افشاگری افسر سابق موساد درباره تماس با امارات از سال ۲۰۰۵

کدخبر: ۳۵۷۵۶۱
مسئول جذب جاسوسان موساد در جهان گفت که سال ۲۰۰۵، سفری به امارات داشته و این نخستین سفر یک مسئول عالی رتبه از دستگاه موساد به امارات بوده است.
افشاگری افسر سابق موساد درباره تماس با امارات از سال ۲۰۰۵

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، عربی ۲۱ نوشت، دیوید میدان، مسئول جذب جاسوسان موساد در جهان گفت که در این سال تماس‌های محرمانه آغاز شد و به همین دلیل، توافق صلحی که اخیراً میان تل آویو و ابوظبی اعلام شد، نتیجه سال‌های مدید فعالیت محرمانه بود.

میدان که مدیریت پرونده اسیران اسرائیلی به اسارت گرفته شده توسط نیروهای مقاومت را برعهده داشت، در مصاحبه‌ای طولانی با روزنامه اسرائیل هیوم گفت: از زمانی که آریل شارون، نخست وزیر وقت تصمیم به تعیین مئیر داگان به عنوان رئیس موساد در سال ۲۰۰۲ گرفت،‌ بر دو ماموریت تاکید کرد: توسعه روابط با جهان عرب و ایجاد توانمندی‌های محرمانه برای برخورد با ایران.

میدان که یکی از مذاکره کنندگان اصلی برای توافق تبادل اسیران با حماس به نام "توافق شالیط" بود، گفت: عملاً در راستای این دو پرونده تلاش شد و انتصاب‌های بعدی در این دستگاه در راستای اجرای این دو پرونده بود و از آن روز، داگان نظرش این بود که من به پرونده تحکیم تماس‌ها با کشورهای عربی بپردازم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تماس‌هایی با همتایان خود در دستگاه‌های اطلاعات آمریکا (سیا) و انگلیس MI۶ و کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی داشتم، اما ۶۰ درصد از زمان من در کشورهای عربی میگذشت، صبح از خواب بیدار می‌شدم و روزم را با عرب‌ها شروع می‌کردم. افرادِ عرب را از اقصی نقاط جهان در دفترم می‌آوردم. شبکه الجزیره به زبان عربی را دنبال می‌کردم، چراکه محتوای آن ضرر و سم‌زایی بیشتری نسبت به نسخه انگلیسی آن دارد که میانه‌روتر است.

وی ادامه داد: در آغاز کارم، با نخست وزیر به صورت هفتگی دیدار می‌کردم و تمامی تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی جزئیات دقیقی از ماموریت من در کشورهای عربی به ویژه در ابوظبی و دبی نمی‌دانستند. به یاد می‌آورم که یک بار به آنها گفتم که این مکان‌ها بر روی نقشه کجا هستند.

این مقام اسرائیلی تصریح کرد: معیار من در تماس با کشورهای عربی، بر مبنای جغرافیا بالاخص کشورهای هم‌جوار با ایران بودند. ما از یک کشور عربی به یک کشور دیگر می‌رفتیم و کار را با تماس‌های شخصی و سپس انجام سفرها آغاز کردیم. این مرحله عملاً در سال ۲۰۰۵ آغاز شد که در آن، یک رخداد بسیار مهم رخ داد که همان سفر من برای نخستین بار به امارات بود.

جذب نیرو

وی ادامه داد: من اولین مسئول اسرائیلی برجسته از موساد بودم که پرواز می‌کرد و با رهبر امارات دیدار می‌کرد. از اینجا، روابط محرمانه آغاز شد با کارمندانمان همواره در خط تماس برای همکاری‌های متنوع و جذاب و بسیار فشرده بودیم.

این مسئول اسرائیلی عنوان داشت: پیش از سفر نخستم به امارات در سال ۲۰۰۵، هرازگاهی پیشنهادهایی به شخصیت‌های اسرائیلی مطرح می‌شد که در ابوظبی با مسئولان ارشد نشست داشتند، اما امارات این پیشنهادهای پراکنده را مهم تلقی نمی‌کرد، چراکه بخشی از یک روند مداوم نبود و آنها موساد را نهاد رسمی می‌دیدند که با آن صحبت می‌کنند در نتیجه من به عنوان رئیس این بخش برای تماس با کشورهای عربی، بعد از شش سال از فعالیت‌های فشرده، یک ماحصل بزرگ از برقراری روابط و حفظ آن را رقم زدم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پایان فعالیت من در موساد، از سال ۲۰۱۳ شروع به ایجاد زیرساخت جاری بسیار بزرگی به عنوان یکی از ستون‌های صلح اقتصادی با کشورهای عربی کردم، این امر یک شَبِه، ظاهر نمی‌شود، چراکه روندی است که به کندی ایجاد شده است، با توجه به اینکه بعد از اعلام توافق اخیر، یکی از مسئولان ارشد اماراتی برای من پیامی از طریق واتساپ به زبان انگلیسی فرستاد که متنش این بود: برادرم، تو بودی که این مسیر را آغاز کردی".

دیدار با بن زاید و برادرانش

میدان فاش کرد که نخستین بار که به ابوظبی در سال ۲۰۰۵ رفت، با محمد بن زاید و برادرانش دیدار کرد.

وی ادامه داد: ما معمولاً در یکی از قصرها در اتاق نشیمن بسیار بزرگی دیدار می‌کردیم، مذاکرات در فضای خوبی انجام می‌شد، آنها قابل اطمینان به نظر می رسیدند و دیدار با اسرائیلی‌ها برای آنها مساله دلنشینی بود.

میدان تاکید کرد: هنگامی که داگان به ما در برخی از دیدارها پیوست، با اماراتی‌ها به زبان انگلیسی صحبت کرد، اما من در نشست‌هایی که به تنهایی با آنها داشتم، به زبان عربی حرف می‌زدم و بسیار کم به زبان انگلیسی صحبت می‌کردم، این مذاکرات جدی نبود، و زمانی که به اتاقی بسته با مشارکت دو نفر از هر دو طرف با حضور خود حاکم امارات و مسئولان ارشد می‌رفتیم، نشست‌های معمول و مداوم برگزار می‌کردیم.

وی تصریح کرد که بسیار شخصیت بن زاید را دوست دارد، او با آنکه می‌گفت تا زمانی که پیشرفتی در مذاکرات با فلسطینی‌ها حاصل نشود،  صلح با اسرائیل ممکن نیست، اما تصمیم "جسورانه‌ای" را گرفت تا یک گام به سمت اسرائیل به جلو بیاید، اما یک سال قبل این گونه به نظر رسید که گویی پیشرفتی در جهت عکس وجود دارد، در حال حاضر ما در مقابل یک توافق صلح درمورد هرچیزی هستیم، عادی‌سازی در طول این زمان وجود داشته است و اکنون به صورت رسمی دارای چارچوب می‌شود، این باعث ایجاد پویایی و مقدمه‌چینی‌های جدید می‌شود.

وی پیش بینی کرد که کشورهای عربی دیگری بعد از امارات، اقدام به این کار کنند و گفت: مهم نیست که اولین یا دومین طرف چه کشوری است، با وجود اینکه عربستان کشوری "مهم، بزرگ و محوری" است، اما من فرض می‌کنم که نخستین کشور، بحرین باشد و سپس عمان و بعد از آن عربستان و سپس کویت و میان آنها چه بسا با یک کشور عربی دیگر غافلگیر شویم.

عربستان در راه

میدان گفت: درمورد توافق با عربستان، ما توافقی را با اسرائیل طی روزهای آتی در نظر نمی‌گیریم، چراکه محمد بن سلمان یک شخص قابل پیش بینی نیست، اما من مطمئن هستم که گام امارات در قبال اسرائیل، با هماهنگی با او بوده است و با موافقت او انجام شده است، اما از وی خواسته می‌شود تا تصمیمی را در مورد زمانی که برایش مناسب است، اتخاذ کند، ممکن است یک ماه طول بکشد، سپس توافقی با اسرائیل منعقد شود، در پایان این امر حاصل می‌شود و این سناریو بسیار منطقی است.

وی در مقام مقایسه میان توافق کنونی امارات با توافق با اردن و مصر گفت که این مساله متفاوت است، اسرائیل وارد چهار جنگ شدید با مصر شد، ده‌ها هزار نفر از دو طرف کشته شدند، تعدادی اسیر گرفته شدند و اراضی اشغال شد و خون‌های بسیاری ریخته شد، هنگامی که رهبر مصری، سادات آمد و الگوی جنگ را در هم شکست، سپس بعد از او ملک حسین با همان "شجاعت" آمد، تفاوت این دو کشور با امارات این است که ما مقابل یکی از ثروت‌مندترین کشورها و پیشرفته‌ترین آنها هستیم.

نقش دحلان

میدان گفت که اهمیت توافق اسرائیل با امارات این است که به صورت گسترده در اقتصاد ما آمیخته می‌شود، این کشور بسیار شیفته تکنولوژی و مشاغل پیشرو است، اسرائیل نیز برای این امر مناسب است، امارات میلیاردها دلار پول می‌دهد و ذخایر اقتصادی به ارزش دو تریلیون دلار دارد و آنها زمانی که سرمایه‌گذاری را در اسرائیل آغاز کنند، حجم تجارت میان ما افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: گزارش‌هایی که درباره تهدید برتری نظامی اسرائیل در پی توافق با امارات  هشدار میدهند، به هیچ وجه درست نیست، چراکه ما انواع مختلفی از توافق‌ها را با امارات در مسائل امنیتی داریم، من امارات را یک دشمن نمی‌بینم، فردا که اسرائیلی‌ها به امارات سرازیر شدند، این کشور بسیار امن است، با پلیس قوی و دستگاه‌های امنیتی کارآمدی که دارد.

این مسئول اسرائیلی از این امر پرده برداشت که صحبت از عامل فلسطینی در توافق اسرائیل و امارات، اشاره به محمد دحلان، فرمانده امنیت پیشگیری سابق در غزه و یکی از رهبران جدا شده از فتح دارد که به عنوان مشاور ارشد بن زاید فعالیت می‌کرد. این امر ممکن است باعث شود توافق کنونی، نشانه‌ای برای آنچه که در فلسطین حاصل شده، باشد، امارات آماده خواهد شد که تشکیلات خودگردان را تحت سیطره خود درآورد، همانطور که آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند، اما من فرصت‌های آن را در فلسطین نمی‌بینم.

وی در پایان گفت: میزان منافع اسرائیل در حضور دحلان در راس تشکیلات خودگردان فلسطین، مرتبط به این بود که ما می‌توانیم قراردادی را با وی منعقد کنیم، اما آیا اسرائیل به دنبال معامله با فلسطینی‌ها است؟ این سوال دیگری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید