاع به نام «بچل» بوده است.

به ادعای آقای شایر، به اپل گفته شده است آن‌ها آیپادی می‌خواهند که هیچ تفاوت ظاهری با آیپادهای معمولی نداشته باشد و مثل دیگر آیپادها کار کند. اما به لحاظ طراحی داخلی حاوی قطعاتی سخت‌افزاری باشد که بتوانند داده‌هایی را ضبط کنند و این کار باید به حدی ظریف انجام شود که کاربران عادی نتوانند تغییری را در دستگاه تشخیص دهند.

 هرچند نوع نهایی سخت‌افزار الحاقی از دیوید شایر مخفی نگاه داشته شده است، با این حال او حدس می‌زند که این سخت‌افزار احتمالا امکان اندازه‌گیری ذرات رادیواکتیو در هوا را فراهم می‌کرده است.

وی می‌گوید: «شما می‌توانید در اطراف شهر قدم بزنید و به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان گوش دهید، در همان حال که دستگاه آیپادتان در حال جمع‌آوری اطلاعات ذرات رادیواکتیو در هوا یا شواهدی از حضور اورانیوم برای یک برنامه توسعه بمب است، بدون آن‌که رسانه‌ها یا مردم شستشان خبردار شود چه چیزی دارد اتفاق می‌افتد.»

همکاری احتمالی و مخفیانه دولت آمریکا و شرکت اپل در حالی افشا می‌شود که در سال‌های اخیر این دو درگیر پرونده‌ای حقوقی در وزارت دادگستری بوده‌اند.

مقامات دولتی آمریکا به دفعات از اپل خواسته‌اند تا رمز عبور آن دسته از محصولات اپل را که در اختیار مجرمان بوده است تسلیم کند. امری که مسئولان اپل می‌گویند به دلیل حریم خصوصی کاربران زیر بار آن نخواهند رفت.

شرکت اپل، بچل و وزارت انرژی آمریکا هنوز به ادعاهای تازه واکنشی نشان نداده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید