علت مشکلات روانی زنان در دوران کرونا چیست؟

کدخبر: ۳۵۸۹۲۷
تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد همه گیری کووید ۱۹ در زنان بیشتر از مردان باعث ایجاد مشکلات روانی شده است.
علت مشکلات روانی زنان در دوران کرونا چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  شیوع ویروس کرونا در جهان زندگی غالب مردم جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. با دگرگونی زندگی مردم و تبعات اقتصادی و اجتماعی شیوع کووید ۱۹ در جامعه، سطح استرس در افراد افزایش یافته است. تحقیقات نشان می‌دهد حجم گسترده این تغییرات، آسیب‌های زیادی بر ذهن انسان‌ها وارد کرده است.

تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد بیش از ۲۰ درصد مردم علائم ابتلا به افسردگی را گزارش کرده اند. این سطح از شیوع افسردگی در جامعه دو برابر شرایط پیش از وقوع همه‌گیری است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم داشتن سلامت روانی پایین و افسردگی می‌تواند باعث کاهش عملکرد افراد در اجتماع، محیط کاری شده و به روابط اجتماعی و خانوادگی فرد آسیب می‌زند.

دانشمندان می‌گویند تمامی مردم از شیوع ویروس کرونا دچار آسیب روانی شده اند، اما همه به یک اندازه از این موضوع آسیب ندیده اند. میزان مشاهده علائم افسردگی در افراد ۱۶ تا ۳۹ ساله ۳ برابر شده و به ۳۰ درصد رسیده است.

تحقیقات دانشمندان آلمانی ابعاد دیگری از این موضوع را نمایان می‌کند. یافته‌های این محققان نشان می‌دهد خانواده‌ها به دلیل تعطیلی مدارس و مراکز مراقبت از کودکان (مانند مهد کودک ها) بیشترین آسیب را از جنبه روانی دیده اند. از زمان شیوع ویروس کرونا، سلامت روانی مادران به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

تحقیقات در آلمان نشان داده است در همه گیری ویروس کرونا تفاوتی میان احتمال از دست دادن شغل در زنان شاغل با مردان شاغل وجود ندارد، اما زنان به دلیل اینکه دارای نقش بیشتری در خانواده هستند و وظیفه مراقبت از کودکان برعهده آنهاست، از بسته شدن مدارس و مراکز نگهداری کودکان بیشتر متاثر شده اند. این امر باعث افزایش استرس و فشار روانی بر آن‌ها شده و در نهایت سلامت روانی مادران را به مخاطره انداخته است.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا در جامعه سلامت روانی زنان را بسیار بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار داده است.

ماسک 1

پیش‌تر دانشمندان آمریکایی نیز در تحقیقات خود اثبات کردند، شیوع ویروس کرونا در جامعه با مشکلات روانی و ابتلا به افسردگی رابطه مستقیمی دارد.

محققان با بررسی بیش از ۱۰ هزار نفر در سراسر آمریکا به این نتیجه رسیدند که شیوع ویروس کرونا باعث افزایش افسردگی، نگرانی، گرایش به خودکشی و آسیب روانی در افراد بالغ شده است. محققان می‌گویند ریشه و علت آسیب‌های گسترده روانی به ترس در افراد مربوط می‌شود.

کوین فیتز پاتریک، یکی از محققان این پروژه از دانشگاه آرکانزاس در این رابطه گفت: وجود ترس در افراد به دلیل شیوع ویروس کرونا قابل پیش بینی است. ما در این افراد شاهد ترس به همراه حس آسیب پذیری اجتماعی بودیم که در نتیجه آن آسیب‌های روانی در فرد بروز می‌کند.

او افزود: در مناطقی که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا و قربانیان این بیماری زیاد بود، میزان ترس در ساکنان آن مناطق بیشتر مشاهده شده است. براساس شاخص سنجش افسردگی؛ یک سوم افرادی که در این تحقیقات بررسی شدند، دارای افسردگی بودند.

این تحقیقات نشان داد افرادی که از لحاظ اجتماعی آسیب پذیرتر هستند مانند زنان، بیکاران و کسانی که امنیت غذایی پایینی دارند، بیشتر دچار علائم افسردگی شده اند. درباره موضوع خودکشی نیز محققان ۱۵ درصد شرکت کنندگان را در لیست افراد بسیار پرخطر که گرایش به خودکشی دارند، دسته بندی کردند.

متخصصان توصیه می‌کنند در ایام شیوع ویروس کرونا به سلامت روانی زنان و افراد آسیب پذیر توجه بیشتری شود. مراجعه به مشاور و روانشناس می‌تواند یکی از راهکار‌های موثر در حفظ سلامت روان افراد باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید