توصیه هاشمی به مدیران شهری برای نقد کردن اعتبارات مترو؛پشت دراتاق وزیران بخوابید

کدخبر: ۳۵۷۷۹۳
اقتصادنیوز : رییس شورای شهر تهران امروز در حاشیه شورای شهر تهران باز هم از کم توجهی مدیریت شهری به مترو گلایه کرد و گفت : مسئولان دولتی ،شهرداران مناطق و حتی شهردار تهران به مترو به عنوان وسیله حمل ونقلی عدالت محور بها نمی دهند .
توصیه هاشمی به مدیران شهری برای نقد کردن اعتبارات مترو؛پشت دراتاق وزیران بخوابید

به گزارش اقتصادنیوز ،مدت ها است خبری از افتتاح ایستگاه های مترو نیست . سال گذشته بود که شهرداری تهران  وعده داد ماهی یک ایستگاه به ایستگاه های متروی تهران اضافه می شود اما این وعده نیز به لیست وعده های محقق نشده شهرداری اضافه شد و ایستگاه هایی که به گفته مسئولان مترو تا 90 درصد هم تکمیل شده شده بودند تکمیل نشدند . دلیل این عقب ماندگی تاریخی را مسئولان مترو نداشتن اعتبارات و محروم ماندن از کمک های دولتی  عنوان می کردند .  هرچند با واریز اعتبارات اوراق مشارکت مدیران مترو وعده داده اند که امسال مترو رکورد افتتاح را خواهد زد .

عقب ماندگی های  توسعه مترو موضوع تذکر همیشگی محسن هاشمی ،رییس شورای شهر تهران هم است  . اودر نخستین تذکری که  تابستان سال گذشته به شهردار تهران داد  اعلام کرد که  وضعیت مترو  در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است ودر طول بیش از سی سال از فعالیت شرکت مترو در پس از انقلاب و حتی قبل از انقلاب این وضعیت بی سابقه بوده است.

پیروز حناچی ،شهردار تهران درباره وعده های محقق نشده شهرداری درحوزه توسعه مترو می گوید :‌حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌ها و به نظر بنده مهم‌ترین موضوع شهر تهران است، اما چه کنیم که بودجه شهرداری تهران برای توسعه مترو کافی نیست. توسعه مترو تنها ربط به شهرداری تهران نداشته بلکه یک موضوع حاکمیتی است و باید دولت و حاکمیت به توسعه آن و تأمین منابع آن اهتمام ورزند.  توسعه یک خط عادی مترو امروز در تهران بیش از 10 هزار میلیارد تومان هزینه دارد و این در حالی است که از ابتدا زیرساخت‌ها و هزینه‌های ساخت مترو برعهده دولت بوده اما به مرور به گردن مدیریت شهری افتاده است.

به گفته حناچی بودجه‌های عادی شهرداری امکان توسعه خطوط جدید مترو فراهم نیست و نمی‌توان آن وعده ای که برای افتتاح هر ماه یک ایستگاه داده بودیم را محقق کرد. امروز بسیاری از ایستگاه‌ها تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند ولی دو دلیل باعث عدم تحقق این وعده شده است؛ یکی بدعهدی بانک آینده و دیگری تحریم‌ها.  پیش از آنکه تحریم‌ها مجدد بازگردد 50 درصد هزینه‌ها به عهده شهرداری بود اما امروز که تحریم‌ها بازگشته و قیمت ارز این چنین افزایش داشته است، این هزینه از عهده شهرداری تهران خارج است.

  محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران درباره وضعیت متروی تهران و وعده های محقق نشده مترو می گوید :‌ایستگاه‌های خط 6 و 7 و حتی تعدادی از ایستگاه‌های خط 3 بیش از 90 درصد پیشرفت داشته و با 10 درصد هزینه، امکان افتتاح ایستگاه‌ها وجود دارد من از مترو و معاونت حمل و نقل برای انجام چنین اقدامی تشکر می‌کنم؛اما  بهتر است فقط وعده وعید داده نشود ، چون این امکان برای ایستگاه‌ها فراهم است که سریعتر در اختیار مردم قرار گیرند .

او درخصوص عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز مترو برای تکمیل خطوط ،به ویژه خطوطی که بیش از 90 درصد پیشرفت داشته اند توضیح می دهد :‌ در رابطه با تخصیص اعتبار، مترو را مقصر می‌دانم چرا که ما با مصوباتی که به عنوان قانون در مجلس تحت عنوان لایحه حمایت از حمل و نقل ریلی شهری تصویب شده، ابزاری را در اختیار آنها قرار داده‌ایم.در بندهایی از قانون حمایت از حمل و نقل ریلی شهری به مجتمع‌های ایستگاهی اشاره شده است. در این راستا اجازه داده شده که ما موضوع TOD یعنی افزایش تراکم در اطراف ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی انبوه‌بر که مترو است را به کار بگیریم. متأسفانه معاونت حمل و نقل، شهردار تهران، هیچ‌کدام از این قانون به درستی استفاده نمی‌کنند و هیچ درآمدی برای مترو کسب نکرده‌اند. بر اساس این قانون، در شورای شهر مصوباتی  هم وجود دارد. این مصوبه درباره تطبیق کاربری اطراف ایستگاه‌ها با حمل و نقل عمومی است که به آنها اجازه دادیم تراکم اطراف ایستگاه‌های مترو را بالا ببرند.

اواضافه می کند :  بالا بردن تراکم باعث می‌شود نقدینگی سرگردانی که در شهر وجود دارد، به سمت اطراف ایستگاه‌های مترو بیاید و درآمدی برای مترو از طریق ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی و پهنه T کسب شود که این درآمد می‌تواند در ساخت مترو مؤثر باشد. اینکه منتظر بمانیم و بگوییم که چون به ما پول نمی‌دهند، کاری انجام نمی‌دهیم، حرف درستی نیست. زمانی که مدیرعامل مترو بودم حدود 2000 میلیارد تومان به نرخ آن روز از این طریق درآمد کسب کردم. اگر همین عدد را به نرخ امروز در نظر بگیریم، بیش از 10هزار میلیارد تومان ارزش دارد بنابراین مترو توانایی بسیار زیادی دارد. ساخت یک ایستگاه مترو با 2000 متر تجاری در اطراف آن قابل پایاپای کردن و ساختن است که می‌توان به پیمانکاری که ایستگاه مترو را می‌سازد، اجازه داد که در اطراف ایستگاه‌های مترو از این حربه استفاده کند و بر اساس آن درآمد، ایستگاه بسازد. اگر کسی بخواهد تونل‌های اطراف را بسازد، می‌تواند این رقم را بالاتر ببرد و تبدیل به 5 هزار متر و 10 متر کند.

 او درخصوص دستگاه های حفاری تونل که مدت ها است متوقف شده اند نیز توضیح می دهد ،TBM وسیله‌ای است که اگر درست از آن استفاده شود می‌تواند روزانه 25 کیلومتر تونل بِکَند و چون از خطوط 12گانه متروی تهران، 7 خط ساخته شده و 7 خط هنوز باقی مانده است، در نتیجه TBMها نباید بیکار باشد و از هر کجا که کارش تمام شد باید دوباره قرارداد بسته شود و ساخت تونل همچنان در شهر تهران ادامه پیدا کند. یکی از خلاءها در مترو، عدم ساخت تونل است که توصیه می‌‌شود حتماً شکل بگیرد و از TBMهای موجود استفاده شود.

محسن هاشمی ظهر امروز هم در پایان جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران این گلایه ها را تکرار می کند و می گوید: بر اساس قانون دولت می بایست ۵۰ درصد هزینه ساخت مترو را پرداخت کند و اگر کسی از اعضای دولت نیز نسبت به کلنگ زنی مترو اقدام کند حتما این قانون محکم تر پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه البته دقت داشته باشید دولت ها به مترو کمک کرده اند،توضیح می دهد: همه دولت ها به نوعی به مترو کمک کردند. به گونه ای که در زمان دولت هاشمی رفسنجانی هم وام و هم ارز به مترو داده شد و در زمان خاتمی نیز علاوه بر تخصیص ارز و وام به مترو، پرداخت هزینه های مترو در بودجه سالیانه نشست و در دولت روحانی نیز مسئله انتشار اوراق مشارکت مطرح شد که بازپرداخت ۵۰ درصد این اوراق نیز بر عهده دولت است.

به گفته هاشمی  دولت ها مصوبات خوبی برای توسعه حمل و نقل عمومی دارند ، ما باید در شهرداری توان نقد کردن این مصوبات مثبت را داشته باشیم. این نقد به شهرداری وارد است که نقد مصوبات با کندی انجام می شود و معتقدم که شهردار و معاونینش شب باید دم دفتر وزرا بخوابند و تا مصوبات نقد نشده به خانه نروند.

وی با بیان اینکه مترو علاوه بر اینکه موجب ایجاد نظم در شهر شده آلودگی هوا را کاهش می دهد، می گوید: مترو یک پروژه عدالت محور است و نمی دانم چرا علاوه بر دولت ، شهرداران مناطق و شهردار تهران نیز این موضوع را به درستی درک نکردند.

هاشمی با بیان اینکه سال آخر دولت و مدیریت شهری است می گوید: معمولا دولت ها در سال های آخر دچار بحران نقد می شوند و با فرض اینکه بعدش نیستند، کارها با کندی پیش می رود اما یک سال وقت داریم و باید تا روز آخر کارها را انجام بدهیم.

 او اضافه می کند :  همانطور می دانید انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری است و ما نیز یکسال فرصت داریم که کارهایی را که شروع کردیم به اتمام برسانیم. مثلا پروژه شهید بروجردی به خاطر تملک چند ملک مانده است و بهتر است هر چه سریعتر این پروژه را افتتاح کنیم نه اینکه دوره بعد افتتاح شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید