اعزام گارد ملی برای سرکوب معترضان آمریکایی

کدخبر: ۳۵۸۰۲۴
اقتصاد نیوز رییس جمهوری آمریکا گفت نیروهای گارد ملی را برای سرکوب ناآرامی‌های چندروزه در ایالت ویسکانسین که به کشته شدن 3 تن منجر شده، اعزام می‌کند.
اعزام گارد ملی برای سرکوب معترضان آمریکایی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا چهارشنبه‌شب در پیامی توییتری از تماس تلفنی خود با فرماندار ایالت ویسکانسین خبر داد و گفت که روز چهارشنبه نیروهای اعمال قانون فدرال و گارد ملی را برای کنترل ناآرامی‌های چندروزه در شهر کنوشا ایالت ویسکانسین اعزام می‌کند.

ترامپ در پیام خود نوشت: ما غارت، آتش‌افروزی، خشونت و بی‌قانونی را در خیابان‌های آمریکا تحمل نمی‌کنیم. تیم من تازه تماس تلفنی با فرماندار ایورز را قطع کرد که کمک فدرال را پذیرفت (پورتلند هم باید همین کار را کند).

سه‌شنبه شب سومین شب اعتراض‌ها در شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین آمریکا نسبت به رفتار خشن پلیس علیه یک شهروند سیاهپوست آمریکایی بود که  به خشونت گرائید و در جریان آن سه نفر کشته و یک تن زخمی شدند.

آرامش شهر کنوشا از روز یکشنبه زمانی که «جیکوب بلیک» جوان سیاهپوست آمریکایی هدف شلیک گلوله‌های پلیس قرار گرفت، برهم خورده و این شهر صحنه اعتراض‌های مردمی است. ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که پلیس از پشت چندین بار بلیک ۲۹ ساله را هدف قرار داده است.

خانواده و وکیل مدافع بلیک گفتند که چهار گلوله از هفت گلوه شلیک شده از سوی پلیس به وی اصابت کرده و او را فلج کرده است.

روز سه شنبه وکلا و پدر جیکوب گفتند که پلیس ویسکانسین به کمر این جوان شلیک کرده و وی حالا از ناحیه کمر به پایین فلج شده و پزشکان نمی‌دانند که آیا این وضعیت [فلج] دائمی است یا خیر. 

درگیری‌های شب گذشته پس از آن رخ داد که معترضان با نادیده گرفتن قانون منع رفت و آمد شبانه در خیابان‌ها حضور یافتند و همزمان پلیس ضد شورش وارد عمل شد. با این حال، گمان نمی‌رود که پلیس در تیراندازی‌های شب گذشته دخالتی داشته است.

گزارش‌ها حاکی است که شب گذشته ده‌ها فرد مسلح در این شهر مستقر بودند که طبق گزارش‌ها، از فروشگاه‌ها در مقابل حمله محافظت می‌کردند.

شامگاه سه شنبه پورتلند، اورگان و لوئیزویل نیز صحنه درگیری پلیس با معترضان ضدنژادپرستی بود.

این تجمع های  اعتراضی گسترده در سراسر آمریکا از روزی آغاز شد که «جورج فلوید» یک سیاهپوست دیگر بر اثر رفتار خشونت‌بار پلیس جان باخت.

پلیس اعلام کرده که اطلاعات اندکی از آنچه روی داده است، در اختیار دارد به جز اینکه نیروهای پلیس به یک مناقشه خانوادگی واکنش نشان می‌دادند. نام ماموران مرتکب این حمله فاش نشده است.

«تونی ایورز» فرماندار ویسکانسین خواستار آرامش شد و درعین حال با اعلام وضعیت فوق العاده در شهر کنوشا، تعداد نیروهای گارد ملی مستقر در شهر را از ۱۲۵ نفر به ۲۵۰ نفر افزایش داد.

همچنین جمعیتی از معترضان خشمگین، بخشی از بناهای شهر کنوشا را تخریب کردند و بیش از ۳۰ مورد آتش سوزی در مرکز شهر به راه انداختند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید