عصبانیت آمریکا از آزمایش موشک‌های بالستیک چین

کدخبر: ۳۵۸۲۴۳
اقتصادنیوز: وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه ادعا کرد: پرتاب آزمایشی موشک‌های بالستیک چین در دریای چین جنوبی صلح و امنیت در منطقه را تهدید می‌کند.
عصبانیت آمریکا از آزمایش موشک‌های بالستیک چین

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، پنتاگون با تایید گزارشات مبنی بر پرتاب چهارموشک بالستیک در تمرین  نظامی چین در اطراف جزایر پاراکل عنوان کرد: این اقدام تعهد ۲۰۰۲ چین برای ممانعت از فعالیت‌های تحریک آمیز را زیر سوال می‌برد. 

براساس بیانیه پنتاگون، اقدامات چین از جمله آزمایش‌های موشکی، باعث بی‌ثبات‌تر شدن اوضاع در دریای چین جنوبی است. 

وزارت دفاع آمریکا در حالی از برگزاری مانورهای نظامی چین در دریای جنوبی چین انتقاد می‌کند که خود نیز ماه پیش در این منطقه مانور نظامی برگزار کرد. 

چین نیز ضمن هشدار به حضور غیرقانونی آمریکا در دریای جنوبی و برگزاری رزمایش‌های نظامی در این آبراهه گفت که برگزاری رزمایش توسط ارتش چین حق مسلم این کشور است. 

جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در تیرماه در واکنش به آنچه که آمریکا تنش‌زایی پکن عنوان کرد، افزود: مشکل نه چین بلکه کشورهای دیگری هستند که هزاران مایل دورتر، در دریای جنوبی چین به فعالیت‌های نظامی گسترده روی آورده‌اند. 

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳. ۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است. 

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است. 

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند. 

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید