دستور چین به آمریکا

کدخبر: ۳۵۷۰۴۵
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به نشست دو جانبه آمریکا و روسیه در مورد مذاکرات کنترل سلاح موسوم به «نیو استارت» گفت: آمریکا به عنوان کشوری که بزرگترین زرادخانه هسته ای جهان را در اختیار دارد موظف است با هدف اجماع جامعه جهانی، زرادخانه هسته ای خود را به صورت جدی کاهش دهد.
دستور چین به آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا:  «جائو لی جیان» روز جمعه در نشست خبری روزانه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن افزود: آمریکا همچنین باید شرایطی را برای سایر کشورهای دارای تسلیحات هسته ای به منظور شرکت در مذاکرات چند جانبه درباره خلع سلاح هسته ای فراهم کند.

وی در مورد موضع کشورش برای پیوستن به این مذاکرات نیز گفت: موضع آشکار و مداوم چین این است که قصد ندارد در مذاکرات کنترل سلاح شرکت کند اما چین از این مذاکرات به خاطر صلح و امنیت بین المللی حمایت می کند.

پیمان استارت نو آخرین توافق کنترل تسلیحاتی بین دو قدرت اتمی آمریکا و روسیه است که فوریه (بهمن/اسفند) ۲۰۲۱ منقضی می‌شود چین که گمان می‌رود زرادخانه اتمی کوچکتری نسبت به آمریکا و روسیه داشته باشد، پیشتر دعوت برای حضور در این نشست مشترک را رد کرده و امیدواری‌های واشنگتن را برای سه‌جانبه کردن توافق استارت جدید نقش بر آب کرد.

«فو سونگ» مدیرکل کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین پیشتر گفته بود که اگر آمریکا زرادخانه هسته ای خود را به سطح چین کاهش دهد این کشور مایل به شرکت در مذاکرات سه جانبه با روسیه و آمریکا است.

او افزود: اگر آمریکا حاضر باشد زرادخانه خود را تا سطح چین کاهش دهد این کشور فردای آن روز به گفت و گوها خواهد پیوست.

وی با ابراز علاقه به اینکه چین هم برای چنین گفت و گویی تمایل دارد گفت: به رغم چنین تمایلی ما می دانیم که این اتفاق رخ نخواهد داد.

گمانه زنی ها حاکی است روسیه و آمریکا هر یک بیش از ۶ هزار کلاهک هسته ای در اختیار دارند اما سهم چین حدود ۳۰۰ کلاهک اتمی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید