هشتمین مقر در عراق هم از نیروهای ائتلاف آمریکایی تخلیه شد

کدخبر: ۳۵۷۴۱۰
سخنگوی ستاد عملیات نیروهای مشترک عراق اعلام کرد، مقر شماره هشت در پایگاه التاجی در شمال بغداد که نیروهای ائتلاف آمریکایی امروز، یکشنبه از آن خارج شده و آن را به نیروهای عراقی تحویل دادند دربرگیرنده مشاوران نظامی از نیوزیلند، استرالیا و آمریکا بود.
 هشتمین مقر در عراق هم از نیروهای ائتلاف آمریکایی تخلیه شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سرلشکر تحسین الخفاجی، سخنگوی ستاد عملیات نیروهای مشترک عراق امروز جزئیات جدیدی از پایگاه التاجی که در دست نیروهای ائتلاف بین‌المللی بود و امروز به نیروهای عراقی تحویل داده شد، اعلام کرد. او به شبکه اسکای نیوز گفت، این پایگاه شماره هشت در پایگاه التاجی از سوی نیروهای نیوزیلند، آمریکا و استرالیا مورد استفاده قرار می‌گرفت و برای آماده سازی نیروهای عراقی و بالا بردن توان نظامی‌شان از آن استفاده می‌شد.

او اظهار کرد: در این اردوگاه بیش از ۴۷ هزار نیروی نظامی عراق آموزش دیده‌اند. این مقر شماره هشت بخشی از پایگاه التاجی بود که شامل یک پایگاه هوایی نیز می‌شود. یگان‌های مختلف ارتش عراق نظیر نیروهای زرهی، مهندسی نظامی، پیاده‌نظام، کادر پزشکی و کادر پرواز و هواپیماهای ارتش در آن مستقر هستند.

سرلشکر الخفاجی درباره تجهیزاتی که نیروهای ارتش عراق در این مقر تحویل گرفته‌اند، گفت: این تجهیزات شامل خودروهای تخصصی و نظامی سلاح‌های متوسط، سبک و ذخایر و مهمات دیگر هستند که در آینده برای آموزش استفاده خواهند شد.

او تاکید کرد: نیروهای بین‌المللی یک دفعه از مقر هشتم از پایگاه التاجی خارج شدند و هرگز مجدد در مواضع دیگر در عراق مستقر نخواهند شد.

الخفاجی تصریح کرد: آنچه برخی رسانه‌ها درباره بازاستقرار این نیروها در داخل عراق می‌گویند صحت ندارد و نادرست است. نیروهای عراقی کاملا این پایگاه را به دست گرفتند. این مقر طبق جدول زمانی تعیین شده و مورد توافق دولت عراق و ائتلاف بین‌المللی تحویل داده شد.

الخفاجی در گفت‌وگویی با پایگاه خبری «بغداد الیوم» نیز گفت: نیروهایی که در این پایگاه حضور داشتند یا به کشورهای خود باز می‌گردند و یا به پایگاه‌های خارجی در کشورهای عضو شورای همکاری می‌روند.

سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق گفت که مراسم تحویل این پایگاه با حضور نماینده دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیری عراق انجام شد.

طبق گزارش میدل ایست نیوز، الخفاجی ادامه داد: نیروهای عراقی در روزهای آتی و بر اساس جدول زمانبندی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق پایگاه‌های دیگری را از ائتلاف بین‌المللی تحویل خواهند گرفت.

وی اشاره کرد که اردوگاهی که امروز به نیروهای عراقی تحویل داده شد شامل امکاناتی برای آموزش با ارزش تقریبی ۳۶۰ میلیون دلار بود که نیروهای عراق می‌توانند آن را اداره و در آن فعالیت کنند.

در این رابطه «مایلز کاگینز»، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی نیز تاکید کرد که ائتلاف بین‌المللی تجهیزاتی با ارزش ۳۴۷ میلیون دلار در اردوگاه التاجی به نیروهای عراقی تحویل داد.

پیش از این ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که پایگاه التاجی، هشتمین پایگاه نظامی را از نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم به فرماندهی ایالات متحده امریکا تحویل گرفته است.

ائتلاف ضدداعش مانع از پوشش مراسم تحویل پایگاه عراقی التاجی توسط العهد، العالم و النجباء شد

میدل ایست نیوز: نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش از پوشش خبری مراسم تحویل پایگاه التاجی به نیروهای عراقی توسط شبکه‌های «العهد، العالم و النجباء» ممانعت کردند.

در ویدیویی که توسط «محمد العواد»، خبرنگار شبکه العهد منتشر شده، آمده است که قرار بود ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکل پایگاه نظامی التاجی را به نیروهای عراقی تحویل دهند و دعوت‌نامه‌ای از فرماندهی عملیات مشترک برای پوشش مراسم تحویل دریافت کردیم اما نیروهای آمریکایی ائتلاف مذکور به صورت گزینشی مانع از حضور تیم رسانه‌ای برخی شبکه‌ها شدند.

العواد افزود: نیروهای آمریکایی علیرغم دعوت فرماندهی عملیات مشترک، مانع از ورود شبکه‌های العهد، العالم و النجباء برای پوشش مراسم مذکور شدند که این اقدام با آزادی بیان و حق رسانه‌ها در انتقال اطلاعات در تعارض قرار دارد.

وی در پایان اظهار کرد: ما علت این کار را نمی‌دانیم، ما در اراضی عراق قرار داریم وآمریکایی‌ها حق ندارند که مانع از تردد رسانه‌های عراقی در کشورشان شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید