بدترین وزیر خارجه تاریخ آمریکا معرفی شد

کدخبر: ۳۵۸۶۸۲
روزنامه واشنگتن پست مایک پمپئو رابه دلیل شکست در پرونده‌های کره شمالی، ایران، ونزوئلا و چین بدترین وزیر خارجه تاریخ آمریکا معرفی کرد
بدترین وزیر خارجه تاریخ آمریکا معرفی شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، جکسون دیل سردبیر گروه سیاست خارجی روزنامه واشنگتن در گزارش تحلیلی نوشت: مایک پمپئو در مدت ریاست خود بر وزارت امورخارجه آمریکا نتوانست در مذاکرات با کره شمالی موفقیتی بدست آورد و کمپین فشار حداکثری وی علیه ایران نیز شکست خورد. 

به نوشته دیل، پمپئو حتی نتوانست در این مدت سیاست‌های ضد ونزوئلایی خود را اجرا و موجب سقوط دولت مادورو شود و در مورد چین نیز نتوانست در مقابل سرکوب آزادی‌های هنگ‌کنگ و نسل کشی در سین کیانگ مخالفتی کند. 

به گزارش واشنگتن پست، پمپئو هم اکنون در حالی ریاست وزارت امور خارجه آمریکا را برعهده دارد که در این وزارت خانه پست‌های ارشد بسیاری خالی مانده و صدها دیپلمات در پاکسازی سیاسی اخراج و یا محل کار خود را ترک کرده‌اند. 

Capture

در ادامه شکست‌های دولت ترامپ هفته گذشته درخواست رسمی آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌هایی که به موجب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شده بود در شورای امنیت سازمان ملل متحد رای نیاورد. 

۱۳ عضو اعم از چهار عضو دائم و ۹ عضو غیر دائم به صراحت اعلام کردند، خواسته آمریکا هیچ مبنای قانونی ندارد. 

پنج عضو این شورا که همچنان در برجام حضور دارند و به این ترتیب، اعضای حاضر در برجام به همراه جمهوری اسلامی ایران به صراحت مخالفت خود را با سیاست یک جانبه‌گرایی آمریکا اعلام کردند. 

برجام توافقی چندجانبه است که میان گروه موسوم به ۱+۵ و ایران در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و پس از آن به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به اتفاق آرا تصویب شد، مورد تایید قرار گرفت. 

دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور رسمی اعلام کرد، این کشور دیگر مشارکت‌کننده در برجام نخواهد بود و دستور داد تمام تحریم‌های تعلیق شده به موجب توافق هسته‌ای را بازگردانند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید