هدف ترامپ از جنگ روانی علیه ایران چیست؟

کدخبر: ۳۵۷۸۲۰
اقتصادنیوز: کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی هدف اصلی دولت آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران پرداخت.
هدف ترامپ از جنگ روانی علیه ایران چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین:  علیرضا سلطانی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد سیاسی بین الملل در این باره گفت: دولت آمریکا با مانورهایی مانند ارائه قطعنامه تداوم تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین فعال کردن مکانیسم ماشه با وجود آگاهی نسبت به ناکام ماندن آنها ، قصد دارد حاکمیت ایران را همچنان در جنگ روانی قرار دهد و آنها را درگیر مسائلی مانند این در عرصه بین المللی و حتی داخلی نمایند و قدرت مانور آنها را برای تصمیم گیری در مسائل سیاسی و اقتصادی کاهش دهد و به عبارتی انرژی آنها را در عرصه های داخلی و بین المللی صرف مسائل حاشیه ای نماید. در این زمینه تا حدی هم موفق بوده است . به هرحال ایران حداقل در عرصه بین المللی ناچار است برای مقابله با تحرکات سیاسی و روانی آمریکا ، به سوی کشورهایی مانند چین و روسیه حرکت کند و چه بسا امتیازات سیاسی به آنها برای همراهی در مقابل آمریکا بدهد و این اجتناب ناپذیر است. در عرصه داخلی نیز مانع از ایجاد ثبات تصمیم گیری در حوزه های اقتصادی می شود .

وی افزود: در کل بازی با تحریم ها اعم از تحریم های یکجانبه و یا سازمان ملل ، آمریکا تلاش دارد فضای اقتصادی ایران را همچنان ملتهب نگه داشته و از سوی حساسیت های بین المللی و از جمله شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را نسبت به ایران همچنان فعال نگه دارد. این فقط جنگ روانی است. توسل به این جنگ روانی در حالی است که آمریکا از همه ابزارهای واقعی خود برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی استفاده کرده و دیگر کارت جدیدی برای اعمال فشار واقعی ندارد مگر توسل به جنگ روانی . هدف نهایی ترامپ با این حرکات ، نشان دادن این است که به وعده انتخاباتی خود یعنی پایان دادن به برجام کاملا عمل کرده است حداقل به اعتقاد و تفسیر خودش. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید