بررسی وضعیت اتباع و مهاجران خارجی در ایران و ترکیه

کدخبر: ۳۵۶۸۹۲
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با مدیر کل مهاجرت جمهوری ترکیه در جهت همکاریهای مشترک امنیتی و برگزاری نشست های مشترک، از طریق ویدئو کنفرانس گفت و گو کردند.
بررسی وضعیت اتباع و مهاجران خارجی در ایران و ترکیه

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: «مهدی محمودی» در گفت و گو با «ساواش اونلو» مدیرکل مهاجرت جمهوری ترکیه، در زمینه آخرین تحولات و موضوع های منطقه ای مرتبط با مباحث مهاجرت و مسایل مشترک در خصوص افزایش همکاریهای دوجانبه، مبارزه منسجم با پدیده قاچاق انسان و تردد اتباع غیرمجاز، همکاری و تشریک مساعی و تعامل سازنده تر دو کشور رایزنی کردند.

مدیرکل امورمهاجرت ترکیه به اهمیت روابط دوستانه میان دو کشور اشاره کرد و از عدم همکاری و حمایت کافی اتحادیه اروپا و جوامع بین المللی از کشورهای ایران و ترکیه که همواره در معرض سوء استفاده مهاجرین غیرمجاز بوده اند ابراز تاسف کرد.

وی همچنین بر لزوم بازبینی جامعه جهانی در نحوه مبارزه با پدیده مهاجرت غیرقانونی، قاچاق انسان( مهاجرین، زنان و کودکان) مبارزه با گروهک های تروریستی منطقه در همکاری مستقیم با دو کشور ایران و ترکیه تاکید کرد.

اونلو ضمن تشکر از همکاریهای سازنده طرف ایرانی در مسائل مشترک، خواستار گسترش همکاریها در حوزه مهاجرت و پناهندگی، مبارزه مشترک با جرائم سازمان یافته، آغاز دور جدید نشست شش جانبه منطقه ای و همکاری بیشتر مرزبانی کشورمان در مبادی مشترک در زمان دیپورت غیرمجاز شد.‌

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ایران نیز ضمن قدردانی از همکاریهای مقامات ترکیه، انتصاب ساواش اونلو را به ایشان تبریک گفت.

وی با تاکید به نقش کمرنگ سازمانها و نهادهای بین المللی در امر کمک به جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق انسان و همچنین پیشگیری از مهاجرت غیر قانونی اظهار داشت: ایران و ترکیه در پدیده قاچاق انسان با معضل مشترکی روبه رو هستند که ضرورت دارد با جدیت به تقویت مناسبات دوجانبه همت گمارند.

محمودی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در امر مبارزه و پیشگیری از تردد غیرقانونی در مرزهای مشترک از هیچ کوششی فروگذار نکرده و نمونه آن دستگیری تعداد قابل توجهی مهاجر غیرقانونی در طول سالجاری در مرزهای مشترک است.

وی از عدم توفیق جامعه جهانی در مواردی همچون کاهش پدیده مهاجرت، حمایت مناسب از تخصیص منابع کافی برای توسعه کشور افغانستان بویژه در بخش زیرساخت ها و نیز پیشگیری و مقابله با مهاجرت غیرقانونی ابراز تاسف کرد و توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک در منطقه که در مسیر ترانزیت مهاجرین غیرقانونی از کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان به اروپا قرار دارد، همواره بصورت یکجانبه ایستادگی نموده و در این راه متحمل هزینه های سنگینی شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید