عسل بهترین تسکین دهنده سرماخوردگی

کدخبر: ۳۵۷۰۸۳
اقتصادنیوز : نتایج یک مطالعه مروری نشان می دهد عسل در تسکین علایم سرماخوردگی بهتر از داروهای معمول است.
عسل بهترین تسکین دهنده سرماخوردگی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سیناپرس، براساس نتایج یک مطالعه‌ مروری، به‌نظر می‌رسد که عسل نسبت‌به آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای بدون نسخه، درمان بهتری برای سرماخوردگی باشد. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد بریتانیا می‌گویند عسل درمانی غیرتخصصی و بسیار شناخته‌شده میان بیماران است، این ماده‌ی خوراکی با قیمتی ارزان و به‌سادگی دردسترس افراد قرار داشته و مضرات محدودی دارد.

درحالی‌که آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب موجب عوارض جانبی و مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شوند، استفاده از عسل به‌عنوان درمان جایگزین مزیت‌های مختلفی دارد. به ‌گفته‌ی پژوهشگران از آن‌جایی که بیشتر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی ویروسی هستند، تجویز آنتی‌بیوتیک هم بی‌تأثیر و هم نامناسب است؛ هرچند که نبود گزینه‌های مؤثر و نیز تمایل به حفظ ارتباط پزشک و بیمار، موجب تجویز افراطی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.

مردم از زمان‌های دور از عسل برای کمک به مقابله با سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌کنند؛ اما پژوهش درزمینه‌ی اثربخشی آن کامل نبوده و تردید زیادی را در این مورد برجای گذشته است که آیا واقعا عسل علائم سرماخوردگی را در گروه‌های سنی مختلف تسکین می‌دهد.

نتایج مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که عسل در درمان علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی ازجمله گلودرد، گرفتگی بینی، سرفه و احتقان عمومی مؤثر است. اگرچه درحالی‌که این نتیجه‌گیری امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد، عواملی روی چنین پژوهش‌هایی مؤثر هستند که باید درنظر گرفته شود؛ گیدون مایروویتز-کاتز، اپیدمیولوژیست دانشگاه ولنگونگ در استرالیا می‌گوید: «درمورد فراتحلیل‌ها، مسئله‌ی مهم مطالعاتی است که در آن درنظر گرفته می‌شوند. اگر مقاله‌هایی که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید، بد باشند، نمی‌توانید چیزی زیادی درمورد آن موضوع بگویید به‌جز اینکه به پژوهش بیشتری نیاز است. در مورد مطالعه‌ی جدید، به‌نظر می‌رسد اکثر پژوهش‌های درنظر گرفته شده در آن دارای ناسازگاری‌های نگران‌کننده و اشتباهات آشکاری باشند؛ بنابراین باید درمورد توجه بیش‌از‌حد به نتایج آن محتاط باشیم.»

هر فرد سرماخورده‌ای می‌داند درمان‌های موجود اغلب تفاوت چندانی در روند کلی بیماری ایجاد نمی‌کنند. عسل می‌تواند این احساس را ایجاد کند که اثرگذار است و پژوهشگران می‌گویند ارزش آن را دارد که با کارآزمایی‌های بزرگ باکیفیت کنترل‌شده دارونما مورد بررسی قرار گیرد.

مایروویتز-کاتز افزود: «خود فراتحلیل به‌خوبی انجام شده است اما به‌نظر می‌رسد کیفیت مطالعات مربوط به استفاده از عسل برای درمان سرفه و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی واقعا پایین باشد؛ بنابراین فقط می‌توانیم بگوییم که هنوز مطمئن نیستیم که آیا عسل کمکی می‌کند یانه، زیرا به‌خوبی به این سؤال پاسخ نداده‌ایم.»

در همین حین، پژوهش درزمینه‌ی سودمندی اثرات ضدباکتریایی عسل و استفاده از آن در درمان ناخوشی‌هایی به‌جز سرفه و سرماخوردگی ادامه دارد. گاهی اوقات بهترین درمان‌ها همان چیزی هستند که طبیعت برای ما فراهم کرده؛ اما قطعا به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید