اکبرترکان:

۵ اقدام مهمی که روحانی و تیمش بایدپیش از پایان فرصت خود انجام دهند

کدخبر: ۳۵۸۰۵۶
اقتصادنیوز: روزنامه ایران ارگان دولت یادداشتی را به قلم اکبر ترکان مشاور عالی سابق رییس‌جمهوری، منتشر کرده است.
۵ اقدام مهمی که روحانی و تیمش بایدپیش از پایان فرصت خود انجام دهند

به گزارش اقتصادنیوز در این یادداشت آمده است: بنابراین باید ببینیم کارهای مهمی که انجام شده چه نواقصی دارد که رفع شود. مهم‌ترین کاری که در ۸ سال گذشته انجام شده ساماندهی رودخانه‌های مرزی و شبکه زیرسدها است. در ابتدای دولت ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این اقدام در نظر گرفته شد. این دستاورد بسیار موفق دولت است. به‌طوری که در سال گذشته که اقتصاد در خیلی بخش‌ها درخشان نبود ولی نرخ رشد کشاورزی ۸.۸ درصد بود، این رشد بی‌نظیر بود. این نرخ در کشاورزی چطور به‌دست آمد؟با احداث شبکه‌های زیر سدها که زمین‌های زیادی در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و در غرب کشور، تحت پوشش آبیاری قرار گرفت.

با اینکه ۸ میلیارد دلار رقم خیلی بزرگی نیست اما دستاورد آن بزرگ است. البته این کار نواقصی دارد که باید تا آخر دولت تکمیل شود.سامانه گرمسیری که قرار است یک میلیارد مترمکعب آب رودخانه سیروان را به سمت استان‌های غربی هدایت کند، باید تکمیل شود.

اقدام مهم دیگر دولت که باید تکمیل شود اتصال استان‌ها به شبکه ریلی است. در این دولت ۵ مرکز استان رشت، کرمانشاه، ارومیه، همدان و تبریز، از مسیر جدید، به شبکه ریلی متصل شد. اردبیل، سنندج، خط آهن چابهار و اقلید-یزد از خط‌های مهم دیگر است که قرار است تا پایان این دولت به شبکه سراسری متصل شود.نباید کارهای مهم ناقص بماند، اقدامات مهم دولت باید در همین دولت تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

از کارهای مهم دیگر دولت، پروژه احداث خط لوله از گوره به جاسک است. وزارت نفت ۱۰۵۰ کیلومتر احداث این خط لوله را اجرا می‌کند.این خط لوله یک میلیون بشکه نفت را از سواحل خلیج فارس به دریای عمان منتقل می‌کند. جاسک در دریای عمان، نقطه دوم صادراتی ما خواهد شد. این پروژه با سرعت و شبانه روزی پیش می‌رود.وزیر نفت قول داده پروژه تا آخر سال تکمیل می‌شود. در این وضعیت ما نقطه دوم صادرات نفت خام داریم. صادرات نفت خام از جاسک به ما کمک می‌کند تا ظرفیت یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت خام در دریای عمان برای ما ایجاد شود. این پروژه بسیار عظیم است. تمام احداث آن با تجهیزات ایرانی است. فولاد عریض آن هم در ایران تولید می‌شود. این خط ۵ ایستگاه عظیم الکترو پمپ دارد که تقویت فشار را انجام می‌دهد. با اینکه در تحریم کامل بودیم، اما ساخت تماماً ایرانی است.

دولت در بخش‌های مختلفی موفقیت داشته که صنایع معدنی یکی از این بخش‌ها است. فولاد مبارکه یکی از درخشان‌ترین بنگاه‌ها شده و امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان سود داده است. گل گهر ۱۵ هزار میلیارد تومان سود داده است. صنایع مس به تنهایی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ارزآوری برای کشور داشته است. الان تأمین ارز ما فقط از درآمد نفت نیست. الان اختصاص ارز فقط از بانک مرکزی نیست. بنگاه‌های تولیدی صنعتی و معدنی منبع تأمین ارز شده‌اند و ارز به بخش‌های دیگر تخصیص می‌دهند.ظرفیت تولید ارز فقط دیگر نفت نیست. معادن به‌صورت گسترده در تأمین ارز ایفای نقش کرده‌اند. البته عدم موفقیت‌هایی هم داشته‌ایم. اما در یک سال باقیمانده تمرکز دولت باید تکمیل کارهای موفقی باشد که در مراحل پایانی است. مثلاً ایمیدرو به شرکت‌ها اعلام کرده کمتر سود تقسیم کنند و بیشتر سود را به سمت سرمایه‌گذاری ببرند. با این اقدام ظرفیت‌های کشور اضافه می‌شود. ظرفیت اضافه درآمد ارز را افزایش می‌دهد. پس این اقدامات مهمی است که دولت در سال آخر فعالیت باید آنها را تکمیل و به دولت بعد واگذار کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید