علت ناتوانی آمریکا در اعمال تحریم های مجدد اعلام شد

کدخبر: ۳۵۷۸۰۸
اقتصادنیوز: مذاکره‌کننده اصلی دولت اوباما در توافق هسته‌ای علل ناتوانی آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را تشریح کرد.
علت ناتوانی آمریکا در اعمال تحریم های مجدد اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا: وندی شرمن، مذاکره‌کننده اصلی آمریکا در توافق هسته‌ای روز سه‌شنبه در اظهاراتی گفت: زمانی که در خصوص چیزی که به اسم توافق هسته‌ای ایران می‌شناسیم مذاکره کردیم، می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که اگر ایران عمیقا دست به نقض توافق زد، هرکشوری که در برجام مشارکت داشته بتواند به سازمان ملل برود و تحریم‌های چندجانبه را علیه ایران اعمال کند.

وی ادامه داد: دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد. رئیس جمهور با صدای بلند اعلام کرد که ما دیگر در برجام مشارکت نداریم. شما شنیدید که آلمان، انگلیس و فرانسه - که از طرفین برجام هستند - گفتند که ایالات متحده دیگر شراکتی در برجام ندارد. بنابراین آمریکا در این خصوص هیچ جایگاهی در سازمان ملل نداشته و نمی‌تواند تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند.

شرمن افزود: آمریکا تحت دولت ترامپ تمامی تحریم‌هایی را که در نتیجه توافق برداشته شده بودند را بازگرداند. در سازمان ملل به دنبال آن هستند که در کنار کمپین فشار حداکثری، تحریم‌های چندجانبه سازمان ملل نیز علیه ایران اعمال شوند. برخی کشورها کاملا از تحریم‌های آمریکا پیروی نکرده‌اند. این یکی از دلایلی است که دولت می‌خواهد تحریم‌های چندجانبه بازگردند چون آنوقت آن‌ها به باور خودشان شانس بهتری برای اعمال تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای برداشته شده بودند - چه یکجانبه چه چندجانبه - پیدا خواهند کرد.

وندی شرمن ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت کنونی برجام گفت: این مسئله به خاطر کمپین فشار حداکثری و دیگر اقدامات دولت ترامپ نگران‌کننده است. متاسفانه ایرانیها گام‌های در مسیر اشتباه برداشته‌اند. آن‌ها اورانیوم را با درصد بالاتر غنی‌سازی می‌کنند. آن‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده‌شان را افزایش داده‌اند. آن‌ها در حال توسعه و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر هستند. آن‌ها به دنبال راهی برای راه‌اندازی مجدد برنامه پلاتینیومی خود هستند که این خود مسیری برای دستیابی به مصالح لازم برای سلاح هسته‌ای است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید