نیوریوک تایمز تحلیل کرد:

دستاورد آمریکا از فعال سازی بند ماشه؛تقریبا هیچ

کدخبر: ۳۵۶۹۷۹
نیوریوک تایمز می نویسد:اقدمات دولت ترامپ به جای آنکه ایران را منزوی کند آمریکا را به انزوا برده به طوریکه اگر بند ماشه هم فعال شود و تحریم ها بازگردد دیگر کشورها حمایت نمی کنند.
دستاورد آمریکا از فعال سازی بند ماشه؛تقریبا هیچ

روزنامه آمریکایی نیوریوک تایمز نوشت:آمریکا به جای منزوی کردن ایران بر سر توافق هسته ای،خودش پشت در ماند زیرا متحدان و دشمنان آمریکا با هم، از پذیرش درخواست دولت ترامپ برای تحریم ایران، روی برگردانند و بطور بالقوه اقتدار جهانی آمریکا را تضعیف کردند.

این روزنامه با اشاره به اقدامات اخیر دولت آمریکا برای نابودی برجام نوشت:تقریبا هر کاری که از سوی ترامپ انجام شده با بن بست روبرو شده است.

رویارویی دیپلماتیک آمریکا و اروپا

نویسندگان مقاله در این روزنامه اعتقاد دارند: یک رویارویی دیپلماتیک بر سر تحریم های بین المللی علیه ایران، ملموس ترین نمونه ای است که نشان دهد ایالات متحده به جای منزوی کردن تهران، تا حد زیادی خود را از نظم جهانی منزوی کرده است. ترامپ تقریبا در هر گامی که برای نابودی توافق هسته ای 2015 برداشت، با مخالفت روبرو شد.

در واقع اقدامات آمریکا با ناامیدی متولد شد و نزدیکترین متحدان آمریکا در اروپا از آن حمایت نکردند.به طوریکه هفته گذشته این مخالفت به یک رویارویی آشکار انجامید و فقط دومینکن به قطعنامه آمریکا رای مثبت داد.

new

تناقض های آمریکایی

نیوریوک تایمز با اشاره به تبعات این مواجهه می نویسد:پومپئو پس از این ناکامی آشفته حال تندترین واژه ها را نیز نثار دیپلمات های بریتانیا، فرانسه و آلمان کرد که با وجود نقض برجام کنار ایران ایستادند.اما پومپئو به روی خودش نیاورد که موارد نقض برجام توسط ایران، واکنشی به تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق بود.

این روزنامه معتبر آمریکایی تناقض دیگر پومپئو را خروج آمریکا از توافق هسته ای می داند و می نویسد:آمریکا هنوز هم خودش را "شریک" این توافق بین المللی می داند حال آنکه آقای ترامپ در سال 2018، اعلام کرد که "او به مشارکت آمریکا  در توافق هسته ای، خاتمه می دهد."

ماشه چکانده شود چه می شود؟

در بخشی از این مقاله یک سئوال مهم مطرح می شود:به فرض که آمریکا در فعال کردن بند ماشه موفق هم بشود این موفقیت چه ثمری دارد؟نویسندگان مقاله اعتقاد دارند اگر آمریکا در این کارزار موفق هم بشود تحریم هایی را باز می گرداند که هیچ کدام از متحدان آمریکا مایل به اجرای آن نیستند.نویسندگان مطلب اعتقاد دارند این اتفاق  نه تنها اقتدار آمریکا در جهان را تضعیف می کند بلکه چه بسا به دشمنانش نشان دهد که چگونه سازمان ملل را در کشمکش های آینده جهان، به حاشیه برانند.

1596639858164

متحدان و دشمنان کنار هم علیه آمریکا

این روزنامه با اشاره به سخنان و بیانیه ها دیپلمات های بریتانیا، فرانسه و آلمان نوشت:متحدان و دشمنان آمریکا با هم، از پذیرش درخواست دولت ترامپ برای تحریم ایران، روی گرداندند و بطور بالقوه اقتدار جهانی آمریکا را تضعیف کردند.

 وزیر خارجه آمریکا، عملا گروهی از کشورها را که در شکل گیری برجام نقش داشتند، پراکنده کرد. از جمله این کشورها، چین و روسیه یعنی رقبای مهم آمریکا بودند که بر سر یک هدف مشترک نامعمول با آمریکا همکاری کردند تا ایران را دست کم تا سال 2030 از گردآوری مواد لازم برای ساخت بمب هسته ای باز دارند.یک کارشناس ژئواستراتژی و امنیت در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی واشنگتن، می گوید: "ترامپ و پومپئو، متحدان ما را فراری می دهند تا علیه ما و در کنار دشمنان ما قرار بگیرند. این برای من غیر قابل تصور است که چطور چنین جنگی در سازمان ملل را به عمد می بازید؟"

manar-00196690015809010344

بدل ایران به آمریکا در انزوا

نویسندگان با تاکید بر اینکه کشمکش کنونی در شورای امنیت اتحاد غیر قابل پیش بینی را میان ایران و اروپا بوجود آورده است نوشتند: تهران از این موقعیت استفاده کرد تا کارزار آمریکا برای منزوی کردن ایران را به خودش برگرداند.این مطلب به سخنان مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل نیز اشاره دارد که گفته است: "آمریکا نباید شانس خودش را امتحان کند چرا که نتیجه اش، یک تحقیر دیگر خواهد بود."

 

 

       

              

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید