آلمان خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شد

کدخبر: ۳۵۸۲۰۸
اقتصادنیوز: وزیر خارجه آلمان طی اظهاراتی مدعی شد که لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به ضرر منطقه است و باید دوباره تمدید شود.
 آلمان خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: براساس گزارش نیویورک تایمز، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان پس از نشست خبری روز پنج‌شنبه در برلین و دیدار با «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، مدعی شد که لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به ضرر منطقه است و باید دوباره اجرایی شود.

او سپس افزود: «آلمان هنوز برجام را به عنوان بهترین راه ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند».

این اظهارات از سوی ماس درحالی مطرح شده است که کشورمان همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید دارد. تهران همواره خاطرنشان کرده که تسلیحات اتمی نقشی در سیاست دفاعی ایران ندارد.

وزیر خارجه آلمان در ادامه ادعا‌های خود با تاکید بر آن‌که دیگر کشور‌های اروپایی باید با او هم عقیده شوند، افزود: «امید ما این است که کشور‌های اروپایی دیگر نیز مانع از لغو تحریم تسلیحاتی ایران شوند، زیرا لغو آن به ثبات منطقه کمکی نمی‌کند».

ماس در ادامه افزود: «آلمان و متحدان اروپایی در تلاشند تا راه‌حلی میانه پیدا کنند که مورد تائید چین و روسیه هم باشد». وی مدعی شد: «آلمان به دنبال حصول راه‌حلی دیپلماتیک است تا تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید شود».

این اظهارات ماس درحالی مطرح می‌شود که ساعاتی پیش «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، طی پیامی در حساب توئیتر خود، ضمن تکرار ادعای فعال‌شدن مکانیسم ماشه از سوی واشنگتن، مدعی شد که تحریم‌های ضدایرانی از ۲۰ سپتامبر مجددا فعال خواهند شد.

در پیام توئیتری پمپئو آمده است: «هفته گذشته، بعد از ناکامی شورای امنیت در مأموریت خود برای حفظ صلح و امنیت جهانی، آمریکا روند ۳۰ روزه‌ای را برای بازگرداندن تقریباًهمه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران آغاز کرد. این تحریم‌ها به صورت خودکار از نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ بازخواهند گشت».

آمریکا پس از شکستی سخت در شورای امنیت سازمان ملل و ناکامی تلاش‌هایش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، اقدام به فعال‌سازی مکانیسم ماشه کرد. روسیه، چین و اتحادیه اروپا اقدام اخیر آمریکا را غیرقانونی خوانده و تاکید کردند که واشنگتن عضوی از توافق هسته‌ای ایران نیست و به همین دلیل نمی‌تواند از بند پیش‌بینی شده در توافق استفاده کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید